شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

اکبر نبوی مطرح کرد:

نفس کار مستند تاریخی بسیار ارزشمند است

اکبر نبوی

سینماپرس: تهیه‌کننده و منتقد سینما پس از تماشای مستند «پدر طالقانی» گفت: معتقدم که هم به تاریخ معاصرمان و هم به شخصیت‌های تاریخی‌مان ستم کرده‌ایم. ساخت کارهای تاریخی از جنس مستند «پدر طالقانی»، دارای ارزش بنیادی بوده و به سازندگان آن خدا قوت می‌گویم.

به گزارش سینماپرس، اکبر نبوی تهیه‌کننده و منتقد سینما، پس از مشاهده مستند «پدر طالقانی» که مدتی است وارد نمایش اینترنتی شده است، درباره ویژگی‌های این مستند به باشگاه خبرنگاران پویا عنوان کرد: به نظرم همین که برای ساخت مستند زندگی شخصیت‌های مهم تاریخ معاصر ایران همت می‌شود و همین‌طور برای یکی از شخصیت‌های مهم جمهوری‌اسلامی،  مرحوم آیت الله طالقانی، مستند ساخته شده است، کاری بسیار ارزشمند است.  من در کل معتقدم که متاسفانه هم به تاریخ معاصرمان و هم به شخصیت‌های تاریخی‌مان ستم کرده‌ایم. در نتیجه کارهایی از جنس مستند «پدر طالقانی»، دارای ارزش بنیادی بوده و از همین زاویه به سازندگان آن خدا قوت می‌گویم.

این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: مستند «پدر طالقانی» مانند سایر مستندهایی که در فضای پرتره ساخته شده است، تولید شده است. اگر چه مستند پرتره به معنای دقیق نیست و در عین حال که درباره مرحوم طالقانی است، به هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز پرداخت شده است که اتفاق خوبی است.

او با اشاره به این‌که نزدیک شدن به شخصیت‌های واقعی در نشان دادن زندگی شخصیت‌های تاریخی بسیار مهم است، گفت: باید در ساخت مستندها به شخصیت‌ها بسیار نزدیک شد و دنیای پیدا و پنهان زندگی آن‌ها را کاوش کرد. از همه‌ مهم‌تر این است که آن‌چه دیگران نمی‌دانند و به هر دلیلی تاکنون پنهان مانده است و بعد از سال‌ها امکان بیانش به وجود آمده است؛ چه درباره منش، سلوک و شخصیت فردی آن و چه درباره مواضع او هر چه هست را باید بیان کرد تا مستند برجسته‌تر شود.

این منتقد سینما با اشاره به این‌که برای ساخت مستند «پدر طالقانی» تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، اضافه کرد: مطمئنا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا مستند کاملی ساخته شود ولی کم و کاستی‌هایی نیز در آن وجود دارد. نقاط قوت این مستند،  گریم، بازسازی‌ها، انتخاب شخصیت‌ها و تصویربرداری است که حائز اهمیت بوده ولی از ایرادات آن نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که روایت کل مستند توسط گزارشگر ساواک اشتباه است. اگر همه مسائل مربوط به این مامور ساواک بود، منطقی به نظر می‌رسید اما بسیاری از بخش‌ها به او ربطی ندارد و روایت کامل توسط او به زعم من درست نیست.

نبوی در پایان افزود: جدا از اشکالاتی که این مستند در بخش محتوا دارد، در کل به دو دلیل این کار را دوست داشتم؛  اول اینکه نفس کار مستند تاریخی بسیار ارزشمند است و دوم اینکه کاملا مشخص است برای ساخت این مستند تلاش شده و ساده‌انگارانه با زندگی مرحوم طالقانی برخورد نشده است و از این دو زاویه کار قابل دفاعی است.

گفتنی است مستند داستانی «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی محمددوست و تهیه کنندگی اباذر صالحیان هم اکنون در حال اکران در دانشگاهها است و انتشار اینترنتی آن نیز ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.