سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

احمد نجفی:

باید در وزارت ارشاد کمیته‌ای از اهالی واقعی سینما تشکیل شود

احمد نجفی*

سینماپرس: شرایط مختلفی برای فروش خوب یک فیلم باید مهیا باشد و یکی از این شرایط زمان اکران و تعداد سالن‌های نمایش فیلم است برخی با روابط زمان اکران فیلم‌ها را تعیین می‌کنند از طرفی اکران همزمان فیلم‌های تجاری در کنار فیلم‌های هنری نیز بر فروش فیلم‌ها موثر است.

به گزارش سینماپرس، گلایه‌ها از وضعیت اکران فیلمها و ساختار این رویه مدتهاست که نقل دهان سینماگران شده‌است. تنها سازوکار اکران برای فیلمها قدرت چانه‌زنی و میزان نفوذ افراد در سینماست تا بر این مبنا بتوانند فیلمهای خود را روی پرده اکران ببرند.

این رویه نه‌تنها فیلمسازان تازه‌وارد در سینما را زیر چرخ‌دنده‌های ارتباطات پشت پرده له می‌کند بلکه دامن فیلمسازان قدیمی و با سابقه سینما را هم می‌گیرد. گاهی این فشار به‌جایی می رسد که فیلمسازان را برای دفاع از فیلم خود به کارهای غیر عادی می‌کشاند. این چرخه معیوب وقتی تداوم پیدا می‌کند تبدیل به سلیقه اجتماعی می‌شود و در واقع ذائقه سازی رخ می‌دهد.

احمد نجفی و مجتبی فراورده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا به بررسی مسائل مربوط به ساخت واکران فیلم‌ها در شرایط کنونی سینمای ایران پرداختند.

تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» معتقد است: مخاطب عادت به دیدن بعضی فیلم‌ها کرده است و طبیعی است که هر فیلمی خارج از فضای حاکم بر سینما باشد شکست می‌خورد. شیوه اکران فیلم‌ها، مخاطب را مجبور به تماشای یک ژانر می‌کند.

این حرف فرآورده همان کلیدواژه ذائقه‌سازی است که برای به‌وجود آمدن آن مدتها زمان صرف ساخت و اکران فیلمهای سخیف در سینمای معاصر شده‌است. سینمایی که حلقه‌ای خاص بر آن حاکم شده و اجازه ورود تازه‌واردها را به آن نمی‌دهند و اگر کسی هم بخواهد به این چرخه وارد شود باید پروتکلهای خاص آنها را رعایت کند.

احمد نجفی که پیش از این نسبت به شرایط اکران فیلمش اعتراضات زیادی داشت در پاسخ به این پرسش که شیوه چیدمان فیلم‌ها برای اکران چگونه است، توضیح داد: روابطی وجود دارد که باعث اعمال نظر برخی برای تعیین زمان اکران فیلم‌ها می‌شود افرادی محدود برای اکران در سینما تصمیم گیری می‌کنند به طوری که با چیدمان خاصی به فروش بعضی فیلم‌ها کمک می‌کنند و با کارشکنی در اطلاع رسانی به صاحبان فیلم‌های دیگر به فروش این فیلم‌ها لطمه می‌زنند همچنین بعضی فیلم‌ها، سالن‌ها و امکان نمایش را با روابط به دست آورده‌اند.

شرایط مختلفی برای فروش خوب یک فیلم باید مهیا باشد و یکی از این شرایط زمان اکران و تعداد سالن‌های نمایش فیلم است از طرفی اکران همزمان فیلم‌های تجاری در کنار فیلم‌های هنری از عوامل تاثیر گذار بر فروش فیلم‌ها است.

مجتبی فراورده تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر»، توضیح داد: برای اینکه مردم فیلم‌هایی را ببینند نمی‌شود فیلم‌های دیگر را اکران نکرد مشکل ما تغیر سلیقه مخاطب است که عادت به دیدن بعضی فیلم‌ها کرده است و طبیعی است که هر فیلمی خارج از فضای حاکم بر سینما باشد شکست می‌خورد ژانرهای مختلف مخاطبان خود را دارد اما شیوه اکران فیلم‌ها، مخاطب را مجبور به تماشای یک ژانر می‌کند و مخاطب ژانرهای متعددی برای انتخاب ندارد.

شیوه اکران فیلم‌ها، مخاطب را مجبور به تماشای یک ژانر می‌کند و مخاطب ژانرهای متعددی برای انتخاب ندارد.

وی همچنین ادامه داد: اگر منصفانه نگاه کنیم دلایل زیادی برای دیده نشدن یک فیلم وجود دارد و نمی‌شود نقص در اکران را تنها دلیل فروش کم فیلمی دانست شورای صنفی نمایش، فیلمسازان، مردم و شرایط جامعه هر کدام به قدری در فروش فیلم‌ها تاثیر می‌گذارند.

فرآورده: فرهنگ کشور ما به طوری است که در تمام حوزه‌ها از ورود افراد جدید و جوان به هر عرصه‌ای ممانعت می‌شود

مجتبی فراورده در پاسخ به این پرسش که در سینما فضا برای ورود تهیه‌کنندگان جدید چگونه است، گفت: متاسفانه فرهنگ کشور ما به طوری است که در تمام حوزه‌ها از ورود افراد جدید و جوان به هر عرصه‌ای ممانعت می‌شود و سینما نیز شامل این قاعده است.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی هم درباره حضور فیلم اولی‌ها و فیلمهای هنری در حوزه اکران در اولین نشست خبری‌اش توضیحاتی ارائه داد. وی در این مورد گفت: در مجموعه‌ سازمان سینمایی تلاشمان این است تا به سمت سینمای محتوایی حرکت کنیم. در حوزه فیلم‌های هنر و تجربه نیز تصمیم داریم نگذاریم در رقابت ناعادلانه دچار ضرر شوند و کمک کنیم این سینما هم رشد کند. اگر ادعا می کنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم، باید اثر آن در برنامه‌های‌ ما وجود داشته باشد. رویکرد ما حمایت از سینمای فرهنگی، سینمای مستند، فیلمسازان جوان و ... خواهد بود و قابل ردگیری است. یکی از سیاستهای خوبی که در سالهای گذشته وجود داشت تشکیل هنر و تجربه بود. سازمان سینمایی موظف است نگذارد فیلمهای هنرو تجربه ای در نظامات خشن اکران آسیب ببینند.

رئیس سازمان سینمایی هم تلویحا به نظامات ناعادلانه در اکران اشاره دارد و خود می‌داند این رویه‌ای درست برای اکران فیلمها نیست به همین دلیل هم بحث اصلاح نظام‌نامه اکران را در پیش گرفته‌است.

نجفی، ‌ بازیگر فیلم‌های سینمایی «دندان مار» و «سگ کشی» درباره این موضوع بیان کرد: تهیه‌کنندگان جدید برای ورود به سینما باید همراه جریان حاکم حرکت کنند و با مخالفت کردن با این جریان موفق نمی‌شوند به طوری که بدون هماهنگی با این جریان نمی‌توانند کار کنند.

اگر هم تازه واردها یا کار اولی ها بخواهند به سینما ورود کنند لازم است با ذائقه‌سازی‌هایی که پیش از این در جریان سینما شکل گرفته همراه باشند.

فرآورده: کدام مخاطب ساخت فیلم «هری پاتر» را طلب کرده بود؟

فراورده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» درباره ساخت فیلم‌های تجاری به بهانه‌ نیاز مردم به شادی، بیان کرد:در سینما برای مخاطب ذائقه‌سازی می‌کنند و این طور نیست که ببینند مخاطب چه می‌خواهد و آن را بسازند برای مثال کدام مخاطب ساخت فیلم «هری پاتر» را طلب کرده بود؟

وی افزود:سینما ذائقه‌سازی می‌کند و کار آن ذائقه‌سازی است اگر بخواهیم چند فیلم را از دهه ۶۰ به عنوان فیلم موفق انتخاب کنیم حتما چند فیلم کمدی در میان آنها است که فیلم‌های ارزشمندی هستند و دلیل آن وجود مبنا و نظام‌بندی بود در حالی که امروزه این طور نیست.

نجفی: باید در وزارت ارشاد کمیته‌ای تشکیل شود که شامل اهالی واقعی سینما باشد

نجفی درباره ساماندهی شرایط اکران، گفت: باید در وزارت ارشاد کمیته‌ای تشکیل شود که شامل اهالی واقعی سینما یعنی کسانی که برای سینما جنگیدن و از آن دفاع کرده‌اند و با حضور یک نماینده از پخش کننده‌ها باشد و بررسی وضعیت اکران بر عهده این کمیته باشد. اکران فیلم‌ها باید متناسب با تعداد فیلم‌ها و تعداد سالن‌های سینما شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.