یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

در بازدید وزیر ارشاد از جشنواره جهانی چه گذشت؟

تلاش برای موجه کردن یک دورهمی/ وقتی رویدادی التقاطی به وزیر گل و بلبل نشان داده می شود!

بازدید عباس صالحی از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: در شرایطی که جشنواره جهانی فجر فارغ از انتقادات گسترده به جداسازی آن از بخش ملی، از یک التقاط شدید فرهنگی رنج می برد؛ تلاشی همه جانبه از سوی برگزار کنندگان در زمینه بیلان سازی و موجه سازی این رویداد صورت پذیرفت که بارزترین آن در بازدید وزیر از جشنواره هویدا گردید.

به گزارش سینماپرس در واپسین ساعات برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که جای خالی اش در روزهای برگزاری این رویداد بیش از حد به چشم می خورد به پردیس چارسو آمد. تعدادی از خبرنگاران جشنواره جهانی فجر در زمان بازدید سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد با فرافکنی سعی کردند این رویداد را به وی رویدادی بدون نقص، جهانی و محبوب اهالی سینما معرفی کنند و در ادامه نیز شخص وزیر تلویحاً از ادامه حیات این دورهمی حمایت کند! گویا شخص وزیر آگاهی دقیقی از انتقاد گسترده اکثریت اهالی سینما نسبت به این رویداد ندارد؛ و در مقابل عوامل جشنواره جهانی فجر با استفاده ازین شرایط برای ادامه حیات آن هر دروغی را می گویند و هر کاری انجام می دهند!

البته به نظر می رسد یکی از دلایل حمایت وزیر آن بود که در ابتدا یکی از نیروهای جشنواره گفت: «بحث ادغام جشنواره سال ها است مطرح می شود و شائبه زیادی به وجود آورده که چرا کسی نیست که یک بار برای همیشه برای این جشنواره تصمیم بگیرد؛ جشنواره جهانی با عملکرد خوبی که دارد، حضور مهمانان خارجی، بخش های مختلفی که دارند کار می کنند، آموزش های بین سینمای ایران و دنیا و تعاملات خوبی که طی ۴ سال اخیر! (در صورتی که ۵ سال است این رویداد به صورت مستقل برگزار می شود)، حیف است که حاشیه ها آن را تضعیف کند لطفاً صریح بگویید شما نظرتان چیست؟»

وزیر در این خصوص اظهار داشت: «خوب این بحثی است که چند سال است مطرح است. دوره طولانی این جشنواره ها با هم بودند. از ۴ سال قبل! که این جشنواره از جشنواره ملی فجر جدا شد مثل هر اتفاق دیگر مخالف و موافقانی داشت. طبیعی است که نظرات مختلفی در این باره است و باید به همه نظرات احترام گذاشت. اینکه طی این ۴ سال! این مسیر ادامه پیدا کرده نشان از آن دارد که سیاست سازمان سینمایی و سیاست وزارت ارشاد بر این بوده که منافع جشنواره جهانی فجر به شکل مستقل ارجح است و با این نگاه امسال چهارمین دوره! را گذرانده. با نگاهی که بوده تغییری در این تصمیم ایجاد نشده!»

نیروی ستاد خبری جشنواره ادامه داد: بله، با توجه به عملکرد درخشان جشنواره می خواستم نظر شما را بدانم!

در ادامه یکی دیگر از نیروهای ستاد خبری جشنواره با بیان اینکه «بخشی از جشنواره جهانی فیلم فجر ظرفیت دولت است که می تواند به حمایت از استقلال این جشنواره کمک کند اما بخش دیگر خواسته شما است، خودتان چقدر مایلید از این رویداد حمایت کنید؟»

وزیر در این باره گفت: «برخی اتفاقاتی که تا الآن این رویداد را مستقل کرده مزیت هایی از قبیل دبیرخانه مستمر و دائمی، تکمیل و تکامل و متمرکز کردن فرصت های بین اللملی کشف و خط ارتباطی، ایجاد فرصت ارتباطی از طریق آمدن شخصیت های جهانی به کشور و امثالهم بوده است!»

نکته قابل تأمل سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنجا است که گویا ایشان تنها به بیلان های ارائه شده از سوی دست اندرکاران این جشنواره، اکتفا کرده اند! چرا که در عمل این رویداد اینک بدل به حیات خلوتی برای دبیر جشنواره و دوستانش شده است نه تنها فرصت ویژه ای در خصوص تقویت خطوط ارتباطی سینمای ایران با دنیا نبوده بلکه با به یدک کشیدن عنوان جهانی تصویری نامتقارن از سینمای ایران ارایه کرده است!

صرف حضور چند سینماگر درجه چندم جهان در این رویداد، دستاورد و اتفاق مثبتی برای سینمای کشور نمی توان متصور بود!

آقای وزیر گویا اطلاع ندارند که به جای حضور هنرمندان تراز اول بین المللی در این رویداد، هنروران، عاشقان سینما و سلفی بگیران بوده اند که طی این سال ها با حمایت مسئولان جشنواره فضای پردیس سینمایی چارسو را پر کرده اند.

گویا شخص وزیر نمی دانند که هزاران نفر از اهالی رسانه و سینمای کشور بارها به صورت رسمی خواستار ادغام مجدد بخش جهانی جشنواره به بخش ملی آن بوده اند و به عنوان مثال سال گذشته ۳ صنف مهم سینمایی شامل انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه کنندگان سینما در بیانیه هایی رسمی خواستار این ادغام شدند.

احتمالاً آقای وزیر نه رسانه ها را رصد کرده اند و نه از نزدیک تعاملی با اهالی سینمای کشور داشته اند تا بدانند نظر قاطبه ایشان متضاد با آن چیزی است که مدیران جشنواره جهانی فجر عنوان می کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.