شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

معرفی

تاثیرگذارترین چهره‌های سینما و تلویزیون جهان به انتخاب TIME +عکس

تاثیرگذارترین چهره‌های سینما و تلویزیون جهان به انتخاب TIME

سینماپرس: مجله تایم ۱۰۰ چهره تاثیرگذار در حوزه‌های سینمایی، سیاسی، ورزشی و ... را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، هفته نامه تایم طبق یک سنت سالانه، در بهار به معرفی ۱۰۰ چهره تاثیرگذار جهان می پردازد. افرادی که در میان آنها از چهره های سیاسی تا ورزشی حضور دارند و هر کدام به دلایلی شایسته حضور در این فهرست ارزیابی شده اند. ما هم نگاهی انداخته ایم به مهم ترین چهره های سینمایی و تلویزیونی این لیست تا با کارهای آنها در طول سالی که گذشت آشنا شده و دلایل حضورشان در میان چهره های تاثیرگذار جهان را بیابیم.

  1. ساندرا اوه

این بازیگر کانادایی سال گذشته در سریال «کشتن ایو» بازی کرد. یک تریلر جاسوسی که بر اساس مجموعه رمان کوتاهی به نام «اسم مستعار ویلانل» نوشته لوک جنینگز توسط بی بی سی آمریکا تولید شد. ساندرا اوه در این سریال نقش ایو پولستری کارمند ام آی فایو را بازی کند که درگیر به دام انداختن یک قاتل روان پریش به اسم ویلانل می شود. این سریال توانست نامزد دو جایزه امی، سه جایزه انتخاب منتقدان، دو جایزه گلدن گلوب از جمله تندیس بهترین سریال درام و چند جایزه مهم دیگر شود که در این بین سهم ساندرا اوه بسیار زیاد بود. او به جز بردن جایزه انتخاب منتقدان، جایزه انجمن صنفی بازیگران و گلدن گلوب را هم به خاطر بازی در نقش ایو پولستری برد. این بازیگر کره ای الاصل همین طور در کنار اندی سمبرگ امسال مجری گری مراسم گلدن گلوب را هم بر عهده داشت. شاندا رایمز نویسنده و تهیه کننده آمریکایی در متنی که برای بزرگداشت وی به تایم داده، بازی ساندرا اوه را با نواختن موسیقی مقایسه کرده و این که اوه متن های او را به تصویر درآورده را از نعمت های بزرگ کارنامه کاری خودش دانسته است. رایمز خالق، نویسنده و تهیه کننده سریال «اناتومی گری» است که ساندرا اوه به مدت ده سال در آن نقش دکتر کریستینا یانگ را بازی کرد. گفتنی است این بازیگر شناخته شده سال گذشته توانست رسما به شهروندی ایالات متحده آمریکا هم در آید.

  1. حسن منهاج

ترور نوآ مجری سرشناس تلویزیون آمریکا می نویسد او و منهاج با هم برای کار به برنامه «شوی روزنامه جان استوارت» رفتند. در آن زمان تقریبا هیچ کس آن دو را نمی شناخت تا این که با رفتن استوارت فرصت به نوآ رسید تا خودی نشان دهد. اما باز خبری از حسن منهاج نبود تا این که مجری گری مراسم شام خبرنگاران در کاخ سفید و انتشار استندآپ مشهورش، «بازگشت به خانه» در وبسایت نتفلیکس او را تبدیل به یک چهره آشنا کرد. تا پیش از این احتمالا منهاج را فقط همسایه هایش آن هم به سبب حضور در تبلیغ یک پیتزا فروشی زنجیره ای می شناختند. بعد از این اتفاقات و آمدن دونالد ترامپ، به عقیده نوآ دادن فرصت یک شوی شبانه به منهاج، به عنوان یک هندی الاصل مسلمان، نه تنها واضح بلکه لازم بود. اتفاقی که در اکتبر ۲۰۱۸ افتاد نتفلکس یک برنامه تلویزیونی با مجری گری او منتشر کرد. برنامه ای با نام «عمل وطن پرستانه با حسن منهاج». این کمدین و مجری مسلمان و هندی الاصل در قسمت دوم این برنامه با عنوان «عربستان سعودی» به انتقاد صریح از سیاست های محمد بن سلمان در جنگ با یمن پرداخت. چیزی که باعث اعتراض گسترده کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان شد. سعودی ها از نتفلیکس خواستند که این اپیزود از روی وبسایت حذف شود اما محبوبیت منهاج این اجازه را نمی داد. در سالی که گذشت تاثیر حسن منهاج بر روی مخاطبانش طیف گسترده ای از واکنش ها را به دنبال داشته. برخی از ته دل خندیدند برخی به فکر فرو رفتند و برخی هم مانند عربستان حسابی عصبانی شدند. هر چه هست باید قبول کرد او یکی از تاثیرگذارترین چهره های سال بوده است.

  1. ایندیا مور

دیگر عادت کرده ایم به این که هر سال میان چهره های واقعا تاثیرگذار تایم، نماینده ای هم از میان اقلیت های جنسی ببینیم که به صرف حضور در جامعه LGBT به لیست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار تایم اضافه شده. حقیقت این است که طبق تحقیقات گالوپ کل جمعیت اقلیت های جنسی آمریکا شامل همجنسبازان، ترنس ها و دو جنسه ها چیزی حدود ۴ درصد است. حالا بر فرض ثابت شدن این موضوع که یک نفر با «بیرون آمدن» خودش بر همین ۴ درصد اثرگذاشته باز نمی توان او را به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار در جهان برشمرد. خصوصا اگر کسی مثل ایندیا مور باشد. مدل متولد سال ۱۹۹۵ که تازه دو سال است فعالیت حرفه ای خودش در سینما و تلویزیون را آغاز کرده. این بازیگر و مدل ۲۴ ساله خودش را یک ترنس و «خارج از جنسیت» می داند. سال گذشته مور در سریال «ژست» ساخته ریان مورفی و محصول شبکه FX ایفای نقش کرد. اثری که ادعا می شود در آن بیش از ۵۰ بازیگر ترنس حضور دارند و در مورد گسترش خرده فرهنگ اقلیت های جنسیتی در نیویورک دهه ۸۰ است. جالب است بدانید تا پیش از این سریال او فقط در یک فیلم سینمایی بازی کرده بود. به صورت ساده تر ایندیا مور فقط با یک فیلم سینمایی در سال ۲۰۱۷ و یک سریال تلویزیونی در سال ۲۰۱۸ توانسه یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم در سال ۲۰۱۹ شود.

  1. ریان مورفی

اگرچه ریان مورفی یک سریال ساز و همجنسباز شناخته شده است اما مورد او با ایندیا مور بسیار متفاوت است. مورفی سال هاست در تلویزیون آمریکا کار می کند و به یک چهره شناخته شده و برندی برای سریال سازی تبدیل شده. آثار او توسط مردم دنیا دیده می شوند و صرفا برای جامعه همجنسبازان کارکرد ندارد. هر چند در بسیاری از این آثار، وی فرصت پیدا کرده تا خواسته های اقلیت های جنسی را هم مطرح سازد و روی آن مانور دهد. مورفی عملا با ساخت سریال «گلی» به شهرت رسید. او پس از آن «داستان ترسناک آمریکایی» را ساخت که تا امروز هم ادامه داشته. ژانر سریال های آنتالوژی و همکاری با FX را با سریال «عداوت» و «داستان جنایی آمریکایی» ادامه داد تا این که در سال گذشته «ژست» را هم به این مجموعه اضافه کرد. سال گذشته مورفی به عالم سریال های اکشن هم وارد شد و «۹۱۱» را برای شبکه فاکس ساخت. اثری که برای فصل سوم هم تایید شده است. او اکنون مشغول آماده کردن سریال «سیاستمدار» برای شبکه نتفلیکس است که ۲۷ سپتامبر منتشر خواهد شد. مورفی همین طور یکی از سازندگان سریال «رتچد» نتفلیکس هم هست. اثری که قرار است سال ۲۰۲۰ بر اساس زندگی پرستار رتچد رمان و فیلم معروف «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» ساخته شود. در این سریال سارا پولسن نقش پرستار رتچد را بازی خواهد کرد. ریان مورفی با تولید این حجم از سریال و مخاطب قرار دادن میلیون ها بیننده به واقع یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار تایم و یکی از مهم ترین چهره های تاثیرگذار چند سال اخیر تلویزیون آمریکاست.

  1. دوین جانسون

۲۰۱۸ برای راک سال پر کاری بود. وی بعد از سیل هاوایی، دوین جانسون (راک) وظیفه سلبریتی بودن خودش را انجام داد و همراه با یک NGO بومی به اسم مالاما کائوایی در بازسازی مناطق سیل زده کمک کرد. همین طور سال گذشته به خاطر بازی در «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» توانست دو جایزه بهترین بازیگر مرد انتخاب کودکان و انتخاب نوجوانان را از آن خودش کند. دوین جانسون در دو فیلم سینمایی «رمپیج» و «آسمان خراش» ایفای نقش کرد که به ترتیب ۴۲۸ و ۳۰۴.۹ میلیون دلار فروختند. سریال «فوتبالیست ها» ی شبکه HBO دیگر فعالیت راک در سال گذشته را پوشش می دهد. اثری که فصل چهارم آن روی آنتن رفت و برای فصل پنجم هم تایید شده است. از همه این ها مهم تر اما سال گذشته با وجود دو فیلم و یک سریال و فعالیت های خیریه برای سیل زدگان، راک توانست درآمد خودش را به نسبت سال ۲۰۱۷ چیزی حدود دو برابر افزایش دهد و در یک جامعه لیبرال این خود یک افتخار است. جانسون در سالی که گذشت چیزی حدود ۱۱۹ میلیون دلار درآمد داشت که او را فقط پایین تر از جورج کلونی به عنوان دومین بازیگر مرد پردرآمد دنیا قرار می دهد. جالب است بدانید اسکارلت جوهانسون پر درآمدترین بازیگر زن حال حاضر دنیا فقط ۴۰.۵ میلیون دلار درآمد داشته است. راک بخش قابل توجهی از درآمد خودش را مدیون تبلیغات برای شرکت ورزشی «آندر آرمر» است. گال گدوت بازیگر اسرائیلی نقش «واندروومن» که در سری «سریع و خشن» همبازی دوین جانسون بوده در یادداشت بزرگداشت او نوشته: «او تجسم واقعی این ایده است که مردم ممکن است حرف های شما را فراموش کنند، ممکن است کارهای شما را فراموش کنند ولی هیچ وقت احساسی که برای آنها ایجاد کردید را فراموش نخواهند کرد. دوین تمام سعیش را می کند وقتی او هست مردم بهترین حال خودشان را داشته باشند.»

  1. رامی مالک

هر سال بخش قابل توجهی از لیست تایم به برخی برندگان اسکار اختصاص دارد. از این میان امسال نوبت به رامی مالک رسیده است. بازیگر مصری تباری که سال گذشته توانست با بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم «بوهمین راپسودی» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را بالاتر از چهره هایی چون کریستین بیل به خودش اختصاص دهد. اوسال گذشته  به جز اسکار، جوایز دیگری مثل بفتا، گلدن گلوب، جایزه انجمن صنفی بازیگران آمریکا و... را هم برد تا ویترین افتخارتش پر تر از همیشه باشد. مالک که قرار است در قسمت بیست و پنجم مجموعه جیمز باند نقش منفی و مقابل مامور ام آی شش را بازی کند فقط یک بازیگر سینمایی نیست. او سال گذشته فصل سوم سریال «آقای ربات» را هم داشت که هر اپیزود آن چیزی نزدیک به یک میلیون بیننده را به ثبت رسانده است. وی همین طور یکی از صدا پیشگان سریال انیمیشنی «بوجک هورسمن» شبکه نتفلیکس هم بود. متن مربوط به بزرگداشت او در مجله تایم را رابرت داونی جونیور بازیگر مشهور نقش آیرون من در مجموعه «انتقام جویان» نوشته است. در این یادداشت داونی جونیور موفقیت رامی مالک را ریشه در اطرافیانش دانسته. کسانی مثل خانواده اش، سم اسماعیل خالق «آقای ربات» و گروه کویین که اجازه دادند مالک یاد و خاطره خواننده اصلی آنها را زنده کند. آقای آیرون من به همین خاطر از همه این افراد به خاطر رامی مالک تشکر کرده است.

  1. رجینا کینگ

یکی دیگر از برندگان اسکار سال گذشته رجینا کینگ است. بازیگر سیاه پوستی که توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای فیلم «اگر خیابان بیل می توانست سخن بگوید» به دست آورد. او نه تنها در همین بخش برنده جایزه گلدن گلوب شد بلکه در بهش بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا تله فیلم هم به خاطر «هفت ثانیه» نامزد دریافت این تندیس بود. سریالی که به خاطر آن کینگ موفق شد مهم ترین جایزه تلویزیون آمریکا موسوم به امی را هم به خودش اختصاص دهد تا در یک سال ۲ جایزه از مجموع ۴ جایزه مشهور به EGOT را برده باشد. اگرچه «خیابان بیل» تنها فیلم سینمایی کینگ در سال ۲۰۱۸ بود اما او به جز «هفت ثانیه» دو سریال تلویزیونی دیگر هم داشت: فصل سوم سریال «جنایت آمریکایی» محصول شبکه ABC و «بازماندگان» محصول شبکه HBO. همه این مسائل باعث شد تا کینگ دارایی خودش را به طور خالص تا حدود ۱۲ میلیون دلار افزایش دهد که برای یک بازیگر سیاه پوست آن هم در آستانه ۵۰ سالگی اتفاق بسیار مهم و بزرگی است. رجینا کینگ امسال قرار است نقش اول سریال «واچمن» را بر عهده داشته باشد. اثری که با پایان «بازی تاج و تخت» و در نبود «وست ورلد» روی آنتن شبکه HBO می رود.

  1. ریچارد مدن

سال گذشته ریچارد مدن در سریال شش قسمتی بادیگارد برای شبکه بی بی سی حاضر شد. اثری که در نهایت برایش جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال درام را از مراسم گلدن گلوب به ارمغان آورد. این سریال در انگلستان طرفداران بسیار زیادی داشت به طوری که تعداد مخاطبان آن را می توان با اوج سریال «بازی تاج و تخت» در آمریکا مقایسه کرد. «بادیگارد» در هر قسمت حداقل بیش از ۱۴ میلیون مخاطب در بریتانیا داشته که چیزی حدود ۲۱ درصد از جمعیت ۶۶ میلیون نفری جزیره را در بر می گیرد. قسمت آخر «بادیگارد» بیشتر از ۱۷ میلیون بیننده فقط در بریتانیا داشته که ۲۵ درصد کل جمعیت آن است. همه این ها باعث می شود بتوانیم نقش اول این سریال را به معنای واقعی کلمه یکی از افراد تاثیرگذار جهان بنامیم. او پیشتر در سریال «بازی تاج و تخت» نقش راب استارک را داشت. او همین طور دوبار در نقش رومئو در اقتباس از شاهکار شکسپیر روی صحنه رفته که بار دوم را در سال ۲۰۱۶ با کارگردانی یک شکسپیرین شناخته شده سر کنت برانا تجربه کرده است. مدن قرار است یکی از بازیگران اصلی فیلم سینمایی جدید سم مندس هم باشد. اثری که در فضای جنگ جهانی ساخته می شود.

  1. بری لارسن

احتمالا اگر هنوز یک لارسن بازیگر فیلم های مستقل هالیوودی بود، نمی توانست نامی در میان چهره های تاثیرگذار داشته باشد. اما این بازیگر برنده اسکار سال گذشته به عنوان یکی از بازیگران اصلی مجموعه «انتقام جویان» یعنی «کاپیتان مارول» انتخاب شد، در «انتقام جویان: جنگ بی نهایت» بشارت آمدنش داده شد و پس از آن لارسن با فیلم «کاپیتان مارول» برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ روی پرده نقره ای حاضر شد. اثری که همین یک ماه قبل بیش از یک میلیارد دلار فروخت تا لارسن به عنوان یکی از اخرین افرادی که حضورش در فهرست نهایی می شود به تایم ۱۰۰ برسد. این فیلم نخستین اثر سینمایی دنیای مارول بود که نقش اصلی آن را یک زن بر عهده داشت. او یکی از بازیگران «انتقام جویان: پایان بازی» هم هست که از همین جمعه ای که گذشت اکران خودش را آغاز کرد. تسا تامپسون در یادداشت بزرگداشت بری لارسن از فعالیت هایی که این بازیگر نام آشنا در جهت برابری حقوق زنان هم کرده قدردانی ویژه ای به عمل آورده است. فاکتور دیگری که می تواند در حضور لازسن میان چهره های تاثیرگذار جهان موثر باشد.

  1. امیلیا کلارک

۲۰.۸ میلیون مخاطب فقط در اینستاگرام به علاوه چیزی حدود ۱ میلیون نفر در توییتر، امیلیا کلارک را تبدیل به یک رسانه سیار کرده. تعداد دنبال کنندگان او در اینستاگرام چیزی نزدیک به دو برابر مخاطبان سریالی است که به خاطر بازی در آن مشهور شده تا حالا «امیلیا کلارک بودن» ارزش به مراتب بیشتری نسبت به «مادر اژدها بودن» داشته باشد. کلارک سال گذشته در فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» ایفای نقش کرد اما بر خلاف پیش بینی ها این اثر با وجود بودجه حدودا ۳۰۰ میلیون دلاری فقط ۳۹۲.۹ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروخت تا فقط کمی بالاتر از مرز ورشکستگی باشد. کلارک در تلویزیون هم سال آرامی را سپری کرد و در حالی که مقدمات ساخت فصل آخر «بازی تاج و تخت» فراهم می شد، او فقط به عنوان صداگذار مهمان در مجموعه های «تاندربولت» شبکه iTV و «حیوانات» انیمیشن سریالی HBO حاضر شد. البته تایم برای انتخاب کلارک روی فصل جدید «بازی تاج و تخت» حساب ویژه ای باز کرده است. طوری که زمان انتشار رسمی شماره ۱۰۰ چهره تایم، ۳ ثسمت از فصل آخر این سریال روی آنتن رفته و مخاطبان احتمالا «نبرد وینترفل» را هم در قسمت سوم دیده و حسابی جوگیر شده اند. اپیزودهای اول و دوم فصل هشتم در آمریکا به ترتیب ۱۱.۷۶ و ۱۰.۲۹ میلیون مخاطب داشته که پیش بینی می شود برای قسمت سوم این عدد افزایش هم پیدا کند. همه این ها برای تاثیرگذاری یک نفر کافی است. او سال گذشته به عنوان سفیر دانشکده پرستاری سلطنتی انتخاب شد و در همین چند ماهی که از سال ۲۰۱۹ گذشته خیریه خودش را هم راه انداخته است. اما تامپسون بازیگر و نویسنده برنده اسکاری که قرار است به زودی او را همراه با کلارک در فیلم «کریسمس قبل» پل فیج ببینیم در متن بزرگداشت این بازیگر از تجربه نخستین برخوردش با او صحبت کرده. بازیگر فیلم «نجات آقای بنکس» در مورد کلارک نوشته است: «او شجاعت یک شیر کوچک، استقامت یک پونی ولزی و روح یک دلقک را دارد!» احتمالا این الفاظ در ادبیات بریتانیا تعریف به حساب می آید!

  1. ماهرشالا علی

ستاره سیاه پوست این روزهای هالیوود چند سالی هست که در سطح جهان مطرح شده است. طرفداران سریال «خانه پوشالی» احتمالا او را با نقش رمی دانتون به خاطر می آورند. حضور در بلاک باستری مثل «بازی های گرسنگی» باعث شهرت دو چندان علی شد. اتفاقی که تاثیر به سزایی در دادن نقش های خاص به او هم داشت. پس از بازی در کنار متیو مک کانهی در «ایالت آزاد جونز» در فیلم همجنسبازانه «مهتاب» ایفای نقش کرد و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برد. علی همان سال همبازی اکتاویا اسپنسر در فیلم تحسین شده «ارقام پنهان» هم بود. اما حضور علی در لیست امسال نه به خاطر کارنامه اش که به خاطر اتفاقاتی است که سال گذشته رقم زد. او نقش دکتر دان شرلی را در فیلم «کتاب سبز» بازی کرد. اثری که نه تنها توانست اسکار بهترین فیلم سال گذشته را ببرد بلکه اسکار بهترین فیلمنامه را هم برد و یک اسکار هم برای ماهرشالا علی به عنوان بازیگر نقش مکمل مرد به ارمغان آورد. علی صداگذار نقش پرولر در انیمیشن برنده اسکار «مرد عنکبوتی» هم بود. در قاب تلویزیون این بازیگر شناخته شده نقش اصلی «کاراگاه حقیقی» را در فصل سوم برای شبکه HBO ایفا کرد. همین طور در سریال آنتالوژی این شبکه، «اتاق ۱۰۴» هم حاضر بود تا سال پرکاری را سپری کرده باشد. جالب است بدانید ماهرشالا علی که در مجامع بین المللی به عنوان یک بازیگر مسلمان شناخته می شود و هالیوود هم تبلیغات زیادی روی اسکار گرفتن او در یک فیلم همجنسبازانه کرد، عضو فرقه ضاله احمدیه است. کسانی که به قادیانی هم معروف هستند. آنها به ختمیت نبوت اعتقاد ندارند و معتقدند میرزا غلام احمد آخرین پیامبر و منجی بشریت است.

  1. گلن کلوس

این بازیگر ۷۲ ساله سال گذشته به خاطر بازی در فیلم «همسر» تقریبا نامزد تمامی جوایز مهم سال شد که از این بین فقط جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن را به خودش اختصاص داد. او سال ۲۰۱۷ در ۵ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده بود با توجه به سن بالایش امسال بیشتر در حال استراحت بود. هر چند به فعالیت های غیر سینمایی ادامه داد. برای مثال او صداپیشه مجموعه انیمیشنی «داستان های آرکادیا» ی شبکه نتفلیکس بود. همین طور تئاتر «مادر مستخدم» را به روی صحنه پابلیک تیاتر نیویورک برد. جالب است بدانید فیلم های او تا پایان سال ۲۰۱۸ فقط در آمریکای شمالی بیش از ۱.۳ میلیارد دلار فروخته اند. از فعالیت های سیاسی این خانم بازیگر می توان به حمایت از دبی استبنو سناتور ایالت میشیگان در سنای آمریکا و کاتلین ویلیامز نماینده دموکرات ها در مجلس نمایندگان مونتانا اشاره کرد.

  1. یالیتزا آپاریچیو

شاید اگر «روما» ساخته نمی شد امروز بازیگر ۲۵ ساله این فیلم به جای حضور در لیست ۱۰۰ تایم یک معلم ساده در حومه مکزیکو سیتی بود. کاری که به شهادت آلفونسو کوارون می خواسته انجام دهد. اما ساخته جدید کارگردان «جاذبه» تبدیل به یک نقطه چرخش در زندگی او شد. بازیگری که پیشتر حتی در یک فیلم کوتاه هم بازی نکرده بود به یک باره به عنوان نمادی از رویای آمریکایی –که در تمام فیلم «روما» شخصیت ها به دنبال دستیابی به آن و رسیدن به دیزنی لند هستند- نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد تا در شب بزرگ فیلم در مراسم اسکار حضور داشته باشد. او حالا چیزی حدود ۴ میلیون نفر مخاطب در مجموع شبکه های اجتماعی اش دارد و چهره ای شناخته شده در جهان محسوب می شود. چهره ای که ممکن است تلفظ اسمش برایتان سخت باشد اما احتمالا بعد از مدتی با دیدنش خواهید گفت: «عه! این!»

  1. باب آیگر

مگر می شود شما مدیر عامل کمپانی دیزنی باشید و جایی در لیست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال نداشته باشید!؟ شاید شما فقط یک اکانت توییتر داشته باشید و آن هم فقط ۱۱۱ هزار فالوئر داشته باشد اما همین که مدیرعامل دیزنی باشید برای تاثیرگذاری شما کافی است. فیلم های کمپانی شما میلیون ها دلار می فروشند و پارک های بازیتان در سراسر جهان سودهای عظیمی به ارمغان می آورند. مردم هر روز و هر شب پای شبکه های تلویزیونی تابعه تان نشسته اند و بچه ها با اسباب بازی های ساخت شرکت شما بزرگ می شوند. همه این فعالیت ها سودی بیش از ۵۹ میلیارد دلار در سال برای شرکت خلق می کند و از همه مهم تر این که روی زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان تاثیر مستقیم می گذارد. کمپانی دیزنی به عنوان یک شرکت مادر، مالک شرکت های بزرگی مثل «مارول»، «لوکاس فیلم»، «پیکسار»، «شبکه تلویزیونی ABC» و حالا شرکت های بزرگ «فاکس قرن بیستم»، «فاکس سرچلایت» و «بلو اسکای» است. پس عملا بخش قابل توجهی از تولیدات هالیوود با تصمیم گیری این شرکت تولید می شود. آیگر در موفقیت های سال های اخیر دیزنی نقش چشمگیری داشته و کاملا استحقاق حضور در این فهرست را دارد. خصوصا با میلیون ها مخاطبی که هر ساله در برابر محصولات رسانه ای شرکت در سراسر جهان قرار می گیرند. نکته قابل تامل این که آیگر از مدیران ارشد شرکت اپل هم به حساب می آید. مایکل بلومبرگ صد و هشتمین شهردار نیویورک و موسس بنیاد خیریه بلومبرگ یادداشت خودش برای مجله تایم نوشته: «والت دیزنی همیشه می گفت: موفقیت از «چهار C ساخته شده است؛ کنجکاوی (Curiosity)، اعتماد به نفس (Confidence)، شجاعت (Courage) و استمرار (Constancy)» او سپس ادعا می کند آیگر هر چهار C را دارد و به همین خاطر هم در مدیریت دیزنی تا این اندازه موفق بوده است.

  1. اسپایک لی

کارگردان سیه چرده برنده اسکار سال گذشته از سال ۱۹۷۷ در حال ساخت فیلم است. او تمام کارنامه ۴۲ ساله اش را صرف بازگو کردن مشکلات جامعه سیاه پوستان کرده است. گاهی مثل «مالکوم ایکس» چهره یک اسطوره را بازنشر داده و گاهی هم سراغ کمدی درام هایی چون «کار درست را بکن» رفته. چیزی که عوض نشده دغدغه های او در جامعه آمریکا و مبارزاتش علیه تبعیض نژاد است. لی سال ها به خاطر همین رویکرد انتقادی نسبت به جامعه آمریکا در جرگه فیلمسازان جریان اصلی جایی نداشت؛ نامزد اسکار می شد اما دست خالی می ماند تا این که بالاخره بختش باز شد. ریاست جمهوری ترامپ برای هر کس بد بود، برای اسپایک لی آمد داشت. به طوری که انتقادات او حالا نه به جامعه آمریکا که به سیاست های نژادپرستانه رئیس جمهور منفور و جمهوری خواه آمریکا تسری داده می شد. بنابراین ساخته جدیدش «بلکککلنزمن» توانست اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را بگیرد و نامزد بهترین فیلم سال و کارگردانی هم شود. اسپایک لی نه به سبب فروش بالای فیلم هایش و نه به سبب جایزه های گرفته و نگرفته اش که به خاطر دغدغه اجتماعی و دهه ها کار و فعالیت بر روی آن و تاثیری که بر جامعه سیاه پوستان آمریکا دارد شایسته حضور در لیست امسال مجله تایم است.

جالب است بدانید در فهرست امسال تایم چهره های دیگری مثل بنیامین نتانیاهو، میشل اوباما، گایل کینگ، الکس مورگان، تایگر وودز، لوبران جیمزمحمد بن زاید، تیلور سوییفت،   دونالد ترامپ، عمران خان، لیدی گاگا و محمد صلاح و... هم بودند که فعالیت و کارنامه آنها باید در مجامع تخصصی مربوط به رشته‌های خودشان بررسی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.