سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵

کارشناسان موسیقی مطرح نمودند

خواسته‌ها از مدیر جدید دفتر موسیقی چیست؟

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: صادق چراغی آهنگساز هم معتقد است مدیری که در موسیقی متخصص باشد، سلیقه‌ای عمل می‌کند، پس بهتر است بیشتر مدیریت بداند تا موسیقی!

به گزارش سینماپرس، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمت خود استعفا کرد و با پذیرش این استعفا از جانب وزیر ارشاد، روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت حکم «محمد اله یاری‌فومنی» با عنوان مدیرکل جدید صادر شد. این تغییر و البته بی‌تجربه بودن اله یاری در حوزه موسیقی، مباحثی را میان فعالان و کارشناسان این حوزه مطرح کرده است.

از جمله اینکه آیا اله یاری با این وجود که تخصصی در حوزه موسیقی ندارد، به واسطه تخصص در حوزه مدیریت، می‌تواند این حوزه را با دانش مدیریتی به خوبی پیش ببرد؟ ثانیاً توقع جامعه موسیقی از مدیریت جدید چیست؟

وحید تاج خواننده و کارشناس موسیقی در این باره می‌گوید: من آقای الهیاری را نمی‌شناسم اما آقای علی ترابی را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم که ایشان از زحمت‌کشان عرصه موسیقی هستند و نیز از مدیران خیلی خوب که سالیان سال زحمت کشیده‌اند، چه آن زمان که در انجمن موسیقی بودند و چه در این دوره که در دفتر موسیقی بودند اما به هر حال به یقین اگر استعفا داده‌اند و جناب آقای الهیاری جانشین ایشان شده‌اند آنهم نه به عنوان سرپرست که به عنوان مدیرکل منصوب شده‌اند.

او معتقد است: آقای ترابی قطعا بخاطر اوضاع این روزهای موسیقی که اوضاع خوبی هم نیست به تنگ آمده‌اند و احتمالا یک روزی دلایل این اقدام را بیان خواهند کرد. امیدوارم شرایط موسیقی و فرهنگی کشور آنقدر خوب شود که هیچ مدیری دلش نخواهد از سمتش استعفا دهد.

این خواننده تأکید می‌کند: انتظار ما هنرمندان از مدیرانی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند این هست که به هر حال به داد موسیقی این مملکت برسند. موسیقی ما متاسفانه اوضاع خوبی ندارد و هنرمندان در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برند چه آنجا که هنرشان را نمی‌توانند ارائه کنند و چه آنجا که موانع بیشماری بر سر راهشان هست. اخیرا هم که باخبر شدیم که گویا ۱۰ درصد از سهم درآمد و فروش بلیت کنسرت‌ها باید به خزانه دولت اختصاص یابد و این مساله اصلا جایی از توجیه ندارد. در شرایطی که حرف‌های ضد و نقیضی برای موسیقی عنوان می‌شود که موسیقی اجرا شود یا نشود و مجوز کنسرت داده شود یا داده نشود.

تاج می‌گوید: من نمی دانم آیا این الان رواست که ۱۰ درصد از درآمد هنرمندان کم شود؟ در قبال چه چیزی؟ دولت چه خدماتی برای برگزاری کنسرت‌ها به هنرمندها ارائه داده است که الان بخواهد ۱۰ درصد از آن‌ها هم کم کند. شما به سوپرمارکت می‌روید، یک جنس مطالبه می‌کنید و در ازای آن مبلغی می‌پردازید، حالا برای برگزاری کنسرت ما از دولت چه چیز یا چه خدماتی می‌گیریم که الان به جای آن باید پول پرداخت کنیم؟ این مساله یکی از مشکلات و خواسته‌های ما از مدیر جدید دفتر موسیقی است و مشکلات عدیده دیگر حوزه موسیقی که باید بنابر وظیفه خود بدان‌ها رسیدگی کند.

بهمن بابازاده منتقد و فعال رسانه‌ای هم معتقد است تغییرات اینچنین در دفتر موسیقی مسبوق به سابقه است، از جمله حذف پیروز ارجمند و قهر مقطعی محمدعلی خبری. او ادامه می‌دهد: اسفند ماه سال گذشته، ۱۷۵ نفر از اهالی موسیقی که آن موقع شرایط کاری‌شان را در خطر می‌دیدند در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستند که علی ترابی رئیس دفتر موسیقی شود. امروز ترابی در دفاع از اهالی موسیقی و قانون باورنکردنی اختصاص ۱۰ درصد فروش کل کنسرت‌ها به خزانه دولت، تغییر کرده است. دریغ از اعتراض یکی از آن ۱۷۵ نفر!

بابازاده مدعی است: الهیاری با پیشینه‌ای نه چندان تخصصی در موسیقی، جایگزینی نامناسب و غیرکارشناسی برای ترابی است. از الهیاری نباید توقع آنچنانی داشت. او با سابقه مدیریت در حوزه کتاب و مدیریت در عرصه آموزش، شاید آخرین گزینه محتمل هم به نظر نمی‌رسید.

صادق چراغی آهنگساز و کارشناس موسیقی اما نظر متفاوتی دارد. او معتقد است مدیرکل دفتر موسیقی متاسفانه اگر فرد متخصص در زمینه موسیقی باشد یک سری مشکلات دارد و اگر متخصص موسیقی نباشد یک سری مشکلات دیگر دارد ولی در مجموع تجربه نشان داده که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اگر فردی باشد که در حوزه موسیقی تخصصی نداشته باشد اما در امر مدیریت توانمند و متخصص باشد می‌تواند مفید و کارا باشد. من این دو مقوله را از هم جدا می‌دانم و به نظرم مدیر این مجموعه باید بیشتر دانش مدیریتی داشته باشد تا دانش موسیقایی.

او ادامه می‌دهد: بارها دیده‌ایم و مشخص شده که مدیران موسیقی این مدیریت را پذیرفته‌اند ولی بدترین کارنامه را از خود به جای گذاشته‌اند. مدیری که در موسیقی متخصص باشد، سلیقه‌ای عمل می‌کند و همواره یک سری معترض وجود دارند. مثلا مدیری که خود در حوزه موسیقی نواحی تخصص دارد، بیشتر به مشکلات حوزه خود واقف است و خواسته و ناخواسته در آن حوزه بیشتر کار می‌کند و در حوزه‌های موسیقی اصیل و کلاسیک و پاپ کمتر فعالیت می‌کند و با مشکلات و نارضایتی‌های فراوان مواجه می‌شود. مدیر متخصص موسیقی نمی‌تواند فراگیر عمل کند. یکی به موسیقی پاپ اهمیت می‌دهد دیگری به کلاسیک و آن یکی به موسیقی ردیف دستگاهی. همیشه آرزو می‌کردم فردی این مسولیت را بپذیرد که مدیریت بلد باشد.

چراغی دربار توقعاتی که از اللهیاری می‌رود، متذکر می‌شود: بلافاصله نمی‌توان با قطعیت در مورد مدیر جدید صحبت کرد و نظر داد و آینده و خدمات او، سطح اجرایی‌اش را نشان خواهد داد. و باز هم می‌گویم که اگر مدیریت بداند و در تعامل با دیگر ارگان‌ها و سلسله مراتب و هماهنگی‌ها کارایی داشته باشد موفق‌تر از یک مدیر متخصص در رشته موسیقی خواهد بود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.