شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

ادعای رییس انجمن فرهنگی سفارت اتریش و اوینیک ایران

آثار برجسته‌ای برای «هفته فیلم‌های اروپایی» انتخاب شده‌اند

الکساندر ریگر رایزن فرهنگی اتریش در تهران

سینماپرس: «هدف از برگزاری هفته فیلم اروپا، نشان دادن تنوع فرهنگی کشورهای اروپایی و تبادل فرهنگی آنها با ایران با کمک ابزار سینماست که ابزار پیشرفته و مهمی برای انتقال این مفاهیم به شمار می‌رود.»

به گزارش سینماپرس، الکساندر ریگر (Alexander Rieger) رییس انجمن فرهنگی سفارت اتریش در مورد تاریخچه برگزاری هفته فیلم اروپایی که با همکاری گروه هنروتجربه در ایران برگزار می‌شود ضمن اشاره به هدف برگزاری این رویداد فرهنگی به سابقه آن هم اشاره کرد و به ایرنا گفت: «هفته فیلم اروپایی به شکل کنونی از سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود؛ هر چند قبل از آن نیز در سال های اخیر طرح‌هایی در زمینه فیلم وجود داشته است.»

او ادامه داد: «در سال ۲۰۱۷ فیلم هایی از ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا انتخاب و طی یک هفته در تهران و تبریز به نمایش گذاشته شد. سال قبل هم فیلم هایی از ۱۵ کشور در ۶ شهر اکران شد. امسال نیز فیلم هایی از ۲۰ کشور (اتریش، بلغارستان، بلژیک، قبرس، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، نروژ، هلند، لهستان، پرتغال، سوئد، اسلونی، اسلواکی، اسپانیا، سوئیس و انگلستان) در هشت شهر به نمایش درخواهند آمد، به این ترتیب افزایش ۲۵ درصدی را در تعداد کشورهای مشارکت کننده داشته‌ایم.»

نفر دوم سفارت اتریش در تهران با اشاره به فیلم های انتخاب شده این رویداد خاطرنشان کرد: «فیلم های انتخاب شده، فیلم‌های برجسته‌ای هستند که پیش از این (بعضاً) در اسکار نامزد جایزه شده‌اند یا جوایزی از جشنواره‌های مختلف کسب کرده‌اند. هفته‌های فیلم اروپایی در کشورهای مختلفی برگزار می شود و یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی است که تنوع فرهنگ اروپا را نشان می دهد. در ایران موسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا  اوینیک (EUNIC) این هفته را با همکاری گروه سینمایی هنروتجربه برگزار می‌کند. هفته فیلم اروپایی امسال در شهرهای بابل، تهران، تبریز، اصفهان، کرمان، کیش، مشهد و شیراز برگزار می‌شود.»

حضور ۴ کارگردان اروپایی در ایران
ریگر در مورد دیگر رویدادهای همزمان با هفته فیلم اروپایی گفت: «همچنین در کنار نمایش فیلم سعی می‌کنیم تعدادی از کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم ها را برای برگزاری جلسات و دیدار با علاقمندان به هنر سینما به ایران دعوت کنیم. چهار کارگردان از کشورهای قبرس، هلند، سوئد و سوئیس به ایران می آیند که قرار است برای برگزاری کارگاه های آموزشی، آشنایی و دیدار با سینماگران ایرانی و همکاری های آتی با آنها با همتایان ایرانی خود رایزنی کنند. ‌»

او در مورد زمان هفته فیلم اروپایی نیز توضیح داد: «هفته فیلم اروپایی ۸ ژوئن (شنبه / ۱۸ خرداد) در خانه هنرمندان آغاز می شود، مقامات ایرانی و سفرای کشورهای اروپایی نیز به این مراسم دعوت شده‌اند.»

رئیس اوینیک ایران گفت: «هدف ما از برگزاری این هفته، نشان دادن تنوع فرهنگی کشورهای اروپایی و تبادل فرهنگی آنها با ایران با کمک ابزار سینماست که ابزار پیشرفته و مهمی برای انتقال این مفاهیم به شمار می‌رود، به ویژه در ایران که هنر سینما از اهمیت خاصی برخوردار است. در این هفته، فیلم های مختلف از ژانرهای متفاوت هنری، واقع گرا یا مستند در شهرهای مختلف ایران برای علاقمندان ایرانی سینما به نمایش درمی‌آیند. استقبال سال گذشته از هفته فیلم اروپایی خیلی خوب بوده است و بیش از هفت هزار نفر در این رویداد فرهنگی مشارکت کرده و به تماشای فیلم‌ها نشستند.»

شبکه اوینیک ایران از وابسته‌های فرهنگی تمام کشورهای اروپایی که دارای نمایندگی در ایران هستند، تشکیل شده است و در کنار جشنواره فیلم در سایر طرح های مشترک نیز برای ترویج و تقویت تبادل و درک فرهنگی بین مردم اروپا و ایران فعالیت می‌کند. برنامه اقامت هنرمندان (تبادل هنرمند بین کشورهای اروپایی و ایران) از چند سال قبل در این شبکه اجرا می‌شود و از سال ۲۰۱۸ همکاری عمیق‌تری در زمینه آموزش حفاظت از میراث فرهنگی (برنامه مدیریت میراث فرهنگی) توسط آن دنبال شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.