شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

جشنواره مستند شبکه چهار سیما

از پرتره شهید نواب صفوی تا آشنایی با اندیشه های استاد دینانی

آرم شبکه چهار سیما*

سینماپرس: نواب، پروپاگاندا، نا آباد، فیلسوف گفتگو،هشت بهانه کوچک برای یادآوری و آن معلم بی استاد عناوین مستندهایی است که در هفته آخر جشنواره مستند شبکه چهار سیما به نمایش در می آید.

به گزارش سینماپرس، «جشنواره مستند» شبکه چهار سیما که پخش از ۱۸ خرداد ماه آغاز شد، این هفته با پخش ۷ فیلم مستند به پایان می رسد.
بنابراین گزارش، نواب، پروپاگاندا، نا آباد، فیلسوف گفتگو (۲ قسمت)، هشت بهانه کوچک برای یادآوری و آن معلم بی استاد عناوین مستندهایی است که به ترتیب از ۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه هر شب ساعت ۲۳ پخش می شود. در ادامه توضیحات هرکدام از این فیلم های مستند آمده است:
مستند «نواب» به به کارگردانی سید حسن یوسفی و تهیه کنندگی مهدی مطهر روز شنبه ۲۵ خرداد پخش می شود.
این مستند نوعی پرتره است از شهید سید مجتبی میرلوحی که به نواب صفوی معروف است. و در آن سعی شده است تا در کنار معرفی شخصیت نواب، شروع و پایان فدائیان اسلام و بررسی عملکرد آن ها نیز در روایت این مستند گنجانده شود. اعدام های انقلابی فدائیان و نواب نیز از مسائلی است که در این مستند به نمایش گذاشته شده است.
مستند «پروپاگاندا» که به فریب رسانه‌ای در غرب و تلاش غول های بین المللی این حوزه برای القای مفاهیم دلخواهشان می پردازد روز یکشنبه به نمایش در می آید.
مستند «پروپاگاندا» در مصاحبه با اساتید و منتقدان به بررسی مفهوم پروپاگاندا و چگونگی عملکرد آن می پردازد. در این مستند بیان می شود که رسانه ها بهترین عاملان اجرای پروپاگاندا و تغییر نگرش مردم به موضوعات مورد نظر هستند.
مصاحبه با نوام چامسکی پدر زبان‌شناسی مدرن و تحلیل‌گر سیاسی سرشناس آمریکایی، نانسی اسنو نویسنده و ادوارد هرمن هنرپیشه آمریکایی بخش های مختلف «پروپاگاندا» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد طیب را تشکیل می دهند.
مستند «ناآباد» به تهیه‌کنندگی روح‌الله رفیعی و کارگردانی مشترک امیر عظیمی و محسن صادقی روز دوشنبه ۲۷ خردا پخش می شود.
«ناآباد» مستندی است که به تأثیر جداره‌های شهری بر روان شهروندان پرداخته است. این اثر به موضوع سبک زندگی از زاویه طراحی و مناظر شهری پرداخته است و تأثیر ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری را روی ذهن و روان مردم بررسی می‌کند.
«ناآباد» با استخراج دلایل ناهمگونی مناظر شهری و اغتشاشات بصری به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه خودخواهی‌ها و بی‌توجهی‌های انسان به اطرافش، موجب بروز مسائل و مشکلاتی در زندگی شده است.
مستند «فیلسوف گفتگو» در دو قسمت ۲۸ و ۲۹ خرداد ماه به نمایش در می آید.
فیلم مستند بلند «فیلسوف گفتگو» پرتره‌ای درباره غلامحسین ابراهیمی دینانی است که سیدجواد میرهاشمی و کریم فیضی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آن را تهیه کرده اند.
«فیلسوف گفتگو» زندگی و اندیشه فیلسوف ایرانی «غلامحسین ابراهیمی دینانی» را به تصویر می‌کشد که عمده شهرت وی بواسطه پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است.
این فیلم یک شناخت کاملا متفاوت از استاد دینانی را به تماشاگران ارائه می‌دهد و به خلوت ایشان به معنای مردم‌داری، نحوه تدریس، خطابه‌ها، همایش‌ها و سمینارهای وی و ... توجه دارد.
مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» که در زمینه سیره و منش امام موسی صدر ساخته شده است پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه پخش می شود.
این مستند ۴۰ دقیقه ای که بر اساس ۸ فایل چند رسانه ای کمتر دیده شده از امام موسی صدر ساخته شده است به بررسی ابعاد شخصیتی او می پردازد و در مصاحبه با برخی از نزدیکان و علاقمندان به آثار امام موسی صدر، برخی از ویژگی های فردی و اجتماعی وی را تشریح می کند.
در این مستند با افراد مختلفی از جمله محمدمهدی مهتدی سفیر سابق ایران، حجت الاسلام زائری، عادل پیغامی، نماینده جنبش امل لبنان در ایران و برخی دیگر از نزدیکان امام موسی صدر مصاحبه شده است.
مستند «آن معلم بی استاد» درباره زنده یاد علی حاتمی فیلمنامه نویس و کارگردان فقید سینما و تلویزیون ایران است. که روز جمعه ۳۱ خرداد ماه به نمایش در می آید.
«آن معلم بی استاد» به کارگردانی سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی در واقع گرامیداشتِ علی حاتمی کارگردانِ مؤلفِ سینمای ایران به روایتِ هنرمندانِ بزرگی است که با او همکاری داشته اند و در آن به ویژگی های آثارِ حاتمی از جنبه های مختلف نظیر متن، موسیقی، گریم، صحنه آرایی، دوبله، بازیگری و... اشاره شده است.

فیلم مصاحبه محور است و به مرورِ آثارِ حاتمی می پردازد. عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، منوچهر اسماعیلی، ناصر طهماسب، حسین علیزاده، احمد بخشی کارگردان و دستیارِ علی حاتمی، عبدالله اسکندری، ارسلان کامکار، حجت شکیبا نقاش و محمود بصیری این فیلم را روایت می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.