شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

دنیای مستند

اکران «اسرار دریاچه» در گروه «هنر و تجربه»

مستند «اسرار دریاچه»

سینماپرس: مستند «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «اسرار دریاچه» اولین بار در دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و موفق شد در این رویداد سینمایی جوایز بهترین فیلمبرداری، بهترین تحقیق و پژوهش و تندیس «هنر و تجربه» را از آن خود کند.

«اسرار دریاچه» را می‌توان مستندی با رویکرد علمی، پژوهشی دانست که در آن تولید دانش هم شده‌است. این مستند در مورد منطقه باستانی تخت سلیمان و دریاچه‌ای است که برای قرن‌ها راز و رمز خود را داشته و داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد آن ساخته شده است. گروه فیلمبرداری این مستند برای اولین‌بار توانسته‌اند عمق دریاچه را ببینند و حتی موفق به کشف جانوری شده‌اند که احتمالاً پس از بیرون آوردن آن از دریاچه باید رویش نامگذاری کنند.

آرمین ایثاریان کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهش‌گر این فیلم از سال ۱۳۷۷ با کارگردانی فیلم‌های کوتاهی چون «رستگاری»، «گم شده»، «صنم خانم»، «آرزوها در اعماق» و … فعالیت در سینما را شروع کرده‌است. از مستندهایی که او کارگردانی کرده‌است هم می‌توان به آثاری چون «مرثیه بم به روایت موتسارت»، «بزرگ‌ترین فرش جهان»، «کتابخانه ملی»، «اصفهان نصف جهان» و مستندهای صنعتی «پتروشیمی ماهشهر» و «قلعه مرغی» اشاره کرد. ایثاریان در کارنامه‌اش همچنین ساخت بیش از صد تیزر تبلیغاتی و ۲ مجموعه مستند تلویزیونی و بازی در چندین فیلم کوتاه را دارد. آثار او در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی به نمایش درآمده و جوایزی را نیز کسب کرده‌اند.

مستند «اسرار دریاچه» منطقه باستانی تخت سلیمان را معرفی می‌کند: «در منطقه باستانی تخت سلیمان با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت که در استان آذربایجان غربی قرار دارد، دریاچه‌ای عمیق با داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره گنج‌های سلسله‌های مختلف تاریخی هست که به‌خاطر سمی بودن آب آن و قرارگیری در ارتفاع، تاکنون دست‌نیافتنی بوده و هیچ‌کس به اعماق آن نرسیده بود. این فیلم اکتشافی و پژوهشی به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشاف اعماق تاریک و رمزآلود دریاچه تخت سلیمان می‌پردازد.»

آرمین ایثاریان در یادداشتی درباره «اسرار دریاچه» نوشت: «ایران سرزمین عزیز و پهناور ما لبریز از شگفتی‌ها و زیبایی‌های بی‌شماری است که تا سالیان طولانی می‌توان از آنها گفت و نوشت و فیلم ساخت و باز بخش اعظمی از این خزانه شگفت بشری همچنان پوشیده باشد. فیلم مستند «اسرار دریاچه» به معرفی و پژوهش در عرصه یکی از این شگفتی‌ها همت کرده است تا نادیدنی‌های منطقه باستانی حیرت‌انگیز تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی را به تصویر بکشد.»

سایر عوامل «اسرار دریاچه» عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: آرمین ایثاریان، تصویربردار و تدوینگر: پویان آقابابایی، موسیقی: صدرالدین طاهری، طراح عملیات غواصی: نیکنام دهمیانی، سوپر وایزر غواصی: اردلان میرزا نصیر، مدیر تولید: غلامرضا احمدی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: کامیار لطفی، تیم تایم لپس: محمد محمدپور، حسام موفق، سهراب کاظمی، کامیار لطفی، جلوه‌های کامپیوتری: رضا انصارین، تیم تحقیقات: سروش مدبری، علیرضا شاه محمدپور، مجید اسکندری، منصور قربانی، مسعود صدری نسب، ابراهیم حیدری.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.