یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

به دلایل غیرسینمایی؛

«شبی که ماه کامل شد» در سیستان و بلوچستان اکران نشد

تصویری از هوتن شکیبا در «شبی که ماه کامل شد»

سینماپرس: ظاهراً برخی ملاحظات که بی‌ارتباط با مضمون فیلم نیست باعث شده با تامل بیشتری درباره اکران عمومی شبی که ماه کامل شد در سیستان و بلوچستان تصمیم‌گیری شود. همین ملاحظات در اینکه تقریباً تا پایان مراحل تولید این فیلم، خبر چندانی از مضمون و جزئیات آن درز نکرد، بی‌تاثیر نبود.

به گزارش سینماپرس، اکران «شبی که ماه کامل شد» در سیستان و بلوچستان مشکل سینمایی ندارد. پس از آنکه فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به اکران عمومی درآمد، در اتفاقی قابل تامل این فیلم تنها در استان سیستان و بلوچستان که از قضا داستان فیلم در آنجا بازمی‌گشت و بخشی از جامعه هدف آن در این منطقه ساکن بودند، به نمایش عمومی در نیامد؛ اتفاقی که نقدهایی به آن وارد شد. اما این اتفاق دلایل سینمایی ندارد و سازمان سینمایی منعی برای اکران فیلم در این استان در نظر نگرفته است.

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار با استقبال عمومی و فروش قابل توجهی مواجه شده است. این فیلم با داستان عشق یک فروشنده به دختری که برای خرید به مغازه او رفته، شروع می‌شود؛ فروشنده‌ای که از قضا عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی از آب درمی‌آید که هنوز درگیر فرقه‌های تروریستی نشده اما خیلی زود او تحت تاثیر القائات برادرش، مسیر برادرش را پیش می‌گیرد و به خوبی مسیر تغییر یک شخص با زندگی طبیعی به یک شخص افراطی و تروریست به تصویر کشیده می‌شود.

این فیلم سینمایی برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر رونمایی شد و پس از نامزدی در سه رشته، توانست شش سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی را به خود اختصاص دهد. الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، امین میری، فرید سجادی حسینی، شبنم مقدمی، آرمین رحیمیان و علی هدایتی در این فیلم مقابل دوربین سامان لطفیان بازی کردند و در بهترین اثر کارنامه کاری آبیار نقش آفرینی نمودند.

اکران «شبی که ماه کامل شد» در سیستان و بلوچستان مشکل سینمایی ندارد

فروش این فیلم تا اینجا از شش میلیارد تومان عبور کرده و در اکران عمومی که از هفته‌های پیشین و در قالب اکران عید فطر آغاز شد، با استقبال قابل توجهی مواجه شده است. در این میان اتفاق قابل تامل اینکه، این فیلم تنها در استان سیستان و بلوچستان که بخش وسیعی از داستان فیلم در آن می‌گذرد اکران نشده است!

پیگیری‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که عدم اکران این فیلم در استان سیستان و بلوچستان دلایل سینمایی ندارد و سازمان سینمایی مخالفتی با اکران عمومی فیلم در این استان نداشته و منعی برای چنین اقدامی وجود ندارد؛ بلکه دلایل غیرسینمایی بر این وضعیت سایه انداخته است. ظاهراً برخی ملاحظات که بی‌ارتباط با مضمون فیلم نیست باعث شده با تامل بیشتری درباره اکران عمومی شبی که ماه کامل شد در سیستان و بلوچستان تصمیم‌گیری شود.

همین ملاحظات در اینکه تقریباً تا پایان مراحل تولید این فیلم، خبر چندانی از مضمون و جزئیات آن درز نکرد، بی‌تاثیر نبود. البته رایزنی‌ها و تعاملاتی صورت پذیرفته که ممکن است زمینه اکران این فیلم را در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان فراهم آورد؛ اتفاقی که باعث خواهد شد تا مردم سیستان و بلوچستان بتوانند این فیلم را که به خوبی در تفکیک میان مردم صلح‌دوست و حتی اعضای غیرافراطی خاندان ریگی با برخی تروریست‌ها تفکیک قائل شده را به تصویر بکشد.

*تابناک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.