چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

گفتگو با یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم شهر؛

حبشی: آموزش از مهم‌ترین اهداف جشنواره فیلم شهر است/ سفارشی بودن یک اثر به خصوص در این جشنواره اصلاً عیب نیست!

بهمن حبشی

سینماپرس: بهمن حبشی یکی از اعضای هیأت انتخاب بخش ویدیویی جشنواره فیلم شهر معتقد است چیزی که در پس جشنواره فیلم شهر اهمیت دارد، بحث آموزش و ایجاد حساسیت در مردم نسبت به معضلات شهری و در نهایت تعلیم و تربیت است. تربیت شهروند خوب موضوع مهمی است که جشنواره فیلم شهر به دنبال آن است.

بهمن حبشی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من فکر می‌کنم اساساً هنر ارزیابی ناپذیر است، ارزیابی آثار هنری هر چقدر هم که دقیق باشد، کامل نیست، ولی به هر حال باید آثار را نسبت به هم مقایسه می‌کردیم. آن چیزی که مد نظر بود و برای من اهمیت زیادی داشت این بود که این آثار چه اندازه به مدیای تصویر نزدیک‌ تر است، اثرگذارتر و ساختارمند است. همچنین چقدر فرم دارد و بعد از اینکه به یک فرم تبدیل شده چه اندازه از عمق معانی برخوردار است. بنابراین فرم و محتوا هر دو برای ما مهم بود.
وی افزود: از میان این تعداد فیلم که برای ارزیابی دیدم می‌توان گفت ۷ یا ۸ اثر قابل قبول وجود داشت که واجد ویژگی‌هایی بود که ذکر کردم ولی در مجموع به نظر می‌رسد عرصه هنر سینما و سمعی بصری ما در همه مدیاها رشد قابل توجهی کرده و این باعث افتخار است.
حبشی درباره لزوم برگزاری جشنواره‌ای با موضوع شهر گفت: هدف برگزاری جشنواره‌های موضوعی این است که مخاطبان گسترده‌ای را با ذائقه‌های مختلف جذب کند و در پس جشنواره فیلم شهر چیزی که اهمیت دارد، بحث آموزش و ایجاد حساسیت در مردم نسبت به معضلات شهری و در نهایت تعلیم و تربیت است. تربیت شهروند خوب موضوع مهمی است که جشنواره فیلم شهر به دنبال آن است. همچنین ارائه یک تصویر ایمنی‌بخش از شهر و ایجاد امنیت اجتماعی و قانون‌پذیری، نقدپذیری و اعتماد و رأفت شهروندان به هم نیز می‌تواند از دیگر اهداف برگزاری چنین جشنواره‌ای باشد.
این عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: در همه دنیا جشنواره‌های موضوعی که نام شهر بر روی آن است و شهرمحور است برگزار می‌شود؛ مانند کن، ونیز و...که خود شهر هویت مستقلی دارد. ما نیز می‌توانیم شهر تهران را محور قرار دهیم و موضوعات مربوط به آن را مطرح کنیم. من فکر می‌کنم نه تنها برگزاری این نوع جشنواره‌ها یک ضرورت است، بلکه هر چقدر حرفه‌ای‌تر برگزار شود فیلم‌هایی که در زمینه موضوعات شهری ساخته می‌شوند طیف‌های وسیعی از همشهریان را جذب خواهند کرد و آموزش خواهند داد. جشنواره در پس زمینه خود فضیلت‌های شهروندی را تقویت می‌کند و گاهی هم به بعضی از مسائل و مشکلاتی که می‌تواند مانع توسعه یافتگی شود هم هشدار می‌دهد. من با برگزاری این جشنواره موافقم و از آن حمایت می‌کنم.
وی با بیان اینکه باید به تولیدات تخصصی بیشتر توجه شود، یادآور شد: باید به موضوعاتی که جشنواره در فلسفه برگزاری‌اش مطرح کرده، وفادار ماند، نباید منتظر آمدن آثار بمانیم، بلکه باید آثار سینمایی در موضوعات شهری را سفارش داد. کارهای سفارشی می‌تواند رنگ و بوی یک جشنواره را عوض کند و آن را به یک جشنواره تخصصی تبدیل کند. باید از همه تجربه‌ها هم استفاده کرد. سفارشی بودن یک اثر به خصوص در این جشنواره اصلا عیب نیست، اساسا آثار هنری سفارش داده می‌شوند. یک اثر یا از دل هنرمند برخاسته و یا خواست تهیه‌کننده است. برای اهداف جشنواره باید سفارشاتی هم داده شود که بتواند سیاست‌ها و اهداف جشنواره را پررنگ‌تر کند.  
گفتنی است؛ بهمن حبشی، مدیریت کل طرح و برنامه مرکز فرهنگی و هنری صبا، سرپرستی دفتر مجامع و جشنواره‌های معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد اسلامی و مدیریت کل تشکل‌ها و مجامع سازمان سینمایی را در کارنامه خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.