شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

شهرام کرمی خبر داد:

تدوین و اجرایی کردن چند آیین نامه‌ جدید در عرصه نمایش

شهرام کرمی

سینماپرس: مدیر کل هنرهای نمایشی درباره تدوین آیین‌نامه‌های جدید عرصه نمایش گفت: ما فکر می‌کردیم در کوتاه‌ترین زمان این آیین‌نامه‌ها به تصویب برسد، اما هنوز در مراحل ارزیابی حقوقی قرار دارند.

به گزارش سینماپرس، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی از سال گذشته که تصدی‌گری حوزه تئاتر کشور را بر عهده گرفت، قول تدوین و اجرایی کردن چند آیین نامه‌ جدید در عرصه نمایش از جمله در بخش سالن‌های خصوصی، شورای صنفی نمایش  و شورای حمایت از تئاتر را داد که هنوز به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است.

کرمی در این باره به فارس گفت: من از سال گذشته وعده تدوین این آیین‌نامه را دادم که همه آنها تنظیم و در مراحل اداری قرار گرفته‌اند. ما هم خوشبین بودیم که در کمترین زمان این اتفاق بیفتد اما چون همه آیین‌نامه‌ها باید در چارچوب قوانین، مقررات و حقوق صنفی طرفین باشد، برای تصویب آنها زمان بیشتری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته چهارمین جلسه شورای راهبردی تئاتر را در سال جدید برگزار کردند، گفت: ما با التزام به اینکه همه جنبه‌های حقوق هنرمندان، تهیه کنندگان و سالن‌داران در این آیین‌نامه‌ها مدنظر قرار بگیرد، اینها را چندین مرتبه اصلاح کردیم و الان هم در مرحله تصویب است. امیدواریم که به زودی آیین‌نامه‌های جدید عرصه نمایش برای رفع چالش‌ها، نواقص‌ و خلاء‌ها تصویب شوند.

کرمی در ادامه افزود: در شورای هفته گذشته هم مواردی که نیاز به مشورت برای تصویب آیین‌نامه‌ها بود مطرح و درباره‌شان اظهار نظر شد.

وی با اشاره به فعالیت واحد حقوقی مرکز هنرهای نمایشی برای تصویب این آیین‌نامه‌ها گفت: تمام تلاش واحد حقوقی این است که هیچ حقی از هنرمند و اصناف ضایع نشود؛ ضمن اینکه برخی مراکز مثل سالن‌های خصوصی در راستای کاهش تصدی‌گری ما بر تئاتر ایجاد شده‌اند و ما فراتر از جنبه نظارتی نمی‌توانیم قانونی را اعمال کنیم. اینها همه وجوهی هستند که در ارزیابی حقوقی باید مدنظر قرار بگیرند.

کرمی اظهار داشت: سالن‌های خصوصی از اداره کل جدا نیستند؛ منتها هدف دولت تقویت بخش خصوصی بوده و هست. ظرفیت سالن‌های خصوصی برای تئاتر نعمت است. دولت بدون سرمایه‌های بخش خصوصی هیچگاه نمی‌توانست پاسخگوی هنرمندان باشد.

وی همچنین گفت: چهارچوب سیاست‌ها و وظایف اداره کل هنرهای نمایشی صیانت از جایگاه تماشاخانه‌های خصوصی، درک مشکلات سالن‌ها و کمک به رفع آن‌هاست.  

کرمی با بیان اینکه آیین نامه‌ سالن‌های خصوصی با مشارکت انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی تدوین نشده، گفت: سند توسط خود اداره کل تنظیم شده، اما در این مسیر از پیشنهادهای خانه تئاتر و صنف تماشاخانه‌های خصوصی بهره برده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.