شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

در برنامه هفت مطرح شد؛

آیا پولشویی در سینمای ایران انجام می‌شود؟

برنامه هفت

سینماپرس: با مطرح شدن بحث «ورود پول‌های مشکوک در سینما» میزگرد نقد برنامه هفت این بار با حضور محمد حسین لطیفی مجری برنامه، اکبر نبوی منتقد و کارشناس سینما و مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما به گفتگو نشست.

به گزارش سینماپرس، نبوی به عنوان آغازگر بحث گفت: من مطلقا با حضور بخش خصوصی در سینما مشکل ندارم بلکه حضور بخش خصوصی  به طور کلی در فرهنگ و هنر مغتنم است. یک عده از سرمایه گذران عاشق سینما هستند که حتی اگر سینما را درک کامل و درستی نکرده باشند آن را دوست دارند و به اعتبار این دوست داشتن مفرط می‌خواهند پولی در سینما بدست آورند.

گروه دوم گروهی هستند که می خواهند سرمایه خود را از طرقی ولو سینما شسشو دهند و به تعبیر اصطلاح رایج پولشویی کنند. گروه سوم گروهی هستند که نه مانند دو گروه قبل عاشق سینما هستند و یا می خواهند پول خود را در سینما شستشو دهند بلکه برای اعتبار و پیشرفت اقتصادی خود به عکس یادگاری با سینما نیاز دارند. گروه چهارم گروهی است که واقعا دغدغه فرهنگی و هنری دارد و می‌خواهند به سینما با آوردن سرمایه خود کمک کنند. این گروه آخر گروه بسیار خوبی است و هرچقدر در سینما باشند بهتر است و وجود آنان مغتنم‌تر. گروه اول هم به نظر من قابل احترام هستند و وجود آنان در سینما مغتنم است.

مهدی صباغ زاده دیگر کارشناس این میزگرد گفت: من با ورود سرمایه مشکلی ندارم و موافق هستم. من با اینکه این پول ها از کجا می‌آید مشکلی ندارم و به این تعبیر پول های کثیف هم اعتقادی ندارم. این تهیه کننده است که زمانی که در کنار سرمایه گذار قرار می گیرد باید مراعات کند و جوانب کار را بسنجد. یعنی اینکه نحوه استفاده از این پول مهم است شاید بتوانیم با درست استفاده کردن از پول آن را برای چندتا فیلم استفاده کنیم. نباید همه آن را بین همه عوامل تقسیم کنیم.

در ادامه نبوی از صباغ‌زاده سوال می کند که آیا برای ما نباید سوال باشد که این پول از کجا می‌آید؟ خصوصا مبالغ و ارقام بسیار بالا جای سوال و شک دارد! اما صباغ زاده در پاسخ به این کارشناس سینما گفت که ما از منبع آنان هیچ وقت مطلع نیستیم و جایگاه ما جایکاه دستگاه امنیتی و قضایی نیست که مطلع بشویم. امکان دارد سرمایه گذار وابسته به دولت یا دارای یک نهاد خصوصی باشد و من خیلی به این تعابیر که پول های کثیف و بد دارد وارد سینمای ایران می شود موافق نیستم. شاید در سال دو یا سه نفر باشند که در سال وارد این حوزه شوند و به دلیل اینکه در کار خود وار نیستند حتی دچار ضرر و زیان هم بشوند.

نبوی این بار در مقام منتقد سخنان صباغ زاده از وی سوال می کند که الان دو یا سه نفر از همان افراد در زندان هستند پس این بحث خیلی جدی است. صباغ زاده در پاسخ گفت: ما نمی توانیم بپرسیم و کاری نداریم که پول ها از کجا آمده است که نبوی بار دیگر در پاسخ گفت ولی باید نسبت به آن حساس شویم. اما صباغ زاده ضمن تکرار سخن پیشین خود گفت که ما الان متوجه این مساله می شویم و همانطور که گفتم ما در مقام دستگاه امنیتی نیستیم که از حقیقت آن بپرسیم.

لطیفی مجری برنامه برای توضیح بیشتر در این لحظه وارد بحث می‌شود و می‌گوید زمانی که تهیه کننده و یا کارگردان به سرمایه گذار از میزان هزینه های بالای فیلم می‌گویند و او تمام هزینه ها را می‌پذیرد و مشکلی برای خود نمی‌بیند باید به سرمایه گذار و سرمایه او شک کرد. حتی در مواردی مشاهده شده است که سرمایه گذار با خود بازیگران در اتاق خود به رقم مشخصی رسیده است و حتی آن را به تهیه کننده هم نگفته است.

صباغ زاده در جواب به لطیفی می گوید که اکثر این تهیه کنندگان افرادی هستند که خیلی با فضای سینما آشنا نیستند وممکن است برای بهتر وارد شدن بخواهند چنین عمل کنند یا پشت تهیه کننده پنهان شوند. لطیفی اما در پاسخ به او گفت تعداد زیادی از این آثار که ساخته شده است آثاری است که تهیه کنندگان آن افراد متعبر این حوزه هستند. مثل این سرمایه گذاران مثل کسی است که امروز می‌آید در خانه‌ای و به صاحب خانه می‌گوید که بگذار همه چیز به عهده من باشد و بعد از چند روز که تمام قواعد خانه را بدست گرفت یکباره می‌رود و حال صاحب خانه با مشکلات جامانده از بعد رفتن او باید چه کار کند؟ منظور من این است که قواعد سینما توسط این افراد به هم خورده می‌شود و برای سینما مشکل ایجاد می‌کند.

نبوی با توجه به سخنان صباغ‌زاده گفت: در هر حالتی باید برای ما سوال شود و ما نمی توانیم بی تفاوت باشیم که چرا یک آقا و یا خانمی آمده اند و در این حوزه دارند سرمایه گذاری می‌کنند؟ حداقل یک سوال برای ما ایجاد می‌شود بدون توجه به تجربه چندین ساله یعنی حتی اگر تازه کار هم باشیم باز نسبت به این موضوع باید حساس باشیم.

در بخش دوم میز گفتگو و نقد بحث پول های مشکوک در سینما اکبر نبوی گفت: پول های نامناسب که وارد سینما می‌شود به راحتی خرج و اسراف می‌شود در حالی که  اگر پول با زحمت به دست بیاید به راحتی اینگونه بذل و بخشش نمیکنند. منطقا نمی‌توانیم‌ ادعا کنیم‌ که تماما می‌توانیم ‌ورود را قطع کنیم، اما می‌توان جلوی آن کمی‌گرفت. وقتی در یک حوزه ای دارد خلاف های متعددی رخ می‌دهد باید حواسمان را جمع کنیم. در ارشاد ما سازمان نظارت نداریم که خیلی بد است و باید با حضور آن بتوانیم نظارت کامل بر همه چیز خصوصا سرمایه‌های مشکوک بکنیم.

صباغ زاده نیز در ادامه با تغییر کوتاهی نسبت به بحثش در بخش قبلی بیان کرد: قبل از اینکه ما وارد عمل شویم این موارد باعث ضربه زدن به سینما می‌شود. ما خودمان را وابسته به چند نفر از بازیگران کردیم. باید خودمان انقلاب را آغاز کنیم. باید به بازیگران متوسط و جدید هم بها بدهیم. شرایط را بد کرده‌ایم تمام این عوامل باعث شده است نهادهای پشت پرده بی‌هدف پول‌هایی را وارد می‌کنند تا به قول خودشان  فیلمشان بفروشد.

او در پایان سخنانش گفت: اگر دونفر پول آلوده وارد کردند نباید کل سینما را زیر سوال برد در حالیکه ما مدام با بحث پول‌های کثیف داریم آن را زیر سوال می‌بریم. ما باید مراقب ورود  آدم‌های ضعیف به سینما باشیم و اگر نه آنان در مقابل پول های کثیف سر خم‌کنند. همینطور نباید اجازه بدهیم که بازیگران وارد این میدان شوند و باید کار در مسیر مشخص و درست خود قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.