سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

در مراسم پاسداشت زبان فارسی؛

قصه‌گوی «شب بخیر کوچولو» تجلیل شد

مریم نشیبا

سینماپرس: در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی از زبان فارسی از مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو و مجری برنامه «شب بخیر کوچولو» تجلیل شد.

به گزارش سینماپرس، در سومین پویش ملی آیین سخن ویژه نگهبانی که امروز ۳۱ اردیبهشت در استودیوی هشت ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، علیرضا سلیمانی رئیس فرهنگستان هنر، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و شفیق‌الله شرق، سفیر فرهنگی تاجیکستان استادان و هنرمندان زبان فارسی حضور داشتند.

شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: نقش صدا و سیما در پاسداشت زبان فارسی نقش بی بدیلی است و امروز رادیو ایران می‌تواند یک نمونه دقیق برای این کار باشد چراکه رسانه طراز در زبان و ادبیات فارسی است. بخشی از واژه‌های مصوب فرهنگستان واژه‌های پیشنهادی شنوندگان رادیو ایران است و این باعث افتخار است.

وی با اشاره به اینکه برای نگهبانی از زبان فارسی عزم ملی در کشور احتیاج است گفت: فقدان مدیریت فضای مجازی در این حوزه این چشمه را آلوده می‌کند و فضای مجازی ارکان زبان فارسی را هدف قرار داده و آسیب‌زاست.

گلایه رهبری را جدی بگیریم

در ادامه غلامعلی حدادعادل با اشاره به تاکید رهبری در دیدار با شاعران ایران که شامگاه دوشنبه اتفاّق افتاد گفت: ایشان از صداوسیما گله‌مند بودند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم. البته این برای اولین‌بار نیست که ایشان تذکر می‌دهند بارها به شورای عالی انقلاب گفته‌اند که باید از زبان فارسی نگهبانی کنیم.

حدادعادل تصریح کرد: صداوسیما آیینه زبان فارسی است. اگر در آن به زبان فارسی بی مبالاتی شود این اتفاق در جامعه تسری پیدا می‌کند. مثلاً استفاده از واژه‌های بیگانه به جای فارسی مانند جواز استفاده بی حساب از واژه‌های بیگانه است. در ده سال گذشته یکی از برنامه‌های ما در فرهنگستان ارتباط با صداوسیما بود. به آنها گفتیم ما در حفظ زبان فارسی شریک شما هستیم. ما در بنیاد سعدی هم در این زمینه تلاش می‌کنیم که به جذب علاقه‌مندان زبان فارسی حتی در میان غیرایرانی‌ها بپردازیم.

حداد عادل از پیشنهاد جایزه به اثر برگزیده در پاسداشت زبان فارسی که توسط مدیر رادیو ایران مطرح شده بود، استقبال کرد و گفت: پیش‌تر تجاربی در این زمینه داشتیم. این پیشنهاد هم خوب است ولی به دلیل خصوصیات موجود در اهل هنر باید به یکسری ظرافت‌ها توجه کرد. مثلاً من ۵۰ سال است که کارهای هنری آقای علی نصیریان را پیگیری می‌کنم و تا به حال عبارت غلط از ایشان نشنیده‌ام. پیشنهاد می‌کنم جایزه مورد نظر به فرد اعطا شود. فردی که بهترین بیان را در آثار یک سال اخیر در زبان فارسی داشته است.

حداد عادل افزود: حتی خود صداوسیما می‌تواند این جایزه را از برنامه‌های خودش آغاز کند و هرسال در جشنواره‌های صداوسیما یک جایزه را به بهترین اثر از نظر رعایت اصول زبان فارسی اختصاص دهد.

رادیو ایران پایگاه زبان فارسی

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران میزبان این مراسم در آغاز برنامه درباره اهمیت تلاش در زمینه نگهبانی و حفظ زبان فارسی گفت: من و همکارانم در رادیو ایران این شبکه رادیویی را پایگاه زبان فارسی می‌دانیم. این رادیو کوشیده با سه راهبرد در عرصه نگهبانی زبان پیشتاز باشد. اول ایجاد گفتمان فرهنگ و زبان فارسی و تسری آن به همه برنامه‌ها، دوم پخش گفتارها و تذکارها به زبان فارسی و بهره‌گیری از متون ارزشمند زبان فارسی و سوم کمک به معرفی زبان فارسی به عنوان زبان معیار در کشور. در رادیو ایران همچنین با پخش و حتی تولید موسیقی فاخر ایرانی برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کردیم.

در آیین سخن پاسداشت زبان فارسی از کتاب ۱۲ جلدی دانشنامه زبان فارسی به کوشش اسماعیل سعادت که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی فرهنگ سخن منتشر شده است، رونمایی شد. همچنین در این مراسم از هشت قطعه موسیقی با کلام درباره ایران رونمایی شد، که برخی از این قطعات به همت رادیو ایران بازآفرینی و بازسازی شده است.

مریم نشیبا نیز در این مراسم که با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی برگزار می‌شد، حاضر شد و از پوستر خود در جمع مهمانان ویژه مراسم رونمایی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.