چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴

قبل از افطار دنبال «نور» باشید

مستند سریالی «نور» روایت زندگی آدم‌های ناشناخته

مهدی فارسی

سینماپرس: مهدی فارسی کارگردان این مستند گفت: چیزی که در «نور» دنبالش هستیم این است که مصادیق عینی سبک زندگی قرآنی را به مردم نشان دهیم. مفهوم صبر، جهاد، هجرت و ... را خواستیم برای مردم ملموس‌تر و عینی‌تر نشان دهیم.

به گزارش سینماپرس، دیشب اولین قسمت از ویژه‌ برنامه‌های رسانه ملی در هنگام افطار روی آنتن تلویزیون رفت. بعد از ۱۲ سال روایت «ماه عسل» و توقف آن در رمضان امسال، دست رسانه ملی برای نمایش زندگی آدم‌های واقعی و ناشناخته خالی بود. برخی منتظر بودند تا بنیامین بهادری خواننده جوان موسیقی پاپ همان راه احسان علیخانی را در شبکه ۳ پیش بگیرد اما ناگهان برنامه پخش تغییر کرد و اعلام شد که این خواننده حتی توانایی اجرا ندارد چه برسد به روایت زندگی آدم‌ها.

شبکه‌های دیگر نیز برنامه مهیج و تاثیرگذاری حداقل برای دیشب نداشتند. در چنین شرایطی قطعا کسی از شبکه مستند انتظار خاصی ندارد ولی جالب بود که انتخاب این شبکه و برنامه‌اش برای دقایق پیش از افطار کاملا درگیرکننده و جذاب بود. مستند سریالی «نور» با کارگردانی مهدی فارسی چیزی است که به عنوان برنامه پیش از افطار در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است. «نور» روایتی واقعی و اجتماعی از زندگی آدم‌های دور و اطرافمان است، زندگی آدم‌هایی که شاخصه اصلی‌شان وابستگی به مفاهیم قرآنی است. «هجرت» اولین مفهومی بود که دیشب و در اولین قسمت از این مستند روی آنتن رفت.

قبل از افطار دنبال «نور» باشید

مستند سریالی «نور» هرشب ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود. تکرار این مستند روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ روی آنتن می‌رود.

مهدی فارسی کارگردان این مستند به تسنیم گفت: چیزی که در «نور» دنبالش هستیم این است که مصادیق عینی سبک زندگی قرآنی را به مردم نشان دهیم. مفهوم صبر، جهاد، هجرت و ... را خواستیم برای مردم ملموس‌تر و عینی‌تر نشان دهیم. هرکدام از برنامه‌های ما روایت قصه آدم‌های مختلف است.


مهدی فارسی کارگردان مستند

وی افزود: ما قرآن را با کمک پژوهشگران تبدیل به یک متن پژوهشی کردیم و سپس با جستجو در سرفصل‌های آن دنبال آدم‌های واقعی گشتیم تا مصادیقی نزدیک را به مردم نشان دهیم. ما در این برنامه خیلی جدی روی موضوع خانواده کار کردیم. دیشب قصه آقای مومنی را روایت کردیم. قصه او علاوه بر مفهوم قرآنی هجرت جنبه‌های مختلف تربیتی دارد. او در برنامه دیشب گفت که در بشاگرد مربیان قرآن متعددی را تربیت کرده است. امشب در مستند جدیدمان داستان یکی از بچه‌های بشاگردی را می‌بینیم که تحت تربیت چنین مربیانی قرار گرفته است و یک زنجیره تربیتی را شکل داده است.

فارسی ادامه داد: امشب علاوه بر قصه جدیدمان، پیرنگی از گذشته داریم و تاثیر فعالیت‌های شخصیت قسمت اولمان را می‌بینیم. شخصیت‌های ما در قسمت‌های مختلف تغییر می‌کند و دائم زندگی‌ها و اتفاق‌ها به سمت یک شخص دیگر منتقل می‌شود که داستان مستقلی دارد اما بی‌ربط به قصه‌های قبلی‌ هم نیست.

این کارگردان گفت: سبک زندگی شخصیت‌های «نور» متفاوت و حتی گاهی جمع اضداد است اما تنها وجه مشترک زندگی آنها نمود قرآن در زندگی‌شان است. ما در شخصیت‌هایمان آخوند، خطاط، پزشک، معلم و ... داریم که با آنها وارد فضاهای مختلف شهری و روستایی می‌شویم. ما مفاهیم قرآنی را در زندگی آدم‌ها نمایش می‌دهیم. در موضوع تربیت و خانواده سراغ پدر و مادرهایی رفتیم که توانستند فرزندان موفقی را تربیت کنند، مثلا در یکی از قسمت‌ها زندگی حنانه خلفی دختر حافظ قرآن را روایت می‌کنیم.

فارسی تاکید کرد: پژوهش این مستند از ماه رمضان سال گذشته شروع شد و همچنان کار تدوین قسمت‌های نهایی آن باقی مانده است. مستند سریالی نور شامل ۳۰ مستند ۳۰ دقیقه‌ایست که قرار است هر شب از رسانه ملی پخش شود اما گمان می‌کنم بتوانیم در بهترین حالت ۲۴ قسمت از آن را به آنتن برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.