شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

در مستند «نگین مقاومت»

۷ کارگردان ایرانی پای کار لشکر فاطمیون افغانستان

مستند نگین مقاومت

سینماپرس: «نگین مقاومت» مستندی هفت قسمتی از تشکیل و خدمات ارزشمند لشکر فاطمیون افغانستان در جبهه سوریه است.

به گزارش سینماپرس، ساسان فلاح‌فر، کارگردان و مستندساز در گفتگو با خبرنگاران از اتمام پروژه تولید و ساخت مستند سریالی «نگین مقاومت» خبر داد.

فلاح فر درباره سوژه مستند «نگین مقاومت» گفت: مجموعه مستند ۷ قسمتی نگین مقاومت بخش کوچکی از کارها و عملیات‌هایی است که لشکر فاطمیون در طول این سال‌ها در سوریه انجام داده است. روایت مستند از ابتدای ورود لشگر فاطمیون به سوریه یعنی  اردیبهشت ۱۳۹۲ آغاز شده و تا زمانی که سردار قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری نامه زدند و پایان سیطره داعش را اعلام کردند، ادامه دارد. سعی کردیم که تمام تصاویر و اطلاعات این فیلم، مستند باشد. مثلا مصاحبه‌هایی که برای بیان اتفاقات مهم گرفته شده است، از زبان رزمنده‌هایی است که اطلاعات درست داشته و از قدرت بیان خوبی برخوردار بودند. علاوه بر این که صدای این رزمنده‌ها را در فیلم می‌شنویم، مابه ازای بیرونی آن که به صورت تصویر است را نیز مشاهده می‌کنیم.  


ساسان فلاح‌فر تهیه‌کننده مستند سریالی «نگین مقاومت»

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم که بخش مهمی از تاریخ جنگ در سوریه به دست بچه‌های فاطمیون رقم زده شده است چرا که بسیاری از پیروزی‌ها، آزادسازی‌ها و ... محصول رشادت‌های آنان بوده است. همین مساله باعث شده است که ترس عجیبی در دل دشمن ایجاد شود. نیروهای مقاومت افغانستانی با تمام وجود در برابر تروریست‌ها ایستادگی کرده و یک اتفاق بسیار بزرگ را در عالم ایجاد کردند. مجموعه مستند نگین مقاومت تلاش کرده که نقاط طلایی و حساس جنگ در سوریه که حضور لشکر فاطمیون سرنوشت آن را تعیین کرده است، به تصویر بکشد. هم‌چنین بسیاری از سرداران فاطمیون در این مستند حضور پیدا کرده و روایتگری می‌کنند.  

این کارگردان و مستندساز درباره دلیل نام‌گذاری این مستند گفت: باید بگویم که فاطمیون امروز تبدیل به نگین جبهه مقاومت شده است و ارزش بسیار زیادی را در طول این سال‌ها به آن بخشیده است. در حقیقت اگر مقاومت را به مانند یک انگشتر بدانیم، فاطمیون نگین آن است که به رکاب ارزش بخشیده است. طراحی مفهوم انگشتر در پوستر این مجموعه نیز بر اساس همین دیدگاه صورت گرفته است.  

فلاح‌فر به روایتگری نادر طالب‌زاده در این مجموعه مستند اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از  صداهایی که در فیلم می‌شنویم،  توسط  رزمنده‌های مرکز رسانه‌ای فاطمیون جمع‌آوری شده است و بخش دیگری را خودم ضبط کردم. علاوه بر این، بخشی از تصاویری که در این مستند می‌بینیم توسط تصویربرداران مرکز رسانه‌ای فاطمیون گرفته شده است. یک بخش از این تصاویر، آرشیوهای نابی است که بعضا دیده نشده است و بخش دیگر مربوط به صدای کسانی است که در مناطق جنگی حضور داشتند. بخش بسیار مهم دیگر که مکمل این کار است، به روایتگری نادر طالب‌زاده مربوط می‌شود. ایشان به عنوان کسی که در منطقه حضور داشته، بسیاری از رزمندگان را می‌شناخته است و اطلاعات زیادی راجع به تیپ فاطمیون دارد،  راوی بخشی از قسمت‌های این مجموعه است. او براساس اطلاعات قبلی خود و آرشیوهایی که ارائه کردیم، روایتی کامل از اتفاقات سوریه که به دست فاطمیون رقم خورده ارائه کرد.  

تهیه‌کننده «نگین مقاومت» در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نقش شهدای افغانستانی در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس گفت: باید بگویم حدود ۳ هزار افغانستانی در جریان پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند. این موضوعات تا قبل از تاسیس فاطمیون و حضور آنان در سوریه نسبتا مهجور مانده بود اما اتفاقی که فاطمیون آن را رقم زد باعث شد که رشادت‌های آنان دیده شود.  

این مستند محصول مشترک مرکز مستند حقیقت و مرکز رسانه‌ای فاطمیون است و ساسان فلاح‌فر نیز تهیه‌کننده آن است. آقایان پوریا نجفی، حسن جمالی، عباس وهاج، سجاد پرهیزگاری، مرتضی خلیل‌پور، علی خزائی و علی ناصربخت کارگردانان این هفت قسمت هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.