یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

حاشیه‌های دنباله دار یک جشن تئاتری؛

داوری جشن بازیگر تا پایان سال ۹۸ برگزار نمی‌شود

مراسم شانزدهمین جشن بازیگر

سینماپرس: جایزه جشن بازیگر سال ۹۷ با حواشی مختلفی مواجه شد؛ امری که فقط برای امسال نبود.

به گزارش سینماپرس، جایزه جشن بازیگر سال ۹۷ با حواشی مختلفی مواجه شد؛ این حاشیه‌ها با حذف نام سروش طاهری از لیست فهرست نهایی آغاز شد. طاهری داوران و هیئت مدیره انجمن بازیگران را به تخلف متهم و طی بیانیه‌ای اعلام کرد " جایزه جشن بازیگر حق من بود".

اما این اعتراضات مربوط به امسال نیست و سال گذشته نیز شاهد حذف نام شهره سلطانی و اعتراض او به این موضوع بودیم. داوری‌های نادرست و حاشیه‌های بعد از آن سبب نارضایتی و ناراحتی اهالی تئاتر شده است و بسیاری نیز نگران ورود داوری‌های نابجا و حق کشی در این عرصه هستند.

البته پیش از برگزاری مراسم جشن بازیگر هیئت داوران اولیه بیانیه‌ای صادر کردند که به شرح زیر است:

"اینجانبان هیئت داوران شانزدهمین جشن بازیگر ضمن قدردانی از زحمات تمام بازیگرانی که طی یک سال شاهد تلاش آن‌ها بر صحنه تئاتر بودیم و نیز عوامل برگزار کننده جشن بازیگر از ابتدا تا کنون که قصد داشتند نگاهی حرفه‌ای به بازیگری تئاتر ایجاد نمایند، لازم دانستیم نکاتی را بیان و به استحضار همگان به خصوص اهالی تئاتر برسانیم. یک سال حضور ما در بخش داوری نخستین در شانزدهمین جشن بازیگر درس و آزمون خوبی بود تا متوجه مسائل و نیز نواقصی شویم که اگر در نظر گرفته شوند، مسلما در حصول رضایت بیشتر اهالی تئاتر از نتایج و نگاه عادلانه‌تر در بحث داوری مثمر ثمر خواهد بود.

در ابتدا باید عرض کنیم که بنابر آیین‌نامه داوری در بخش نخستین ما تنها اجازه معرفی آثار و نه بازی‌ها را داشتیم و اعلام نظر نهایی در این حیطه و داوری در بازی‌ها در بخش داوری نهایی انجام می‌پذیرد.

دوم اینکه در آیین‌نامه گفته شده که داوری فقط مختصِ اعضای انجمن بازیگران است، ولی همین مسئله در تبصره بعدی نقض شده که باعث شد، در بخش داوری نخستین احساس بلاتکلیفی به وجود آمده و سرانجام مجبور به حذف آثاری شدیم که بازیگر عضو نداشتند.

سوم اینکه بعضی کارها در بخش داوری نهایی مدنظر قرار گرفتند که در داوری اولیه نبودند؛ لذا با بیان این چند مثال ضمن اینکه امید داریم حاصل تلاش و نیز نظرات ما موجب رنجش هیچ عزیزی نشود، درخواست می‌کنیم آیین‌نامه داوری بازنگری شود و نواقص و ایرادات موجود رفع گردند. لازم به ذکر است اینجانبان پیشتر بخشی از نظرات مان را به سمع و نظر بازرس محترم انجمن بازیگران خانه تئاتر رساندیم که قول بررسی به ما دادند. در ضمن خواستاریم تا آیین نامه داوری بازنویسی و با نظر اکثریت اعضای محترم انجمن تنظیم و تصویب گردد.»

ناراحتی‌ها و نارضایتی‌ها نتیجه داوری نادرست بوده و قول‌هایی نیز برای تغییرات در آیین نامه انتخاب بازیگر سال تئاتر داده شده بود، اما امروز فرزین محدث مسئول کمیته داوری سال ۹۸ در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

حاشیه‌های دنباله دار یک جش تئاتری/ داوری جشن بازیگر تا پایان سال ۹۸ برگزار نمی‌شود

با سلام
داوری جشن بازیگر تا پایان سال ۹۸ برگزار نمی‌شود؛ باشد تا با اصلاح آیین نامه داوری منسجم‌تر و بی نقص تری را شاهد باشیم... امیدوارم اتفاق‌های خوبی در پیش باشد و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر و بهتر جشن بازیگر و داوری آن باشیم.
فرزین محدث مسئول کمیته داوری سال ۹۸

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.