چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

بررسی عدالت در اکران/۲

علی اکبری: پُر پیمان بودن بیلان فروش برای مدیران سینمایی ارجح تر از توجه به دین، غیرت، هویت ملی و فرهنگ است/ تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود

محسن علی اکبری در  نشست فیلم «استرداد» در خبرگزاری سینماپرس

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: پُر پیمان بودن بیلان فروش برای مدیران سینمایی ارجح تر از توجه به دین، غیرت، هویت ملی و فرهنگ است؛ متأسفانه ما در تمام مقاطع ۴۰ سال گذشته شاهد این اتفاق بوده ایم و همیشه بیلان برای مدیران سینمایی بسیار با اهمیت تر از محتوا و توجه به ارزش ها و شاخصه های مهم فرهنگی و هنری بوده است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» و «همیشه پای یک زن در میان است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل بنده از آقایان مدیر و مسئول سینمایی این است که این بیلان به چه قیمتی است؟ به قیمت از دست رفتن دین و غیرت و هویت ملی؟ به قیمت از دست رفتن فرهنگ و هنر و تمدن کهن ایرانی-اسلامی؟؛ این بیلان ها زمانی که ما دچار خوباختگی می شویم و هنر و فرهنگ مان را به نازل ترین قیمت در معرض حراج می گذاریم به چه درد می خورد؟

علی اکبری با انتقاد از این عملکرد مدیران سینمایی تصریح کرد: این تفکر غلطی است که متأسفانه در سازمان سینمایی جا افتاده و ما هرچه سریع تر نیازمند تغییر بنیادین و اساسی در خصوص این تفکرات هستیم؛ ما اینک در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و تکلیف سازمان سینمایی در گام دوم انقلاب باید روشن شود؛ سازمان سینمایی باید به صورت صریح و شفاف موضع خود را بیان کند؛ ما باید بدانیم آیا قرار است همراه با استراتژی ها و خط مشی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری سینما را اداره کنیم یا اینکه با خط مشی و تفکرات بیگانگان و غرب زدگان؟

این سینماگر یادآور شد: حضرت امام (ره) در بدو ورودشان به ایران فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم»؛ ایشان آنقدر روشنفکر و آینده و نگر و به فکر هنر و هنرمند بودند که این جمله مهم و تاریخی را فرمودند اما متأسفانه اینک در حالی که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ما شاهد فحشا در سینمای کشورمان هستیم و در واقع قسمت دوم فرمایش تاریخی حضرت امام (ره) را فراموش کرده ایم؛ امروزه بار فروش سینمای کشور بر اساس مسائل جنسی و غیراخلاقی است و آمار و بیلان های پروپیمان مدیران سینمایی مختص این نوع فیلم ها است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مریم مقدس (س)» و «اصحاب کهف» در همین راستا متذکر شد: حضرت آقا بارها در بیانات خود سینماگران را به ساخت آثار ارزشی و فرهنگی تشویق کرده اند اما متأسفانه مسئولان سینمایی گویا وقعی به فرمایشات ایشان نمی گذارند و به همین علت است که ما امروزه شاهد نوعی فرهنگ سوزی در سینمای کشورمان هستیم.

وی تأکید کرد: زمانی که صحبت از فیلم های فرهنگی و ارزشی می شود نباید فکر کنیم که منظور تنها فیلم های جنگی و دفاع مقدسی و دینی هستند، ما حتی می توانیم فیلم های اجتماعی، کمدی و... را به گونه ای تولید کنیم که اخلاق مدار و آموزنده باشیم و حداقل همه با خیال راحت بتوانند در سالن های سینما فیلم را همراه با اعضای خانواده شان ببینند؛ این مایه تأسف است که باید عرض کنم امروزه در بیش از ۹۰ درصد فیلم ها، فیلمسازان حاضر نیستند آثارشان را همراه با خانواده شان ببینند، اما به راحتی این آثار سخیف و مبتذل اکران می شوند و عموم جامعه را با خود درگیر می کنند.

علی اکبری متذکر شد: اکران فیلم های مبتذل و سخیف در حالی صورت می گیرد که فیلم های اندکی که بر اساس اندیشه و خردورزی تولید می شوند پشت در اکران می مانند و یا اکران بسیار محدود و کوچکی به آن ها داده می شود. بحث بی عدالتی در اکران طی چند سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و صاحبان آثار و فیلمسازان را به شدت رنجانده است.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: ما نیاز به برنامه ریزی اصولی، منسجم و درست داریم؛ تکلیف فیلمسازان ارزشی باید روشن شود. مسئولان سینمایی باید جوابگوی بیکاری هنرمندان ارزشی باشند. این مایه شرمساری و تأسف است که هنرمندان دغدغه مند، انقلابی و متعهد ما بیکار و خانه نشین شده اند و یا از روی اجبار و بیکاری به سمت تولید آثار سخیف و نازل رفته اند تا بتوانند حداقل های زندگی شان را فراهم کنند.

وی تأکید کرد: برای بهبود وضعیت اکران بهترین روش شاید همان شیوه قدیمی و سنتی باش؛ ما باید به همان روش قبلی پایبند باشیم. در آن دوران سینماهای زیرمجموعه هر سرگروه مجبور بودند تنها فیلم سرگروه خود را نمایش دهند اما امروزه چنین کاری نمی کنند و سینماهای زیرمجموعه بهترین ساعات و سانس های خود را در اختیار رانت و مافیای سینما قرار می دهند.

علی اکبری در خاتمه این گفتگو افزود: تا زمانی که نتوانیم سیستم مکانیزه برای اکران فیلم ها مهیا کرده و برنامه درست و جامع و اصولی طراحی کنیم باید همان شیوه قبلی در سینما اعمال شود، شیوه ای که اغلب سینماگران از آن راضی بودند، شیوه ای که تنها به ضرر باندها و مافیای سینما است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.