چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

اقبال مردم به سینما در روزهای نیم‌بها

افزایش بهای سینما به بهای ریزش مخاطب

آغاز طرح نمایش فیلم‌های سینمایی در ماه مبارک رمضان در سینما آزادی

سینماپرس: در روزهایی که مردم در شرایط سختی از لحاظ اقتصادی به سر می‌برند باید به مخاطب حق داد که بلیط ۲۰ هزار تومانی سینما را پس بزند و دنبال بلیط نیم بها باشد.

به گزارش سینماپرس، این روزها اگر قصد خرید بلیط سینما را دارید تا در کنار خانواده به تماشای فیلم مورد علاقه تان بنشینید باید قید روز سه شنبه را بزنید؛ دو سه سالی می‌شود که با نیم بها شدن بلیت سینما در روزهای سه شنبه بسیاری از خانواده ها، این روز را برای رفتن سینما انتخاب می‌کنند، اقبال مردم از بلیط نیم بها باعث شده تا بلیت فیلم‌های روی پرده در این روز بسیار زود فروخته شود و اکثر ظرفیت سالن‌ها از روز قبل به طور کامل پر می‌شود.

آنچه از استقبال بی نظیر مردم در روزهای سه شنبه می‌توان برداشت کرد این است که افزایش قیمت سینما مخاطب را وادار نموده تا قید سینما رفتن در روزهای آخر هفته و تعطیلات را بزند تا در وسط هفته با قیمتی بسیار کمتر به سینما برود. در روزهایی که مردم در شرایط سختی از لحاظ اقتصادی به سر می‌برند باید به مخاطب حق داد که بلیط ۲۰ هزار تومانی سینما را پس بزند و دنبال بلیت نیم بها باشد.

افزایش قیمت به بهای ریزش مخاطبان
اواخر سال گذشته بود که خبری مبنی بر افزایش دوباره نرخ بلیت سینماها از سوی سخنگوی شورای صنفی نمایش مطرح شد که حواشی و اظهارنظرهای مختلفی را به همراه داشت. در حالیکه بسیاری افزایش هرساله قیمت بلیت سینما را لطمه‌ای به حضور مخاطب در سینما می‌دانستند، اما عده‌ای از سینماگران و تهیه کنندگان نیز به دلایل مختلفی همچون افزایش بهای تمام شده فیلم‌ها در مراحل مختلف تولید تا اکران، افزایش هزینه‌های پخش و تبلیغات، افزایش هزینه‌های جاری سالن‌های سینما و افزایش بهای قطعات و لوازم مربوطه، موافق افزایش بهای بلیت سینماها بودند. در نهایت این افزایش قیمت اتفاق افتاد و بهای بلیت سینما برای سال ۹۸ تا مبلغ ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

اما از همان ابتدای سال موضوعی که بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دادند به وقوع پیوست و افزایش نرخ بلیت سینما باعث کاهش شدید مخاطب شد. در اولین اظهار نظر رسمی، مدیر پردیس سینمایی آزادی اعلام کرد افزایش نرخ بلیت سینما باعث کاهش مخاطب شده است.
رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتگویی اعلام کرد: امسال فروش فیلم‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر بود، اما به دلیل افزایش قیمت بلیت با کاهش مخاطب مواجه هستیم. مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره رونق سینماها گفت: فروش فیلم‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، اما از نظر تماشاچی پردیس آزادی با افت ۷ درصدی مخاطب روبرو شد که دلیل آن نیز کاملاً مشخص است افزایش قیمت بلیت روی کاهش مخاطب تأثیرگذار است.

همچنین از دیگر سو آمارهای رسمی مرکز آمار نشان داد براساس طرح فرهنگ رفتاری خانوار مرکز آمار ایران در سال ١٣٩۷، تنها حدود ١٩درصد از افراد ١٥ ساله و بیش‌تر به سینما رفتند و از افرادی که به سینما رفته‌اند، ٢٩.٩درصد یک‌بار به سینما رفته‌اند.

مخاطبانی که حذف می‌شوند
موضوعی که مدیران سینمایی باید آن را بپذیرند این است که افزایش قیمت در حوزه سینما فعلا جواب نمی‌دهد؛ همین امسال با توجه به افزایش صندلی‌های سینما که جدیدا ساخته‌اند، اگرچه انتظار بود که حداقل ۵۰% مخاطب سینما رشد کند، اما این اتفاق نیفتاد، چرا که بلیت گرانتر شده است. بلیت سینما نسبت به حقوقی که مردم می‌گیرند قیمت ارزانی ندارد و با این روند، سینما در بخشی از بدنه مردم از سبد خانوار حذف می‌شود.
یک خانواده چهار نفره ایرانی را تصور کنید که بخواهد به سینما برود، با این وضعیت هزینه اش ۸۰ هزار تومان می‌شود. درواقع این موضوع کاملا اظهر من الشمس است که ممکن است مبلغ سینما رشد فروش داشته باشد، ولی از نظر تعداد با کاهش مواجهه می‌شود. بلیت ۲۰ هزار تومانی سینما اگر حتی شناور باشد از نظر روانی به ریزش مخاطب منجر می‌شود که این روزها شاهدش هستیم.

ازاین رو بسیاری براین باورند که‌ ای کاش سینما می‌توانست به دلیل شرایط سخت اقتصادی در همراهی با مردم قیمت هایش را افزایش ندهد. افزایش قیمت بلیت سینماها در سال‌های گذشته به شکل مستمر صورت گرفته و گویی دیگر به یک رویه تبدیل شده است، حال آنکه این تصمیم بر کاهش مخاطبان هنر هفتم و افت گیشه سینما تاثیر بسزایی دارد و این موضوعی است که باید به آن توجه جدی شود.

*جوان آنلا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.