شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

حضور غیرسینمایی ایران در کن که با استقبال مواجه شد؛

برزویه: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه عکس سیل زده ها در حاشیه جشنواره فیلم کن نشان دادن تأثیرات شوم تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان است

نمایشگاه سیل در جشنواره فیلم کن- بابک برزویه

سینماپرس: بابک برزویه عکاس سینما که در حاشیه هفتادودومین جشنواره بین المللی فیلم کن مبادرت به برگزاری یک نمایشگاه عکس با محوریت سیل های اخیر ایران کرده گفت: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه عکس سیل زده ها در حاشیه جشنواره فیلم کن نشان دادن دستاوردهای شوم تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان است؛ بنده سعی کردم گوشه ای از اتفاقات تلخی که در کشورمان رخ داده را در این نمایشگاه در معرض دید جهانیان بگذاریم و به آن ها بگویم به دلیل تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان کمک های جهانی به سیل زده های ما نمی رسد.

عکاس فیلم های سینمایی «زیر سقف دودی» و «پدر آن دیگری» در گفتگو با خبرنگار اعزامی سینماپرس به جشنواره فیلم کن اظهار داشت: بنده به عنوان عضو کوچکی از انجمن عکاسان ایران با زبان هنر و در مهد هنر یعنی کشور فرانسه، گوشه ای از اتفاقاتی که برای هم وطنان مان در سیل های اخیر افتاده را در معرض دید عموم مردم گذاشتم.

وی ادامه داد: بنده عضو سازمان داوطلبین جمعیت هلال احمر هستم و این فرصت را داشتم که برای تهیه عکس توسط هلال احمر به مناطق سیل زده اعزام شوم؛ وقتی به آنجا رفتم از جایی که می دانستم مانند هر سال برای جشنواره به کن سفر می کنم ایده ای در ذهنم شکل گرفت و به این فکر کردم که چقدر کار پسندیده ای است اگر عکس هایی از این سیل را آماده کنم و در حاشیه جشنواره فیلم کن که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و سینمایی جهان است به نمایش درآورم و مردم را آگاه کنم که تحریم ها باعث شده تا کمک های جهانی به دست ما نرسند.

برزویه خاطرنشان کرد: از آنجا که امکان برگزاری نمایشگاه عکس به صورت معمول در جشنواره کن فراهم نبود از آقای سعید شمس خواهش کردم این نمایشگاه را در قالب مدیای تصویری آماده کنند تا ما آن را در غرفه بنیاد سینمایی فارابی در بخش بازار جشنواره فیلم کن به نمایش درآوریم و سپس تابلوها را در رایزنی فرهنگی کشورمان در پاریس به معرض دید عموم بگذاریم.

این عکاس باسابقه سینما تأکید کرد: با توجه به اینکه تاریخ سفر بنده به جشنواره فیلم کن در روزهای پایانی این رویداد بود فکر نمی کردم استقبال چندانی از نمایشگاه صورت بگیرد اما خوشبختانه سعادت یار ما شد و از شبکه های مختلف تلویزیونی به تماشای این نمایشگاه آمدند و برخی سینماداران در پاریس هم به ما قول دادند که این عکس ها که در قالب یک مدیای تصویری آماده شده را در سینماهای پاریس اکران کنند.

عکاس فیلم های سینمایی «زن بدلی» و «جرم» با بیان اینکه نمایش ۵۸ تابلوی عکس های سیل که توسط ۲۸ عکاس آماده شده به مدت یک هفته از تاریخ ۲۵ تا ۳۱ ماه می در محل رایزنی فرهنگی ایران برای علاقمندان برگزار می شود اظهار داشت: من تمام تلاش خود را می کنم تا به جهانیان اتفاقات تلخ تحریم ها را بازگو کنم. ما باید در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشیم. بنده با استناد به این بیت شعر که می گوید  «غیر از هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی پایدار نیست» خواستم با زبان هنر حرف ها و دغدغه های خودم و مردم ایران را برای جهانیان بازگو کنم.

وی تأکید کرد: این تصاویر دنیایی از حرف است و از آنجا که جامعه هنری فرانسه تصویر را به خوبی می شناسد مطمئن هستم تحت تأثیر این نمایشگاه قرار خواهند گرفت و چهره پلید تحریم را به خوبی درک خواهند کرد.

برزویه در پاسخ به این سوأل که آیا برای برگزاری این نمایشگاه به صورت خصوصی اقدام کرده اید یا اینکه توسط نهادی حمایت شده اید گفت: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان هلال احمر، بنیاد سینمایی فارابی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه از برگزاری این نمایشگاه عکس حمایت کرده اند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: کانسپت بنده این است که صندوقی بابت کمک به سیل زده ها در این نمایشگاه قرار داده ام اما روی آن نوشته ام «در این صندوق پول نریزید چرا که به دلیل تحریم های ناعادلانه این پول ها به دست سیل زده ها نخواهد رسید» که این اتفاق هم با استقبال خوبی از سوی بازدیدکننندگان روبرو شده است.

برزویه در خصوص برنامه های آتی این نمایشگاه در سطح بین المللی اظهار داشت: دبیر جشنواره فیلم برلین در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کن از نمایشگاه بازدید کردند و به بنده گفتند ما این امکان را به شما می دهیم که در جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۰ حضوری جدی تر داشته باشید، همچنین قرار است به زودی این نمایشگاه در مقر سازمان ملل متحد نیز برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.