دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶

جشنواره ها

چهارمین روز «فجر جهانی» با موضوعات تلخ و شیرین گذشت

جهانی جهانی چهارمین روز سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: در چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر و همزمان با تعطیلی نیمه شعبان، فیلم‌های جشنواره به نمایش درآمد.

به گزارش سینماپرس،  در چهارمین روز از جشنواره سی‌وهفتم که به لحاظ میزان استقبال مخاطبان از روزهای شلوغ جشنواره تا به اینجا محسوب می‌شود، نمایش یکی از فیلم‌ها به سانس فوق‌العاده رسید.

فیلم روز؛  شکستن همزمان بیست استخوان

اولین نوبت اکران تازه‌ترین فیلم سینمایی برادران محمودی در جشنواره جهانی فیلم فجر همان‌طور که انتظار می‌رفت با استقبال ویژه‌ای از سوی علاقمندان و اصحاب رسانه مواجه شد و به جهت تعداد بالای مخاطبان بیرون مانده از سالن اکران، سانس ویژه‌ای برای نمایش مجدد فیلم در پایان روز چهارم در نظر گرفته شد.

«شکستن همزمان بیست استخوان» یا همان «رونا مادر عظیم» تازه‌ترین فیلم جمشید و نوید محمودی درباره مهاجران افغان است. برادران فیلمسازی که خود افغانستانی‌تبار هستند و پیش از این با دو فیلم «چند متر مکعب عشق» و «رفتن» روایت‌هایی سینمایی از مهاجران افغان ارائه کرده بودند و فیلم تازه‌شان هم توانسته در چند رویداد بین‌المللی خوش بدرخشد.

حالا برادران محمودی «شکستن همزمان بیست استخوان» را در حالی روانه ویترین جشنواره جهانی فیلم فجر کرده‌اند که کنجکاوی برای مواجهه با این فیلم به‌واسطه مخابره اخبار مرتبط با توفیقات جشنواره در خارج از کشور، به حداکثر رسیده بود؛ همین کنجکاوی هم سبب شد در کنداکتور روز چهارم جشنواره دو سانس به نام این فیلم ثبت شود.

درباره واکنش‌ها نسبت به فیلم که برخی آن‌را تکان‌دهنده و برخی تلخ توصیف کرده‌اند بیشتر خواهید خواند اما تا اینجا حتماً این فیلم از آثار مهم رونمایی شده در جشنواره جهانی سی‌وهفتم بوده است.

چهره روز؛  سروش صحت

تصور این بود که ستاره‌های کمدی تلویزیون معمولاً اقبال بلندی در آزمون و خطا بر پرده نقره‌ای ندارند. تفاوتی هم ندارد سعید آقاخانی باشی یا مهران مدیری. رضا عطاران هم به نظر یک استثنا می‌رسید اما حالا سروش صحت هم این قاعده ر ا به چالش کشیده است.

رونمایی از اولین تجربه بلند سینمایی سروش صحت در چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه همراه شد. «جهان با من برقص» عنوان عجیب فیلمی است که سروش صحت فیلم‌نامه آن را با همراهی ایمان صفایی نوشته و حال و هوایی مشابه با دنیای عجیب و غریب خوش دارد.

حضور بازیگران شناخته شده‌ای همچون علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی و پژمان جمشیدی در کنار هنرمندان طنازی چون کاظم سیاحی و مهراب قاسم‌خانی، تمام آنچه صحت برای خلق دنیای سرخوش فیلم «جهان با من برقص» به آن نیاز داشته را در اختیارش قرار داده و او هم به بهترین شکل از این ظرفیت بهره گرفته است.

صحت که همین روزها مشغول کارگردانی دنباله یکی از موفق‌ترین سریال‌های کمدی سیما در سال‌های اخیر یعنی «لیسانسه‌ها» است همزمان با رونمایی اولین فیلم سینمایی‌اش خود را به پردیس چارسو رساند تا در کنار مخاطبان در اولین نوبت اکران فیلمش حضور داشته باشد.

«جهان با من برقص» فیلم شاد و سرخوش است اما صحت اصرار دارد که مخاطبانش با ذهنیت یک فیلم کمدی با آن مواجه نشوند؛ او معتقد است فیلمی شبیه به زندگی ساخته است، گاهی می‌توان به آن خندید و گاهی تراژیک می‌شود.

نکته روز؛  احیای «طلسم» پس از ۳۳ سال

بخش «کلاسیک‌های مرمت‌شده» همچنان یکی از بخش‌های جذاب جشنواره جهانی فیلم فجر است. بخشی که به‌خصوص فیلم‌بازهای حرفه‌ای پیگیر آن هستند تا مگر فرصت تماشای برخی از مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و جهان در سالن تاریک و بر پرده نقره‌ای سینما را از دست ندهند.

روز گذشته و همزمان با چهارمین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر سینما فلسطین میزبان آیین رونمایی از نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «طلسم» به کارگردانی داریوش فرهنگ بود. فیلمی که فرهنگ در سال ۶۵ فیلم‌نامه آن را بر اساس متنی از بهرام بیضایی نوشت و با حضور بازیگرانی همچون جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی و آتیلا پسیانی آن را کارگردانی کرد.

داریوش فرهنگ که به همراه تعدادی از عواملش در آیین رونمایی از نسخه مرمت‌شده این فیلم حاضر بود، درباره اهمیت این فیلم گفت: فیلم طلسم لایه‌های مختلفی دارد؛ این فیلم درباره عشق است در حالی‌که در آن دوران فیلم‌ها در ژانر عاشقانه تولید نمی‌شدند و ساختن فیلم و حرف زدن درباره عشق جرم بود. «طلسم» شکننده طلسم حرف زدن از عشق بود و توانست جایگاه خود را تثبیت کند.

فیلم سینمایی «طلسم» در قالب برنامه نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت‌شده، دو نوبت اکران در پردیس سینمایی چارسو تا پایان جشنواره خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه؛  خط باریک قرمز

پیش‌تر هم درباره اهمیت مستندهای انتخاب‌شده برای بخش «زیر ذره‌بین» جشنواره جهانی فیلم فجر گفته بودیم؛ بخشی که تعدادی از بهترین مستندهای یک سال گذشته در قالب آن به نمایش درمی‌آید و قرار است در ویترین جهانی سینمای ایران، جریان مستندسازی را نمایندگی کند.

«خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست یکی از همین مستندها است که رونمایی از آن در دومین روز جشنواره با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد و امروز دوشنبه در سانس ساعت ۱۹ سالن سه پردیس چارسو برای دومین نوبت روی پرده می‌رود.

مستند سینمایی «خط باریک قرمز» با حضور توماج دانش بهزادی، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، آرش آبسالان، یاسرخاسب و همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت ساخته شده و ساخت آن سه سال زمان برده است.

اگر می‌خواهید بهتر در جریان حال و هوای این مستند قرار بگیرید به این جملات خوشدست که دو روز قبل در آیین رونمایی از فیلمش در جشنواره بیان شد، دقت کنید؛ «یکی از بچه‌هایی که در این فیلم نقش دارد، حکم قصاص گرفته و ممکن است بعد از ماه رمضان اعدام شود. از مادرش خواسته‌ایم در این اکران حاضر شود که متاسفانه حال خوشی ندارد. درباره جان یک آدم حرف می‌زنیم و امیدوارم این فیلم کمک کند تا اعدام اتفاق نیفتد و این نوجوان نجات پیدا کند و به زندگی برگردد.»

* مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.