جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

انتقاد برخی سینمایی‌ها از اکران نامتعارف فیلم‌ها؛

اضافه شدن همزمان ۶ فیلم به چرخه اکران نامتعارف است

اکران ماه رمضان

سینماپرس: دو تهیه‌کننده و یک کارگردان درباره چینش اکران رمضان و عملکرد شورای صنفی نمایش در این زمینه نظرات خود را ارائه دادند.

به گزارش سینماپرس، جریان اکران همیشه یکی از بحث‌های مهم و حاشیه ساز ادوار مختلف در سینما بوده و ظاهراً خواهد بود. آخرین نمونه این مبحث را در اکران رمضان ۹۸ می‌بینیم که با وجود اکران چندین فیلم، ۶ فیلم دیگر به چرخه اضافه شدند!

وضعیت اکران برخی از این فیلم‌ها و عملکرد شورای صنفی نمایش در این جریان را در قالب گفتگو با دو تهیه کننده و یک کارگردان می‌خوانید.

شورای صنفی نمایش برای آمدن فلان فیلم به گیشه تصمیم گیرنده نیست

محمد احمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» گفت: طی این سال‌ها دیدیم فضای اکران فیلم‌هایی مانند «به دنیا آمدن» که برای گیشه نیستند، دشوار شده و واقعیت این روزهاست. به نظرم شورای صنفی نمایش خیلی مقصر نیست؛ چون برای آمدن فلان فیلم به گیشه تصمیم گیرنده نیست، اما برای تنظیم بازار می‌تواند راهکارهایی ارائه دهد.

وی افزود: در اصل به خاطر تقاضایی که از سینما، صاحبان سینما و مخاطب می‌بینیم شانس اکران و جذب مخاطب یکسری از فیلم‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در مجموع به خاطر اجبار فیلم را اکران کردیم، چون چند سالی از تولید آن می‌گذرد و نباید بیشتر از این به تعویق می‌افتاد. از سویی شرایط راضی کننده نیست؛ چراکه فیلم خوبی است، ولی متاسفانه سلیقه مخاطب و سینمادار نسبت به اثری که موفق به حضور در بیش از بیست جشنواره خارجی و داخلی شده و جایزه دریافت کرده، کم و محدود است. فیلم به سمتی رفته که فقط تماشاچی خاص خودش را دارد.

این تهیه کننده عنوان کرد: شرایط سینمای ایران به سمت اکران فیلم‌های طنز و کمدی و یکسری فیلم‌های خوب اجتماعی مانند متری شیش و نیم که به نوعی سینمای اجتماعی را زنده نگه داشته، رفته است. البته مقصر پایین آمدن و تغییر سطح سلیقه مخاطبان ما سینماگران هستیم. شرایط سخت جامعه نیز روی این سطحی نگری مخاطبان و سوق یافتن آن‌ها به سمت دیدن فیلم‌هایی که فقط دو ساعت با آن بخندند، تاثیر داشته است.

احمدی افزود:، اما قطعا می‌توان تماشاچی را به سمت دیدن فیلم‌های خوب سوق داد و این تا زمانی که فیلم‌های استاندارد و مناسب با فرهنگ و شرایط جامعه تولید نشود، اتفاق نمی‌افتد. تا زمانی که فقط به فکر درآمدزایی باشیم و تا جایی که خانواده‌ها روی حاضر شدن در سینما را نداشته باشند وضع از این بدتر خواهد شد.

ما به اعتماد پخش کننده و سینمادار، یکصدا شدیم و فیلم را اکران کردیم

مهدی نادری کارگردان «سامورایی در برلین» هم عنوان کرد: از وضعیت اکران فیلم راضی هستیم. بالاخره مردم راضی هستند و همه با هم خوشحالیم. ان شاءالله با شروع تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات شهری وضع بهتر خواهد شد.

وی افزود: البته الان هم فروش فیلم بدون تبلیغات گسترده راضی کننده است و این نشان می‌دهد سینما به طرز واقعی از سوی مخاطبان رصد می‌شود و ما هم جز احترام به آن‌ها وظیفه‌ای نداشتیم و سعی کردیم در این فیلم کمدی ادب و اخلاق را رعایت کنیم.

این کارگردان درباره چینش رمضان شورای صنفی نمایش عنوان کرد: ما به اعتماد پخش کننده و سینمادار، یکصدا شدیم تا این فیلم نمایش داده شود و خوشبختانه همکاری‌های خوبی با ما شد. البته ما هم آدم پرتوقعی نیستیم و امیدمان به مردم است و خداراشاکریم که مردم جواب مثبتی به ما دادند.

اضافه شدن همزمان ۶ فیلم به چرخه اکران نامتعارف است

محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» بیان کرد: در چیدمان رمضان سینما تنوع دیده می‌شود که به نظرم این تنوع به انتخاب بهتر و بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

وی افزود: البته اینکه ۶ فیلم همزمان به چرخه اکران اضافه شوند، نامتعارف است. بهتر بود سه فیلم الان و سه فیلم پس از پایان ماه رمضان اکران شود؛ چون فرصتی برای دیده شدن همه فیلم‌ها به وجود می‌آورد. ضمن اینکه فیلم‌های نوروزی باید با گیشه خداحافظی کنند، چون اصرار به دیده شدن فیلم‌ها توسط همه مخاطب‌ها، مخاطبی برای بخش VOD و نمایش خانگی باقی نمی‌گذارد. چنانچه اکثر شرکت‌های DVD ورشکست شدند. این چانه زنی‌ها و بدون منطق پیش رفتن به چرخه اکران و کلیت سینما ضربه زده است.

*باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.