شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

به بهانه ابهام در سرنوشت عیدی میلیاردی؛

اهالی سینما خواستار شفاف سازی در خصوص عملکرد مالی یک نهاد صنفی/ چرا خانه سینما از نظر اعضایش ناکارآمد است؟!

محسنی نسب-عباسی-توحیدپرست-رفیعی جم-آشتیانی پور-شوقی-والی زاده-رویگری-خسروی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینمای کشور در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، خواستار رسیدگی به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در این زمینه شدند و تأکید کردند این نهاد مثلا صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!

به گزارش سینماپرس عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضا خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند!

مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند طی ماه های اخیر صدای اعتراض قاطبه اهالی سینما را بلند کرده اند؛ از تهدید و ارعاب مخالفان ثبت صنوف در وزارت کار گرفته که بعضا به تأسیس انجمن های موازی در این نهاد مثلا صنفی منجر شده تا اتفاقاتی که باعث شده حتی برخی از صنوف زیرمجموعه این نهاد دست به تجمعات اعتراضی علیه هیأت مدیره بزنند.

اما مهمترین مسأله ای که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما را بلند کرد درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بود. مبلغی که می بایست به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک اعضای صنوف توزیع می شد اما معلوم نیست دقیقا این مبلغ چه شده است!

این اعتراضات در نهایت منجر به واکنش همایون اسعدیان، رئیس هیأت مدیره خانه سینما و یار صمیمی منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شد که در این زمینه گفت: «تمامی اعضای چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس این کارت‌های هدیه را دریافت کردند. آنها با حضور در محل خانه سینما و با هماهنگی شورای مرکزی کارت‌های خود را دریافت کردند و اگر کسی مانده باشد، در روزهای آینده کارت خود را دریافت می‌کند. به جز چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس، کارت‌های هدیه صنوف دیگر به شورای مرکزی آنها تحویل داده شد تا با مدیریت خود به افرادی که مستحق هستند، اهدا شود و اعضای شورای مرکزی می‌توانستند به تشخیص خود به یک فرد، یک یا دو کارت بدهند؛ ضمن آنکه به چهار صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان و مدرسان سینما نیز با تشخیص هیأت مدیره و مدیرعامل و با توجه به توانایی مالی اعضای این صنف هیچ کارت هدیه‌ای تعلق نگرفت.»

این سخنان اسعدیان با واکنش های تندی از سوی اهالی سینما روبرو شد. آن ها حق خود را می خواستند و تأکید داشتند هیچ فردی نمی تواند تعیین کند که چه کسی وضعیت مالی اش خوب است و چه کسی بد!؛ عیدی باید به صورت یکسان به همه تعلق می گرفت! برخی از سینماگران حتی خواستار مداخله قوه قضائیه نسبت به این ماجرا شدند و تأکید کردند باید پول اهالی سینما به آن ها بازگردانده شود.

در همین راستا ۹ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن محسنی نسب، پیمان عباسی، داود توحیدپرست، اصغر رفیعی جم، حمیدرضا آشتیانی پور، عباس شوقی، منوچهر والی زاده و رضا رویگری و خانم سودابه خسروی طی گفتگوهایی با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به عملکرد مسئولان خانه سینما ابراز داشتند و تأکید کردند که باید هرچه سریع تر در خصوص این پول که متعلق به یکایک اهالی سینما بوده شفاف سازی صورت گیرد. برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل بخشی از نظرات این افراد درج شده است.

محسنی نسب: اعضای خانه سینما می توانند از دست اندرکاران این نهاد به اتهام «خیانت در امانت» شکایت کنند/ سازمان بازرسی پیگیر عیدی میلیاردی باشد

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده اما معلوم نیست بخش اعظمی از این پول چه شده است اظهار داشت: یکایک اعضای خانه سینما که هدیه و عیدی خود را دریافت نکرده اند می توانند از دست اندرکاران این نهاد به جرم «خیانت در امانت» شکایت کنند؛ خانه سینما امانت دار پول اعضایش بوده و باید به صورت یکسان هدیه های ارشاد را میان اعضا تقسیم می کرده اما گویا این اتفاق رخ نداده است. کسی که این پول را به خانه سینما پرداخت کرده این پول را از جیب خود نداده، این پول از بودجه بیت المال و سهیمه های دولتی در اختیار خانه سینما قرار گرفته و بنده معتقدم سازمان بازرسی باید پیگیر عیدی میلیاردی و چگونگی مصرف آن باشد.

عباسی: اعضا باید پیگیر سرنوشت عیدی وزارت ارشاد باشند/ «خانه سینما» کار مثبتی برای اعضای خود نمی کند

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح سینما نیز با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان خانه سینما در این باره اظهار داشت: همه اعضای خانه سینما باید پیگیر سرنوشت عیدی وزارت ارشاد باشند، من شخصاً هیچ خبری از این قضیه نداشتم و حتماً پیگیر این اتفاق خواهم شد. خانه سینما به چه کسی پول می دهد؟ آن ها حتی پول بیمه ما را نمی دهند! خانه سینما رسماً هیچ کار مثبتی برای اعضای خود نمی کند. ما حتی پول بیمه تکمیلی خودمان را هم با چند برابر قیمت از جیب مان پرداخت می کنیم و آن ها برخلاف آنچه وظیفه مسئولان و متولیان اصناف است هیچ حمایتی از اعضای شان ندارند. نکته قابل تأمل آنجا است که اغلب صنوف در فضای مجازی گروه ها و کانال هایی دارند و هر اتفاقی اعم از مرگ و میر هنرمندان یا... می افتد را در کانال ها به اطلاع اعضای شان می رسانند اما چنین اخباری را اصلاً منعکس نمی کنند و فکر می کنند که ما بعدها از این اتفاق ها مطلع نمی شویم.

توحیدپرست: کسانی که از «شفاف سازی» سخن می گویند تکلیف عیدی میلیاردی را روشن کنند/ دولت دهم عیدی را یکسان و عادلانه به اهالی سینما می داد

داود توحیدپرست کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت به وجود آمده با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: جناب آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدتی است که قصه عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما، نقل همه مجالس فرهنگی و هنری شده؛ علتش را حتما می دانید!؛ وضع اقتصادی بسیاری از مردم و وضع اقتصادی خیلی از اعضای خانه سینما مانند گرسنگان آفریقا شده و اکثر خانواده ها لای چرخ دنده های زندگی کنونی گرفتار شده و صدای خرد شدن استخوان هایشان به وضوح به گوش می رسد! در این شرایط اسفبار عیدی بسیار ناچیزی به این عزیزان اختصاص می یابد که هرگز معلوم نمی شود واقعا چقدر است و شفاف سازی هم نمی شود که به چه هنرمندانی و چقدر عیدی داده شده است!؟ گویی اینجا انتلیجنت سرویس یا موساد یا غیره است که همه چیز باید مخفی باشد!  

رفیعی جم: پولی که به خانه سینما داده شده برای یکایک اهالی سینما است و عده ای نباید آن را چپاول کنند/ آقایان مدیر و مسئول به درد هنرمندان برسید

اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده است، گفت: پولی که توسط ارشاد به خانه سینما داده شده برای یکایک اهالی سینما است و عده ای نباید به تنهایی آن را چپاول کنند؛ کسانی که در مقام هیأت مدیره خانه سینما هستند موظفند به صورت شفاف روشن کنند این پول ها در اختیار چه کسانی قرار گرفته و کجا خرج شده است! آقایان باید بدانند که شأن هنرمند و سینما این نیست که به واسطه پنهان کاری آن ها این اتفاقات به نشریات و مطبوعات برسد. بسیار تأسف آور است که به خاطر پنهان کاری برای پخش کردن چندرغاز پول آبروی سینما و سینماگران برود.

خسروی: وزارت ارشاد چرا پول را به هیأت مدیره ای داده که عملکردشان همیشه زیر سوأل است؟

سودابه خسروی چهره پرداز مطرح سینما نیز با انتقاد شدید از این اتفاق گفت: سوأل بنده این است که وزارت ارشاد چرا پول را به هیأت مدیره ای داده که عملکردشان همیشه زیر سوأل است؟ پولی که به دست آن ها برسد را معلوم نیست که چه کسی می خورد و چه کسی می برد! خانه سینما هیچ جایگاه حقوقی ندارد و اینکه مسئولان ارشاد این مدیران این نهاد را مورد اعتماد دانسته اند عجیب است! متأسفانه این اتفاقات در خانه سینما مسبوق به سابقه است چرا که مدیران این نهاد عمری است که گزارشی از عملکرد خود به اعضا نمی دهند. تا امروز هر پولی به این خانه وارد شده تنها بین عده ای خاص تقسیم شده و از بین رفته است؛ از زمانی که خانه های شهرک بوعلی را به عده ای واگذار کردند و برخی افراد حتی برای اقوام شان از این خانه ها گرفتند و به بخش عمده ای از اهالی سینما هیچ چیز از این خانه ها نرسید تا دوران مدیریت آقای عسگرپور که ۱۷ میلیارد تومان وارد خانه شد و معلوم نیست سرنوشت آن رقم چه شد تا به امروز هیچ کس در خانه سینما پاسخگوی اعمال مدیران نبوده و نیست!

آشتیانی پور: نمی دانم مقاومت هیأت مدیره در خصوص عدم شفاف سازی چه دلیلی دارد؟

حمیدرضا آشتیانی پور رئیس هیأت‌ مدیره انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم و عضو کانون کارگردانان در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی گفت: امروزه وضعیت معیشیتی و زندگی هنرمندان از اساس دچار مشکل است و این وظیفه مدیران فرهنگی است که مشکلات اهالی سینما را از اساس درست کنند. بودجه ها باید درست و به جا مصرف شوند و اینطور مصرف کردن بودجه ها یک حیف و میل صرف است و بس! متأسفانه همیشه ما شاهد این بودیم که پول هایی به خانه سینما آمده اما کسی خبردار نشده که این پول ها در کجا مصرف شده البته بعضی مواقع جاهایی خرج شده که به راستی مستحق آن بوده اند و این اتفاق را بنده از نزدیک هم شاهد بوده ام و به صورت خصوصی می توانم برخی از مصادیق آن را عنوان کنم، اما مسأله اینجا است که این ماجرا از اصل و بنیان توهین آمیز است چرا که در زمانه ای که معیشت و هویت سینماگران در خطر جدی است نباید به هنرمندان صدقه سری داده شود.

شوقی: هیأت مدیره خانه سینما باید به صورت شفاف حرف بزند/ در صنف مان متخصصان درجه یکی داریم که مجبور به دستفروشی شده اند

عباس شوقی طراح جلوه های ویژه در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی گفت: اعضای هیأت مدیره خانه سینما باید به صورت شفاف بگویند پول اهدایی وزارت ارشاد کجا مصرف شده است؟ آن ها باید پاسخگوی یکایک اهالی خانه سینما باشند، باید مشخص شود این پول کجا و به چه صورت خرج شده است، در غیر این صورت این شائبه پیش می آید که به طور مثال مسئولان خانه سینما با وزارت ارشاد زدوبند کرده اند! ا نجابت بسیاری به خرج دادیم که با این بی احترامی که به صنف مان شد در هیأت مدیره نشکستیم!؛ جالب تر از همه آنجا است که یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما زمانی که با ما صحبت می کرد خودش می گفت نمی دانم بخشی از این پول کجا رفته؟؛ این حرف فاجعه است، یعنی اینکه هیچ چیز در خانه سینما اصولی نیست.

والی زاده: زمان ریاست جمهوری قبل همه اهالی سینما به صورت یکسان عیدی می گرفتند حالا چرا عیدی فقط به عده ای خاص تعلق گرفته است؟

منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی گفت: سوأل مهم بنده از مسئولان توزیع کننده عیدی وزارت ارشاد این است که در زمان ریاست جمهوری قبل همه اهالی سینما به صورت یکسان عیدی می گرفتند حالا چرا عیدی فقط به عده ای خاص تعلق گرفته است و به اغلب اهالی سینما این عیدی را نداده اند؟ دیهی است که همه ما نسبت به این اتفاق عجیب و ناراحت کننده معترض هستیم؛ این کار باعث ایجاد تفرقه، تبعیض و تشتت شده و من نمی دانم کدام مغزمتفکری ایده اجرایی شدن این اتفاق نادرست را داده است. چرا نباید همه اهالی سینما مانند دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که همه به صورت عادلانه و یکسان عیدی دریافت می کردند حالا هم عیدی می گرفتند؟

رویگری: چرا وزارت ارشاد پیگیر شفاف سازی نیست؟/ این پول را باید از حلقوم مسئولان خانه سینما بیرون کشید

رضا رویگری بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون در خصوص سرنوشت عیدی میلیاردی گفت: سوأل بنده این است که چرا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی پیگیر شفاف سازی چگونگی مصرف شدن عیدی میلیاردی توسط مسئولان خانه سینما نیستند؟ نکند خدای ناکرده دست آن ها هم با مسئولان خانه سینما در یک جیب است؟ این پول را باید از حلقوم مسئولان خانه سینما بیرون کشید؛ مسئولان خانه سینما موظف هستند در این خصوص هرچه سریع تر دست به شفاف سازی بزنند در این صورت مشخص خواهد شد که اتفاقات دیگری برای این پول رخ داده؛ مسئولان باید بدانند این رویه انسانی و درستی نیست که عده ای بخورند و عده ای دیگر هیچ روزی از سینما نداشته باشند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.