چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

بهروز افخمی:

فیلم‌هایی با ژست جدی که تماشاچی را آزار می‌دهند، نازل‌تر از فیلم‌های کمدی هستند

برنامه «نقد سینما» با اجرای بهروز افخمی

سینماپرس: بهروز افخمی، کارگردان سینمای ایران معتقد است: فیلم جدی کم در سینمای ایران ساخته می‌شود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلم‌هایی که ژست جدی دارند ولی بی‌جهت تماشاچی را آزار می‌دهند، از فیلم‌های کمدی هم نازل‌تر هستند.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی، کارگردان سینمای در نشست «سینما در گام دوم انقلاب اسلامی» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم توفیق فیلم‌های ایرانی در جهان اسلام چیست؟ عنوان کرد: یک عامل این است که فیلمساز باید داستان خوب داشته باشد و دوم آنکه به زبانی غیر از فارسی ـ حداقل عربی ـ مسلط باشد.

وی افزود: اشکال اساسی تعداد زیادی از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخ اسلام این است که عربی نیست. درست این است که به عربی و با بازیگران عرب ساخته و به فارسی دوبله شود. این کار در نقاط دیگر دنیا برای ساخت فیلم‌های تاریخی مرسوم است.

 این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه سینما وقتی موثر می‌شود که با خودش صادق باشد، اظهار کرد: فیلم جدی کم در سینمای ایران ساخته می‌شود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلم‌هایی که ژست جدی دارند ولی بی‌جهت تماشاچی را آزار می‌دهند، از فیلم‌های کمدی هم نازل‌تر هستند.  

وی ادامه داد: مثلا فیلم فروشنده اصغر فرهادی، فیلم جدی نیست، می‌خواهد بگوید اخلاق پیچیده است؛ لذا شرایطی مصنوع را طراحی می‌کند که اگر در گوش کسی بزنی نامردی کردی، اگر نزنی بی‌غیرتی! در حالی که روندها و موقعیت‌های فیلم تا رسیدن به آن شرایط، تماماً ساختگی و غیرواقعی است. کارگردان قصد داشته ژست مرد اخلاق را بگیرد ولی نتوانسته است؛ لذا چنین فیلمی، تبدیل به کمدی ناخواسته می‌شود؛ فرهادی در این فیلم می‌خواسته مردم ایران را ناراحت و حتی تحقیر کند.

افخمی اظهار داشت: فیلمساز باید فروتنی داشته باشد و ژست تفرعن که «بیشتر از دیگران می‌فهمم و اخلاق مدارم» را کنار بگذارد.

مجری «نقد سینما» در پایان گفت: البته فراموش نکنیم که تمام سینمای ایران باعث سرگرمی مردم در طول سال به اندازه کمتر از ۶ ساعت می‌شود. سینما با گروه کوچکی از مردم سروکار دارد؛ امروز کمتر از ۱۰ درصد بلیت می‌خرند و به سینما می روند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.