شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹

با حضور جمعی از مسئولان وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری؛

آیین اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز شد

تالار وحدت

سینماپرس: آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ساعاتی پیش در تالار وحدت تهران آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به کارگردانی حسین پوریانی‌فر و اجرای کیوان ساکت اف دقایقی پیش، شنبه (۱۴ اردیبهشت ماه) در تالار وحدت تهران آغاز شد.

در این مراسم امین مختاری، دبیر بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی و جمعی از مسئولان وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری حضور دارند.

در ابتدای مراسم امین مختاری پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد که به جای صحبت‌ بهتر است به برنامه برسند. وی ادامه داد: برای برپایی این جشنواره ۱۵ مدیر و ۱۲۰ نفر ما را یاری کردند. همچنین خانم ابتکار معاون رییس جمهور نیز به یاری ما شتافتند تا یکی از برگزیدگان را به خارج از کشور بفرستند. سال  گذشته تلاش زیاد شد تا کارها اجرای عموم بگیرند ما هم تلاشمان را خواهیم کردتا برای گروه‌ها تهیه کننده بگیریم و کارهاشان به اجرا برسد.  

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش‌های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه های اجرا»، «نمایشنامه نویسی (جایزه استاد اکبررادی)،   «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی)»، «ترجمه  نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیر رقابتی»، «کارگاه‌ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره جشنواره‌ها» و «پایان نامه‌های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار شد. بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفند ماه سال ۱۳۹۷ میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی بود.

برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر دانشگاهی بدین شرح در حال اعلام است:

برگزیدگان بخش عکس

در این بخش ضمن تقدیر از پریناز صفویه برای brain wash و پریسا عباس زاده برای نمایش «ویتسک»،  تندیس به کیارش مصیبی برای نمایش «آئورا» اهدا شد.

برگزیده بخش تیزر

تندیس جشنواره به محمدرضا نوحی برای نمایش «دریم لند» تعلق گرفت.

برگزیده بخش پوستر

مریم برادران برای نمایش‌های «کاربن» و «مشق شب» در این بخش برگزیده شدند.

در ادامه هوتن شکیبا با تشویق حاضران روی صحنه آمد و در ابتدای صحبت‌هایش مانند شخصیت «دیبی» در مجموعه کلاه قرمزی» صحبت کرد و گفت: «خداحافظ.  ازتون متنفرم. دلم براتون گشاد شده.»

وی ادامه داد: امروز برای تقدیر از مردی اینجا هستم که ابتدا برخی از کتاب‌هایش را می‌خواندم اما وقتی فهمیدم بازی‌های من را دوست دارد همه کتاب‌هایش را خواندم؛ کامران سپهران.

سپس کامران سپهران که از اساتید دانشگاه است روی صحنه حاضر شد و بعد از دریافت تندیس خود در سخنانی کوتاه از این تجلیل تشکر کرد.

وی ادامه داد: من در میانه راه هستم و این تقدیر مثل رویایی است که آدم دم مرگ میبیند و همه دوستانش را جلوی چشمش تجسم می‌کند و من الان در این مرحله هستم.

وی ادامه داد: من می‌خواستم بازیگر و کارگردان باشم و مثل هوتن جایزه بگیرم ولی معلم شدم و دانشجویان همیشه به من لطف داشتند و زندگی فوق العاده ای را برایم رقم زده‌اند.

در ادامه کلیپی نیز درباره سپهران پخش شد که اختصاص به صحبت‌های دانشجویان وی در دانشکده سینما تئاتر درباره او داشت.

در بخش بعدی مراسم اصغر نوری درباره اضافه شدن بخش تازه ای به جشنواره توضیح داد: قرار است در هر جشنواره دانشجویی بخشی به نام بخش ترجمه وجود داشته باشد که هرسال ترجمه یک حوزه مثل نمایشنامه و یا متون ادبی خواهد بود که قرار است بخش ترجمه نمایشنامه به نام دکترمحمدرضا خاکی مزین شود.

در ادامه با حضور نوری، محمدرضا خاکی، بهزاد آقاجمالی، فرید موسوی نماینده مجلس، هادی عسکری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عاوم و فرهاد ناظرزاده کرمانی جایزه بخش نمایشنامه نویسی و پژوهش اهدا شد.

برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی)

در این بخش ضمن تقدیر از علی کرسی زر برای «فرایند» و سپیده قربانی برای «تخت طاووس» تندیس جشنواره به «مساله تحمل‌ناپذیر وجود» نوشته امیر حمزه حیدری گرجی اهدا شد.

جایزه بخش پژوهش (جایزه ناظرزاده)

در این بخش از «خودآیینی تئاتر همچون مقاومت» نوشته نوید قویدل و «مفهوم جابجایی قدرت در نمایشنامه‌های شکسپیر: مطالعه موردی شاه لیر، ژولیوس سزار و مکبث» نوشته احد خالقی تقدیر شد اما هیچ اثری به‌عنوان برگزیده معرفی نشد.

برگزیده بخش ترجمه

در این بخش ضمن تقدیر از «پسر گمشده» ترجمه مهسا شیدانی،  تندیس به «داستان خانواده» ترجمه صدرا صباحی اهدا شد.

مرتضی میرمنتظمی، بهار کاتوزی و شهاب آگاهی داوران بخش جشنواره جشنواره‌ها روی سن آمدند و کاتوزی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و یادآور شد هیچکدام از آثار این بخش جزو برگزیدگان نیستند و این بخش با وجود تلاش گروه‌های شرکت کننده هیچ برگزیده‌ای ندارد.

در ادامه سامان خلیلیان، علی شمس و سعید بهنام داوران بخش تجربه‌های اجرا یک اثر نمایشی را شایسته دریافت جایزه دانستند.

برگزیده بخش تجربه‌های اجرا

تندیس این بخش به گروه نمایش «۲۲» به کارگردانی نیلوفر نقیب ساداتی اهدا شد.

برگزیده طراحی صدا و موسیقی

تندیس جشنواره به محمدحسن مجدطاهری برای «آئورا» تعلق گرفت.

برگزیده طراحی نور

تندیس این بخش به پدرام رضوانی برای «جانکاه» اهدا شد.

برگزیده بخش طراحی لباس

جوایز بخش طراحی صحنه و لباس با حضور صابر ابر،  پانته آ پناهی‌ها، مریم نورمحمدی و اشکان خیل نژاد اهدا شد.

در این بخش ضمن تقدیر از سعیده خان بابایی برای «دریم لند»، تندیس جشنواره به شادی ضیایی برای «مرفی» رسید.

برگزیده بخش طراحی صحنه

در این بخش هم ضمن تقدیر از محمدرضا محمودی برای «پینوکیو»،  تندیس به پوریا اخوان برای «است» اهدا شد.

در ادامه با حضور مسعود دلخواه، محمد مساوات، نوید محمدزاده، مهدی مشهور و شهرام زرگر برگزیدگان بخش‌هاییاصلی اعلام شد.

برگزیده بخش نمایشنامه نویسی

در این بخش جایزه سوم و تقدیر به سیاوش حیدری برای «وحشی» ثبت شد. جایزه دوم و تقدیر به صبا نجاتی برای «دریم لند» رسید.

نجاتی پس از دریافت جایزه خود در سخنانی به اجرا شدن ۲ نمایش جشنواره بدون حضور تماشاگران و یا با تماشاگران اندک اعتراض کرد و گفت که نباید در برابر چنین اقدامی سکوت کرد.

تندیس بخش نمایشنامه‌نویسی هم به پرنیا شمس برای نمایش «است» اهدا شد.

نوید محمدزاده قبل از اهدای جایزه بازیگری زن گفت: من به عنوان بازیگر حالم بسیار بد است چون دیروز چهار بازیگر بدون تماشاگر جلو ما داوران بازی کردند و خواهش می‌کنم آن‌ها را ایستاده تشویق کنید.

برگزیده بخش بازیگری زن

جایزه سوم این بخش به مهشید کاظمی برای «ناگهان هذا حبیب‌الله مات فی حب‌الله هذا قتیل‌الله مات بسیف‌الله» رسید. جایزه دوم را یاسمن رسولی برای «است» از آن خود کرد و تندیس به شبنم دادخواه برای «آئورا» رسید.

برگزیدگان بخش بازیگری مرد

جایزه سوم این بخش به سپهر طهرانچی برای «فرانکنشتاین» رسید. جایزه دوم را بردیا مشهودی برای «وحشی» از آن خود کرد و تندیس به مصطفی امیری برای «دریم لند» اهدا شد.

برگزیده بخش کارگردانی

در این بخش جایزه سوم و تقدیر به امیر ساعتچی و حسین عباس‌پور برای «وحشی» اهدا شد. جایزه دوم را پرنیا شمس برای «است» دریافت کرد و تندیس کارگردانی به مرتضی جلیلی دوست برای «دریم لند» اهدا شد.

جلیلی دوست بعد از دریافت تندیسش خطاب به داوران و دبیر جشنواره گفت: کار شما تازه از الان شروع می‌شود چون ما همه توقع داریم و این وظیفه شماست که تمام نمایش‌های جشنواره و آنهایی که پشت درهای بسته اجرا شدند، اجازه اجرای عموم بگیرند.

در ادامه جایزه ویژه هیات داوران و تندیس جشنواره اهدا شد به نمایش «تئوریسین» به کارگردانی سیاوش حیدری.

حیدری که اجرای نمایشش با حاشیه‌هایی همراه بود و بدون تماشاگر برای داوران اجرا شده بود بعد از دریافت تندیسشعنوان کرد: من از مخاطبان محترمی که با بی‌احترامی و توهین جلو ورودشان به سالن گرفته شد عذرخواهی می‌کنم. من از همه عوامل نمایشم که با بی احترامی از سالن بیرونشان کردند عذر می‌خواهم. من از همه کسانی که با بی انصافی پیکان نقدشان را به سوی ما گرفتند به جای اینکه مسببان این اتفاق را مورد نقد قرار دهند، تشکر می‌کنم و شرمنده بازیگران و عواملی هستم که در ملتهب‌ترین و متشنج‌ترین وضعیت و با وجودی که موبایل‌هایشان ضبط شده بود به صحنه رفتند. این جایزه برای من ارزشمند و به دلیل احترام به نظر داوران قبولش می‌کنم.

یکی دیگر از عوامل این نمایش نیز با بیان اینکه دیشب اجازه ندادند حمید پورآذری وارد سالن شود از او و دیگر تماشاگران عذرخواهی کرد.

در پایان مسعود دلخواه ۵ نمایش «دریم لند»، «است»، «وحشی»، «مشق شب» و «پینوکیو» را برای اجرای عمومی معرفی و نمایش «دریم لند» را به عنوان بهترین نمایش جشنواره معرفی کرد.

همچنین حامی مالی جشنواره مبلغ یک میلیون تومان به برگزیدگان اهدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.