شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

انتقاد سینماگران از؛

دستمزدهای نجومی برخی بازیگران معضلی که بیشتر اهالی سینما را بیکار کرده است

پولشویی در سینما

سینماپرس: برخی از سینماگران با تحلیل دستمزدهای نجومی برخی بازیگران، عواقب این موضوع برای سینما و هنرمندان راتشریح کردند.

به گزارش سینماپرس، مدتی است که بحث دستمزدهای نامتعارف و نجومی برخی بازیگران، واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است این واکنش‌ها با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی بیشتر هم شده است.

در ادامه نظر و تحلیل برخی از سینماگران را در خصوص این موضوع می‌خوانید.

بازیگری در انحصار عده‌ای خاص

ساسان سالور تهیه کننده سینما گفت: در حال حاضر بزرگترین چالش تهیه‌کننده و تولید فیلم، دستمزد بالا و تعداد کم بازیگرانی است که در سینما تعیین کننده هستند، به نظرم سینمای ما مانند فوتبال نیاز به فردی مانند پرویز دهداری دارد که بتواند تحولی اساسی ایجاد کند.

وی افزود: واقعیت اینجاست که باید در زمینه تربیت بازیگران فعال باشیم تا این فضا به انحصار عده‌ای خاص در نیاید و بتوان در پی آن دستمزدها را مدیریت کرد و تا زمانی که تعداد بازیگران زن و مرد اندک باشد، این تعداد بازیگر، تعیین کننده شرایط هستند و می‌دانند که جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد از این رو اتفاقات مثبتی رخ نخواهد داد و روز به روز بدتر خواهد شد.

تهیه کننده سینما ادامه داد: امیدوارم فضا برای معرفی بازیگران بیشتر در سینما فراهم شود تا به واسطه اتفاقات مثبتی که در پی آن رقم می‌خورد بتوانیم در جهان بیشتر عرض اندام کنیم.

درآمدزایی، سینما را از رسالت خود دور می‌کند

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما عنوان کرد: شاید در یک نگاه محدود، کوتاه مدت و یک جانبه‌گرایانه فکر کنیم بالارفتن دستمزد برخی بازیگران به دلیل حضورشان در یک فیلم و در نتیجه بیشتر شدن مقدار فروش به سود سینما باشد و رونق ایجاد می‌شود، اما اینطور نیست و قطعا مهمترین مشکلی که ایجاد می‌کند اولا نگاه عمومی کشور را به سوی نوعی اختلاف طبقاتی بین اهالی سینما سوق می‌دهد و از سوی دیگر قیمت‌ها روز به روز بالاتر می‌ رود و سینما به سمت تولید یک سری فیلم‌های خاص به صرف درآمدزایی می‌رود که این موضوع، سینما را از رسالت خود به عنوان تریبون مهم فرهنگی و تاثیرگذار دور می‌کند.

وی ادامه داد: به وجود آمدن مشکلات صنفی هم از دیگر عواقب این جریان است، چون فقط به صرف بالارفتن دستمزد و رشد درآمدزایی، همه اهالی سینما درگیر کار نخواهند شد بلکه به صورت نابرابر همه چیز پیش می‌رود و این تعداد بیکار، خود به خود از گردونه تولید و اکران و تاثیرگذاری در جامعه حذف می‌شوند و مجبور هستند به سمت سینمای تجاری و تولید هر اثری بروند.

اصغری بیان کرد: البته انگار به وجود آمدن چنین شرایطی خواسته دولت است تا مردم در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی موجود، حداقل دو ساعت در سینماها سرگرم فیلم‌های تجاری شوند و همه چیز یادشان برود غافل از اینکه در درازمدت تاثیرات منفی و عمیق فراوانی خواهد گذاشت.

تناسب هزینه و درآمد سینما تعطیل خواهد شد

مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان سینما اظهار داشت: موضوع مهم، ماجرای تناسب هزینه و درآمد (فایده) است که اگر این تناسب نباشد کار تعطیل و متوقف خواهد شد و چرخه اقتصادی نمی‌چرخد.

وی با بیان اینکه وقتی اندازه بازارمان کوچک است و امن نیست قاعدتا اگر سرمایه گذار درست فکر کند نباید در چنین شرایطی ورود کند، گفت: در حال حاضر هم اندازه بازارمان کوچک است، چون نهایتا ۵۰۰ سالن داریم که صد سالن کارایی دارد و بقیه به لحاظ جغرافیایی و بافت شهری در موقعیت مناسب نیست از طرفی بازار امن نیست، چون وقتی فیلمی اکران عمومی می‌شود یا برخی سالن‌ها پرداخت به موقع ندارند و یا آنقدر فروش آنها به خصوص در شهرستان‌ها پایین است که آدم شک می‌کند.

 تهیه کننده و کارگردان سینما بیان کرد: در کنار این موضوعات و مشکلات در وادی اکران، بحث قاچاق نمایش خانگی فیلم‌ها در بازار و شبکه‌های ماهواره‌ای به دردسرهای تولید می‌افزاید و نا امنی بازار و به خطر افتادن سرمایه را به همراه دارد.

فرید بیان کرد: تا این مسائل وجود دارد پس دستمزد بالای بازیگران هم منطقی ندارد، چون در بازار نا امن سینما دستمزد بالا می‌گیرند و سرمایه بر نمی‌گردد تا اینکه سرمایه گذار پس از یک یا دو مرتبه، دیگر اشتباه نمی‌کند و سرمایه اش را جای دیگری می‌برد.

وی گفت: بازیگرانی که دستمزد بالا می‌گیرند برای ماندگاری در بازار سینما باید توجه بیشتر و جدی تری به شرایط کنونی داشته باشند.

*باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.