یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

شانزدهمین جشن بازیگر برگزار شد:

بازسازی تاریخ تئاتر ایران بر روی صحنه / میکائیل شهرستانی بازیگر برگزیده شد

میکائیل شهرستانی

سینماپرس: جشن بازیگر خانه تئاتر شامگاه شنبه ۱۴ اردیبهشت با بازسازی زندگی تاریخ سازان تئاتر ایران بر روی صحنه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار و برگزیدگان یکسال گذشته تئاتر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین شب بازیگر، بعدازظهر شنبه چهارده اردیبشت ۹۸ با اجرای بهزاد فراهانی در سالن اصلی تئاتر شهر، برگزار شد.

در این مراسم که به کارگردانی محمد رحمانیان کاراکترهای افراد تاثیر گذار و درگذشته تئاتر ایران به شکل نمایشی بازسازی شده بودند، بهزاد فراهانی متن صفحه‌ اول بروشور این شب را قرائت کرد و اظهار داشت: خانه تئاتر افتخار دارد که بگوید رکورد بوم نقاشی را شکسته است و سیزده متر بوم نقاشی را مزین به تصویر بزرگان تئاتر کرده است.

پس از رونمایی از این نقاشی که تصویر دوازده بازیگر فقید تاریخ تئاتر ایران را در خود داشت، دوازده شخصیت در نقش این هنرمندان به روی صحنه حاضر شده و پس از اجرای بخشی از زندگی آنها جایزه یک برگزیده را به همراه دیگر بزرگان بازیگری به برگزیدگان اهدا کردند.

این دوازده چهره عبارت بودند از عبدالحسین نوشین، لورتا هایراپتیان، محمدعلی جعفری، مهدی فتحی، مهین اسکویی، عصمت صفوی، پرویز فنی زاده، جمشید مشایخی، رقیه چهره آزاد، خسرو شکیبایی، جمیله شیخی و عزت الله انتظامی که با همراهی بهزاد فراهانی در نقش راوی و دانای کل فضای اهدای جوایز را از حالت معمول آن خارج و به فضای تئاتر نزدیک کردند.

مجید نوروزی جایزه خود را از دست عبدالحسین نوشین، برای بازی در نمایش آمادئوس گرفت.

نوروزی پس از دریافت جایزه خود گفت: از خانه تئاتر  تشکر می‌کنم و همچنین از جواد مولانیا کارگردان این نمایش ممنونم و جایزه ام را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم.

نسرین درخشانی در قله خانه برناردا آلبا

سپس کاراکتر لورتا هایراپتیان جایزه بازیگر زن خانه برناردا آلبا و آمادئوس، نسرین درخشانی را اهدا کرد و این بازیگر جوان گفت: در خانه برناردا آلبا،ما پنج خواهر بودیم، امروز من به نمایندگی از آن ها این جایزه را گرفتم و از دکتر رفیعی نیز تشکر می‌کنم.

تقدیر از پیشکسوت تئاتر جنوب

به رسم تقدیر هر ساله انجمن بازیگران خانه تئاتر از یک بازیگر شهرستانی، مهناز شریفی تندیس خود را از آتش تقی پور گرفته اظهار کرد: انقدر هیجان دارم که نمی‌توانم صحبت کنم، باید بگویم که بازیگری من بسیار اتفاقی بود و از آبادان شروع شد، اما اگر حرفه ای بخواهم بگویم، از سال ۵۴ به طور حرفه ای تا همین لحظه مشغول به کار هستم.

محمد علی جعفری و شلیک به تئاتر شهر

حسین کشفی نیز که برای بازی در نمایش شلیک به تئاتر شهر هدیه خود را از محمد علی جعفری گرفت چنین گفت: من ده سال کارمند مجموعه تئاتر شهر بودم و بلیط می‌فروختم و یک سال راهنمای سالن بودم و حالا جایزه بهترین بازیگر را گرفته ام و خیلی خوشحالم و باید بگویم هرچه در این عرصه دارم از میکائیل شهرستانی بود و خیلی از ایشان ممنونم.

تقدیر مهدی فتحی از مونا فرجاد برای بازی در نمایش پرواز به تاریکی

مونا فرجاد بازیگر نمایش پرواز به تاریکی اظهار داشت: اولین باری که روی این صحنه آمدم هفت سال داشتم و از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و از افشین هاشمی نویسنده و کارگردان این اثر نیز تشکر می‌کنم.

جایزه ناصر آشوری در دستان مهین اسکویی

در ادامه برای بازی در نمایش لیرشاه، ناصر آشوری موفق به دریافت جایزه شد و گفت: از مسعود دلخواه تشکر می‌کنم و می‌خواهم از معجزه پارتنر خوب حرف بزنم و از مهدی سلطانی تشکر کنم و از نادر مشایخی نیز ممنون هستم و می‌خواهم بگویم که حقوق مادی این جایزه برای خوزستان خواهد بود و حقوق معنوی اش را به همسرم تقدیم می‌کند.

بزرگداشت علی آزادنیا برگزار شد

سپس از علی آزادنیا پیشکسوت تئاتر مشهد تقدیر شد و مراسم بزرگداشتی برای ایشان برپا شد که طی آن آزادنیا اظهار داشت: من از دیار خراسان آمدم و شاگردان زیادی را تربیت کردم که بهترین همکاران من شده‌اند.

عصمت صفوی، فرزین محدث و پرستو گلستانی در یک قاب

بازیگر نمایش عکس خانوادگی، پرستو گلستانی در ادامه این مراسم رتبه برگزیده را به دست آورد و گفت: از گروه اجرایی نمایش عکس خانوادگی تشکر می‌کنم، این نمایش را محمود استاد محمد نوشته است و دلم می‌خواهد این جایزه را به روح استاد محمد تقدیم کنم.

تشویق جمشید مشایخی برای پرویز فنی زاده

فرزین محدث بازیگر کاراکتر پرویز فنی زاده برای بازی در نمایش استیو جابز، جایزه خود را از دستان جمشید مشایخی دریافت کرد.

محدث پس از دریافت هدیه خود اظهار داشت: من فرزین محدث هستم، بازیگر تئاتر و خوشحالم که سومین سال پیاپی است که جایزه می‌گیرم و خدا را شکر می‌گویم. دوست دارم جایزه ام را به روح ملکوتی مادرم تقدیم کنم.

جایزه ویژه هیات داوران به میکاییل شهرستانی با همراهی رقیه چهره آزاد

جایزه ویژه هیئت داوران به میکائیل شهرستانی رسید و شهرستانی گفت: من این جایزه را باید بیست و چهار سال پیش می‌گرفتم، اما جایزه من را دزدیدند و در پشت صحنه تالار وحدت به بازیگر دیگری دادند. تشکر می‌کنم که بعد از بیست و چهار سال جایزه ای که دزدیده شده بود را گرفتم.

شهرستانی ادامه داد: من برای جامعه تئاتری آرزو سلامتی می‌کنم و امیدوارم هرچه که آرزو داریم، همین امسال اتفاق بیفتد.

در ادامه سینا رازانی، در نقش خسرو شکیبایی به روی صحنه آمد و گروه فلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی نژاد به اجرا موسیقی پرداختند تا از پیشکسوتان تئاتر تقدیر به عمل آید.

از سوسن مقصودلو و رضا بابک تقدیر شد

در ادامه شهرام گیل آبادی، مدیر عامل خانه تئاتر و محمودرضا رحیمی، دبیر شانزدهمین جشنواره خانه تئاتر به روی صحنه آمدند تا از سوسن مقصود لو تقدیر کنند.

مقصودلو اظهار داشت: من در چهارده‌سالگی اولین تئاتر زندگیم به نام شاپرک خانوم را دیدم، همان‌جا آرزو کردم که این نقش را روزی بازی کنم، که ده سال بعد این اتفاق برایم افتاد. وقتی می‌بینیم چه مردان و زنان بزرگی پشت سر ما بودند و راه را هموار کردند، افتخار می‌کنم و سپاسگزارم.

در ادامه رضا بابک هم به روی صحنه آمد تا از او نیز تقدیر شود و گفت: خیلی خوشحالم که این‌جا هستم و از همه ممنونم و دست همه را می‌بوسم.

تقدیر از گروه افرا توسط عزت الله انتظامی

هیات داوران به نمایندگی از بهرام بیضایی، گروه نمایش افرا را لایق تقدیر دانست و نماینده این گروه گفت: من با افتخار روبه‌روی بازیگران کارم سر تعظیم فرو می‌آورم و جایزه ام را به بهرام بیضایی و حمید سمندریان تقدیم می‌کنم.

جمیله شیخی و اهدای لوح تقدیر به هیات داوران

در پایان بازیگر نقش جمیله شیخی به روی صحنه آمد و به هیات داوران لوح تقدیری اهدا شد.

اجرای قطعات موسیقی با خوانندگی رستاک حلاج و صابر جعفری با نوازندگی سردار سرمست و همچنین اجرای گروه کُر فیلارمونیک به سرپرستی علیرضا شفقی‌نژاد از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

علی عمرانی، محمد متوسلانی، ایرج راد، شهرام گیل آبادی، محمودرضا رحیمی، الهام کردا، حامد کمیلی، جلیل فرجاد، مریم معترف، مرتضی میرمنتظمی، اسماعیل خلج و تعدادی دیگر از هنرمندان و بازیگران تئاتر از جمله حاضران در جشن بازیگر خانه تئاتر بودند.

شانزدهمین دوره هفته بزرگ داشت تئاتر به دبیری محمودرضا رحیمی و با حمایت مالی بانک‌گردشگری از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه برپا بوده و شامگاه شب گذشته به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.