جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

جای خالی آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما/۳

بیدل: یکی از وظایف اصلی دولت حمایت از تولید آثار هنری مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی است/ نظارت درستی بر عملکرد دستگاه های فرهنگی نیست

داوود بیدل

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: مسئولان این اهتمام را داشته باشند که آثاری ارزشمند با رویکرد ایرانی-اسلامی و بر اساس آرمان های انقلابی بزرگان کشور از جمله حضرت امام خمینی (ره) تولید شود اما متأسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و مسئولان دغدغه ای برای تولید این نوع آثار ندارند.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جای خالی بودجه های دولتی برای تولید آثار استراتژیک و انقلابی مدت ها است در سینمای ایران به چشم می خورد و این اتفاق در صورتی رخ داده که ما باید روحیه اصیل انقلابی را در آثارمان زنده نگه داریم.

این سینماگر با تأکید بر اینکه بخش خصوصی اصلاً دغدغه ای برای پرداختن به موضوعات استراتژیک و ملی ندارد اظهار داشت: بخش خصوصی تنها به دنبال سودآوری و بازگشت سرمایه است و به همین دلیل هر ترفندی را به کار می برد تا با ساخت هر نوع فیلمی مخاطب را به سینما بکشاند و بتواند عایدی سرشاری از آن خود کند پس در این وانفسا این وظیفه دستگاه های فرهنگی و هنری نظام است که سرمایه گذاری جدی برای تولید پروژه های ارزشمند انقلابی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باعث بهت و حیرت است که دولت در این خصوص رسماً عقب نشینی کرده و هیچ نوع سرمایه گذاری برای تولید این قبیل آثار انجام نمی دهد و بودجه های بیت المال را صرف کارهایی در سینما می کند که هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ملی و ارزش ها و آرمان های انقلابی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بنده با تولید کارهای مخاطب پسند در سینما مخالف نیستم اظهار داشت: حرف ما این است که در تمام کشورهای دنیا انواع ژانرهای سینمایی وجود دارند و هدف اصلی یک اثر سینمایی هم بازگشت هزینه هایش است اما ما نباید تأثیرگذاری آثار سینمایی را از یاد ببریم و به فکر محتوایی که تولید می کنیم نباشیم.

بیدل ادامه داد: قطعاً نمی توان توقع داشت که همه آثار سینمایی در خود آرمان های انقلابی داشته باشند اما ما انتظار داریم حداقل تعدادی از فیلم ها در طول سال این گونه باشند. ما مرکزی نداریم که به لحاظ تولید فکر بخواهد مانیفست انقلابی تولید کند و از این منظر بسیار عقب مانده شده ایم.

وی در پایان این گفتگو با طرح این پرسش که چرا نظارت درستی بر عملکرد دستگاه های فرهنگی وجود ندارد؟ اظهار داشت: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت جدی و دقیق تر نهادهای ناظر در سینما هستیم. سینما نباید محلی برای تولید فیلم هایی باشد که ارزش های جامعه را زیر سوأل می برند و باعث می شوند تا جامعه به انحراف و انحطاط کشیده شود. نظارت در سینمای ایران مدت ها است به شکل منظم وجود ندارد و همه چیز به صورت سلیقه ای و بر اساس روابط افراد به پیش می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.