یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

حسین انتظامی خبر داد؛

ترخیص حدود ٦ هزار تن کاغذ روزنامه‌ و تحریر از گمرک

حسین انتظامی

سینماپرس: دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه کاغذ با اشاره به تلاش‌ها برای بهبود وضعیت بازار کاغذ گفت: حدود ٦ هزار تن کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر از گمرک ترخیص شده که انتظار می‌رود التهاب بازار را کم کند.

به گزارش سینماپرس، کارگروه ساماندهی کاغذ مصوب مردادماه ١٣٩٧ ستاد تنظیم بازار روز گذشته در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد.

در این نشست تمام حوزه‌هایی که به نحوی ذی‌نفع مشترک در موضوع کاغذ هستند حضور داشتند که می‌توان به بانک مرکزی، گمرک، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنوف مطبوعات، صنوف چاپ و نشر و... اشاره کرد.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آمار واردات روزها و ماه‌های آینده نشان می‌دهد که جای نگرانی برای کاغذ نیست، گفت: مطابق اطلاعاتی که دستگاه‌های مختلف ارائه کرده‌اند حدود ٣هزار تن کاغذ روزنامه‌ای و به همین میزان کاغذ چاپ و تحریر ویژه نشر در حال حاضر از گمرک ترخیص شده که توسط معاونت های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع خواهد شد.

حسین انتظامی با اشاره به وظایف این کارگروه گفت: در وهله اول این کارگروه وظیفه تایید ثبت سفارش‌های کاغذ و در مرحله بعد وظیفه نظارت بر توزیع را خواهد داشت، از این رو در این جلسات تدابیری جهت هم‌افزایی و همدلی بین دستگاه‌ها به خاطر یکپارچه شدن بیشتر مدنظر است.

وی با اشاره به وضعیت روز کاغذ افزود: مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید ویژه‌ای در موضوع کاغذ داشتند و خوشبختانه همت تمام دستگاه‌ها بیشتر شده و نیاز به هماهنگی بیشتر در بین همه‌ ذی‌نفعان شکل گرفته است.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مطابق اطلاعاتی که دستگاه‌های مختلف ارائه کرده‌اند حدود ٣هزار تن کاغذ روزنامه‌ و به همین میزان کاغذ چاپ و تحریر ویژه نشر در حال حاضر از گمرک ترخیص شده و مقرر شد که طی روزهای آینده توسط معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی معاونت مطبوعاتی و معاونت فرهنگی حواله‌های این کاغذها برای مصرف‌کنندگان صادر شود.

انتظامی یادآور شد: التهاب بازار با این توزیع‌ها قابل کنترل است، براساس آماری که به جهت هماهنگی میان دستگاه‌ها ارائه شده به موجب واردات روزها و ماه‌های آینده جای نگرانی برای موضوع کاغذ وجود ندارد.

وی با اشاره به شعار سال «رونق تولید» و کاهش وابستگی به واردات کاغذ، تصریح کرد: یکی از تدابیری که از قبل وجود داشت این بود که ما تلاش کنیم که به شرکت‌های تولیدکننده کاغذ که در داخل هستند و عمدتا توسط وزارت صمت تامین می‌شوند کمک کنیم تا ظرفیت‌های تولید خود را افزایش بدهند.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد موضوع «زینک» نیز گفت: از آنجایی که زینک جنبه کالا مکمل را دارد و مرتبط با صنعت چاپ و مطبوعات است مهم به شمار می‌آید اما باتوجه به محموله‌ای که وارد کشور شده است قرار شد حواله‌های زینک نیز توسط دو اداره کل تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود و امید است که شرایط زینک هم هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.