یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

چالشی به نام «سلبریتی ها»/۲

اسلاملو: پدیده «سلبریتی» یکی از سوغات های شوم سینمای غرب است/ دچار غرب زدگی مفرط در سینما شده ایم!

محمد رضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتقاد افکارعمومی از چالشی به نام «سلبریتی ها» گفت: پدیده «سلبریتی» یکی از سوغات های شوم سینمای غرب است؛ سینمای غرب اگر ۵ کلیت داشته باشد یکی از آن ها همین پدیده است؛ مهد سلبریتی ها غرب است و زندگی های شان سرشار از لهو و لعب!

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این جور پدیده ها نشأت گرفته از «غفلت» است و بس! بنده معتقدم ما در سینمای کشورمان باید اصول دیگری را ترسیم کنیم. ما باید مانیفست و اساسنامه جدی و روشنی برای سینمای مان داشته باشیم. همانطور که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی قانون اساسی خودمان را نوشتیم باید در سینما و حوزه فرهنگ هم بر اساس اهداف و آرمان های کشور مانیفستی تعیین کنیم و از تقلید و کپی برداری نعل به نعل و کورکورانه دست بردایم.

وی ادامه داد: من نمی دانم چرا چشم ما دنبال این است که در سینمای غرب چه اتفاقی می افتد تا ما هم از روی آن ها دنبال کنیم؟ ما باید قانون سینمای خودمان را بنویسیم؛ ما نباید فراموش کنیم که انقلاب ما انفجار نور بود. ما نباید فراموش کنیم که انقلاب ما انقلابی توحیدی است و باید در همه حوزه ها از منظر توحیدی کارهای مان را پیش ببریم. بعد از این همه سال که از انقلاب اسلامی می گذرد تعریف ما از سینما کجاست؟ مانیفست این سینما کجاست؟

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» با انتقاد شدید از برخی مدیران سینمایی و دست اندرکاران جشنواره ها اظهار داشت: برخی آقایان ابراز می کنند که ما نمی خواهیم از سینمای دنیا عقب بمانیم، شما از چه چیزی نمی خواهید عقب بمانید؟ چرا شما متوجه نیستید که غربی ها باید دنبال ما بیایند، نه اینکه ما دنباله روی آن ها شویم؟

اسلاملو در همین راستا اظهار داشت: بنده معتقدم آب از سرچشمه گل آلود است و اگر امروز سلبریتی ها به خودشان اجازه هر کاری و هر اظهارنظری را می دهند به این دلیل است که ما در سیستم مدیریتی به شدت دچار مشکل و ایراد هستیم و آن ها حتی نمی دانند سینما چیست؟ ما دچار نوعی غرب زدگی مفرط در سینمای کشور شده ایم.

وی تصریح کرد: مسئولان ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور باید هرچه سریع تر نسبت به این مسأله ورود کنند و جلوی اتفاقاتی که در حوزه مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور می افتد را بگیرند. خدای متعال به ما نعمت بزرگ انقلاب اسلامی را داد اما ما هنوز هیچ مانیفستی برای سینمای انقلابی ننوشته ایم. این ۲-۳ مدیر اخیر سینمای کشور برای سینما چه کردند؟ آقایان ول کنید و بروید دیگر!

اسلاملو در خاتمه این گفتگو افزود: چرا هیچ نظارتی در سینما وجود ندارد؟ چرا مسئولان ناظر متوجه نمی شوند که وقتی مانیفست در سینما وجود ندارد این پدیده اظهارنظر سلبریتی ها کمترین اتفاقی است که رخ می دهد و اگر جلوی آن گرفته نشود ما شاهد اتفاقات بدتر هم در سینما خواهیم بود. همه ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر برای سینما مانیفست روشن داشته باشیم همه دنیا جلوی ما زانو خواهند زد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.