شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

اندر احوال مدیران سینمایی؛

کار معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی دقیقا چیست؟!

تفریح داروغه‌زاده در آمستردام

سینماپرس: باید پرسید که چرا این نهاد که وظیفه آن مشخصا نظارت و کنترل اخلاقی و ارزشی است اجازه ساخت آثاری با حضور چنین بازیگرانی را می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، طبق گزارشات موجود در تارنمای سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت نظارت و ارزشیابی در سال نزدیک به ۵۰۰ فیلم چه در حوزه شبکه نمایش خانگی و چه در سالن‌های سینمایی را بررسی می‌کند و از میان تقریبا ۸۰ درصد را تایید می‌کند.

باتوجه به پیشینه فرهنگ و دین مردم این مرز و بوم قاعدتا فیلم‌ها و سریال‌هایی با مضامین خلاف عرف و اخلاق ما اصلا ساخته نمی‌شود و مواردی که از سینمای خارج از کشور برای اکران یا شبکه نمایش خانگی انتخاب می‌شود نباید از فضای اخلاق و فرهنگی ما خیلی دور باشد. بنابراین بررسی  و صدور مجوز برای پخش و اکران عملا کار سخت و پرپیچ و خمی برای این معاونت نیست.

طی چندسال اخیر فارغ از اکران فیلم‌های کمدی سخیف و بعضا مواردی که حتی بعد از اکران از پرده پایین آمد، متوجه تولید و اکران آثار سینمایی شده‌ایم که در آن بازیگران زن خارجی خصوصا هندی به ایفای نقش بدون حجاب می‌پردازند. مشخصا این آثار اگر در داخل تولید شوند نمی‌توانند بدون حجاب فیلمبردای شوند و باید موازین فرهنگی و اخلاقی ما مانند رقص و دیگر مصادیق فرهنگی و اخلاقی را رعایت می‌کردند. اما عملا برای دور زدن این قیود، فیلمساز به خارج از کشور سفر می‌کند تا بتواند با خیال راحت به ساخت اثر سینمایی نه تنها بدون حجاب و پوشش لازم برای فیلمسازی در کشور بپردزاد که بتواند فضای فیلم را آنگونه که مایل است مجسم کند.

فیلم «دختر شیطان» ساخته جدید قربان محمدپور یکبار دیگر در هند بعد از فیلم «سلام بمئی» با همان شرایط و با استفاده از یکی از بازیگران هندی که بیشتر او را به عنوان یک مدل برهنه می‌شناسیم است. اینجا جای سوال از معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با مدیریت آقای داروغه زاده دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر است.

باید پرسید که چرا این نهاد که وظیفه آن مشخصا نظارت و کنترل اخلاقی و ارزشی است اجازه ساخت آثاری با حضور چنین بازیگرای را می‌دهد. اینبار اگر مساله صرف بی‌حجایی بازیگران خارجی به دلیل حضور آنان در کشور خودشان قابل اغماض باشد استفاده از بازیگری که اکثرا مدل نیمه برهنه است قابل توجیه نیست.

حتی بعد از انتشار تیزر فیلم و اکران آن برخی از بازیگران مهاجر به خارج از کشور نیز واکنش نشان دادند و معترض این موضوع شدند که استفاده از بازیگر زیبا بدون اشکال است ولی آیا به صفحه شخصی این خانم نگاه کردند؟   چطور یک بازیگر خارجی میتواند همچین عکس‌هایی داشته باشه و داخل ایران کار کنه!؟ ولی بازیگر های ایرانی...

جالب آن است که داروغه زاده نه تنها به این مساله واکنش خاصی نشان نداده بلکه به عنوان یک انسان مدعی العموم درباره عدم نمایش تیزر فیلم‌های لاکجری و پر هزینه مانند «ما همه با هم هستیم» در صداوسیما نیز منتقد است. آیا وظیفه آقای داروغه زاده نظارت و ارزشیابی بر اثار سینمایی نیست؟ در گزارش ابتدای این یادداشت مشخص شد که کار این نهاد کار سنگین و پر مشغله‌ای نیست و نباید مثلا نسبت به ساخت جلوه‌های ویژه و یا برآورد مالی و سنجش آن در تولید دستی داشته باشد پس چرا انجام همین کار ساده به درستی انجام نمی‌شود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.