دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی خبر داد:

جزئیات هزینه‌های جشنواره تئاتر فجر تا یک ماه دیگر منتشر می شود

حمید نیلی

سینماپرس: حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گفت: فعلا یک فهرست کلی از هزینه‌های جشنواره تئاتر فجر منتشر شده است اما پس از پرداخت کامل تمامی موارد باقیمانده که بسیار جزئی هم هستند، تقریبا تا یک ماه آینده ریز تمامی هزینه‌ها منتشر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه رادیویی «نقطه سر شب» رادیو تهران که شنبه شب‌ها به اخبار و رویدادهای مهم تئاتر اختصاص دارد، ۲۸ اردیبهشت شاهد یک مناظره میان حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، احسان زیورعالم خبرنگار و منتقد تئاتر و همچنین کارشناسان برنامه علی جعفری فوتمی عضو کانون ملی منتقدان، به همراه محمدرضا ایمانیان بازیگر و فعال مستقل رسانه بود.

موضوع این گفت‌وگو انتشار فهرست هزینه‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و کمک هزینه‌های اداره کل هنرهای نمایشی به گروه‌های تئاتری بود که چندی پیش از سوی انجمن هنرهای نمایشی منتشر شد اما به دلیل کلی بودن و عدم وجود جزئیات کافی در این فهرست مورد نقد اهالی تئاتر و رسانه قرار گرفت.

حمید نیلی درباره چرایی عدم ذکر جزئیات در انتشار این فهرست، اعلام کرد: به دلیل آنکه هنوز یک مقدار از پرداخت‌های مرتبط با بودجه جشنواره باقی مانده و به صورت کامل تمامی پرداخت‌ها صورت نگرفته است، فعلا یک فهرست کلی اعلام شده اما پس از پرداخت کامل تمامی موارد باقی مانده که بسیار جزئی هم هستند، تقریبا تا یک ماه آینده ریز تمامی هزینه‌های جشنواره تئاتر فجر منتشر خواهد شد.

زیورعالم خبرنگار و منتقد تئاتر درباره فهرست انتشار یافته از سوی انجمن درباره هزینه‌های جشنواره تئاتر فجر ضمن  تایید و حمایت از شفاف‌سازی صورت گرفته نسبت به برخی جنبه‌های این فهرست نقدهایی را مطرح و افزود: سنگ بنای این شفاف‌سازی از مردادماه سال ۹۷ از سوی معاونت هنری گذاشته و فهرستی از تمامی هزینه‌های ۵ دوره اخیر جشنواره تئاتر فجر در اختیار اهالی تئاتر و رسانه‌ها قرار گرفت که جزئیات آن تقریبا قابل قبول و مفید بود و ریز هزینه‌های بخش‌های مختلف در آن ذکر شده بود. فهرست هزینه‌های جشنواره دوره سی و هفتم به صورت خیلی کلی و در دوازده بند منتشر شد که ابهام‌های زیادی را ایجاد کرده است.

نیلی ضمن پذیرش این نقد تاکید کرد: حتما فهرست کامل به محض تکمیل و نهایی شدن در اختیار اهالی تئاتر و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و حتی قرار بود این فهرست در نشست‌های آسیب شناسی جشنواره که هفته گذشته از طرف مرکز پژوهش‌های اداره کل برگزار شد، اعلام شود اما با توجه به کامل نشدن تمامی پرداخت‌ها که مقدار بسیار کمی باقی مانده ما صبر کردیم تا فهرست نهایی را در زمان مناسب‌تری اعلام و منتشر کنیم.

نیلی در توضیح این سوال که چرا با وجود اینکه در برخی از بندهای اعلام شده تا ریال هزینه‌ها محاسبه شده و به صورت کلی این اعلام شده اما در جزئیات محل هزینه شفافیت کمتری شاهد هستیم و چرا صبر نکردید تا فهرست نهایی آماده شود و بعد اعلام کنید، افزود: من شخصا همیشه پیگیر شفافیت در اعلام نوع هزینه‌ها بوده و هستم، اما شاید اندکی در انتشار این فهرست نیز شتابزدگی شاهد باشیم. من کلی بودن این فهرست را قبول دارم اما این اطمینان را خواهم داد که حتما فهرست کامل با ذکر تمامی جزیئات در کوتاهترین زمان ممکن با هماهنگی دبیر جشنواره و مدیریت اداره کل منتشر خواهد شد.

ایمانیان درباره نوع انتشار فهرست هزینه‌های جشنواره ضمن حمایت از شفاف سازی گفت: در صحبت‌های آقای نیلی می‌توان اندکی تشکیک کرد، چرا که ظاهرا اداره کل هنرهای نمایشی در شفاف‌تر شدن کامل نوع هزینه‌ها با محافظه کاری و نگرانی جلو می‌رود. شاهد این ادعا انتشار لیست کمک هزینه‌هایی است که گروه‌های نمایشی از انجمن برای سال ۹۶ دریافت کردند و در آن لیست هم ما شاهد همین کلی گویی هستیم و هنوز جزئیات کامل آن منتشر نشده و لیست سال ۹۷ نیز هنوز در اختیار اهالی تئاتر و رسانه‌ها قرار نگرفته است و ظاهرا چندان شاهد عزم جدی در این زمینه نیستیم.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی نسبت به این نقد، گفت: در مورد شفاف سازی در سال ۹۷ اتفاق بسیار خوبی افتاد و مبالغ کمک‌هزینه‌های سال قبلش اعلام شد. در سال ۹۸ هم بر حسب دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونت هنری وزارت ارشاد ما مکلف هستیم تا لیست هزینه‌ها را به صورت کامل و با جزئیات منتشر و اعلام کنیم.

حمید نیلی در ادامه گفت گفت: مسئولیت شخص من در انجمن از اردیبهشت ماه ۹۷ شروع شده و در طول این مدت هم تمام سعی و تلاش ما این بوده تا با اهالی تئاتر و اصحاب رسانه همکاری و تعامل بسیار داشته باشیم. بحث راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف سازی در بدنه وزارت ارشاد هم دقیقا از زمان مسئولیت آقای انتظامی به عنوان قائم مقام وزیر ارشاد آغاز شد. از آنجایی که در پیش از شروع به فعالیت من در انجمن هنرهای نمایشی، شخصا مسئولیتی نداشتم برای انتشار هزینه‌ها می‌بایست با هماهنگی مدیریت اداره کل زمان بندی آن را مشخص کنیم.

صحبت های حمید نیلی مورد مخالفت و انتقاد علی جعفری مجری کارشناس برنامه و منتقد تئاتر قرار گرفت. جعفری ضمن انتقاد از این موضع بیان شده گفت: اینکه چون ما در سال‌های گذشته مسئولیتی نداشتیم پس شفاف سازی نسبت به آن نیز برعهده ما نیست، به نظر من پاسخ درستی نبوده و مدیرعامل انجمن وارث تمامی عملکردهای مثبت و منفی مدیران قبل از خود خواهد بود و باید برحسب دستور مستقیم وزارت ارشاد در زمینه نوع هزینه‌های جاری با ذکر تمامی جزئیات لیستی کامل منتشر شود.

در انتها زیورعالم گفت: طبق آیین نامه سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، ظرف یک ماه مسئول مربوطه موظف به پاسخگویی است و اصلا نیازی به جمع بندی و تعیین زمان نیست و از نظر من این رویه انجمن یک تخطی و تخلف آشکار از ساز و کاری است که خود وزارت ارشاد تعیین کرده است.

جعفری فوتمی نیز در جمع بندی صحبت‌های مطرح شده گفت: به هر حال این وظیفه اصحاب رسانه است که پرسشگری و مطالبه‌گری خود را داشته باشند و حق دسترسی آزاد به اطلاعات جزء حقوق اولیه تمامی مردم است و من امیدوارم این شفاف‌سازی در این زمینه نیز به صورت کامل انجام بگیرد.

حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی هم در پایان افزود: قطعا حق دسترسی آزاد به تمامی اطلاعات حق طبیعی و قانونی است و توجه داشته باشید که هر مدیری با شرایط و تنگناهای مختلفی مواجه است و ما برای تسویه کمک هزینه‌های معوق اهالی تئاتر خیلی پیگیر بودیم و در مورد شفاف‌سازی هم امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۸ اصلی‌ترین هدف ما تعامل با نهادهای مختلف است. با مسئولین وزارت آموزش و پرورش نیز تعاملات برای کمک تدریس برخی از دروس آموزشی با استفاده از هنرهای نمایشی به توافق‌های خوبی هم رسیدیم. همچنین بنا داریم در مورد طرح استقرار گروه‌های نمایشی و اختصاص سالن‌های تئاتر به گروه‌های هنری فعالیت‌های مهمی را انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.