سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷

از امشب روی آنتن شبکه مستند؛

نگاهی به جریان زندگی در «سوریه، دوران‌گذار»

شبکه مستند

سینماپرس: مجموعه مستند «سوریه، دوران گذار» به کارگردانی مشترک محمدمهدی خالقی و محمد صالح نوروز نژاد با نگاهی متفاوت به سوریه پس از جنگ در شبکه مستند تولید شد.

به گزارش سینماپرس، «محمدمهدی خالقی» تهیه‌کننده این مجموعه مستند روایی در گفت‌وگو با فارس گفت: سوریه، دوران گذار» در سه قسمت به وضعیت سوریه پس از جنگ پرداخته و نگاهی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی این کشور دارد.

وی افزود: قسمت نخست این مجموعه که امشب ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش می‌شود، «دوختن زندگی» نام دارد و در آن‌یک بانوی مهاجرو کار آفرین از تلاش های اقتصادی جمعی از همسران، مادران و دختران شهدای سوری در دوران جنگ می‌گوید.

این تهیه‌کننده افزود: قسمت دوم  این مجموعه که «مرزهای زندگی» نام‌ گرفته قصه‌ای واقعی و اجتماعی دارد و راویان آن‌یک خانم پرستار و یک خانم دکتر جوان هستند؛ این مستند ۱۸ دقیقه‌ای یکی از رخدادهای جنگ و به دنبال آن تلاش‌های بهداشتی و درمانی را در شهر آزاد شده بوکمال سوریه به تصویر می‌کشد. بوکمال شهری بود که با آزادی آن و اعلام رسمی سردار سلیمانی، حکومت داعش در سوریه و عراق به پایان رسید.

محمدمهدی خالقی تصریح کرد: قسمت سوم این مستند تحت عنوان «پارسیان شام» سوژه متفاوت‌تری دارد. مستندی با رویکردهای تاریخی و واقعی در سرزمین شام که بر اساس کتابی با عنوان «آرامگاه های عجمیون در شام» ساخته شده است. در این مستند شیخ دُرَید قادرو روحانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه لاذقیه به روایت نتایج تحقیقاتش درباره مزارهای مقدس عجمیون در شام می پردازد. راز سفر و مدفون شدن صدها ایرانی در قرن های گذشته، روایت این مستند را شکل می‌دهد.

این تهیه‌کننده گفت: این مجموعه در لاذقیه، روستاهای شمالی این شهر و بوکمال  تصویربرداری شده و می‌کوشد  بازگشت زندگی به سوریه پس از جنگ را به تصویر کشد.

این مستند سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۹ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز چهارشنبه ساعت ۱۵ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.