چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۵

فاضلی: ظاهرسازی و شوآف مسئولان خانه سینما در زمانه ای که معیشت سینماگران تأمین نیست چه معنایی دارد؟

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: بنده وقتی شنیدم که مسئولان این نهاد ساختمان جدیدی تأسیس کرده اند شوکه شدم، در حالی که برخی سینماگران در تأمین مایحتاج روزانه خود برای ادامه بقا و حیات شان درمانده و عاجز هستند ضرورت خرج از بودجه بیت المال برای توسعه ساختاری این نهاد که عنوان «صنفی» را با خود به یدک می کشد چیست؟

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل بنده از مسئولان سازمان سینمایی و هیأت مدیره خانه سینمای این است که به چه منظوری ساختمان جدید تأسیس کرده اند؟ آیا همان ۲ ساختمان قبلی برای خانه سینما کافی نبود؟ هرچه ما فکر می کنیم می بینیم که حتی داشتن یک ساختمان هم برای این نهاد کافی است! بنده معتقدم مسئولان خانه سینما باید در خصوص چرایی این اتفاق پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: به راستی آیا شگفت انگیز نیست که برخی از اهالی سینما به نان شب محتاج هستند اما مدیران این نهاد که گویا مشاعرشان به هم ریخته کارهایی می کنند که هوش از سر آدمی می پرد؟؛ این اتفاق درست مانند عیدی میلیاردی وزارت ارشاد است که خیلی از سینماگران هم نسبت به توزیع آن معترض بودند و قرار بود لیست اشخاصی که این عیدی را دریافت کرده اند منتشر شود اما نه لیستی منتشر شد و نه رسانه ها دیگر آن مسأله مهم را پیگیری کردند و همه چیز به مرور زمان فراموش شد و در هاله ای از ابهام ماند!

فاضلی تأکید کرد: بنده معتقدم رسانه ها باید پیگیر این اتفاقات باشند و نباید بگذارند این مسائل با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شود؛ مسئولان سازمان سینمایی که به خانه سینما بودجه می دهند باید پاسخگو باشند که تهیه چنین ساختمانی حتی اگر به صورت استیجاری هم باشد، هزینه گزافی برای بازسازی اش صورت گرفته، چرا این هزینه به سینماگران محتاج اهدا نشده؟ باید موشکافی شود که این هزینه ها به چه دلیل و عنوانی در این شرایط وانفسای اقتصادی خرج ظاهرسازی می شود؟

این سینماگر با بیان اینکه هریک از اهالی سینمای کشور حق اعتراض نسبت به این عملکرد غلط و نامبارک را دارند اظهار داشت: هیأت مدیره خانه سینما حق ندارد بدون نظر اهالی صنوف هیچ کاری انجام دهد؛ یک بار برای همیشه باید تکلیف خانه سینما روشن شود. ما باید ببینیم هیأت مدیره تابع اعضای صنوف هستند یا اعضا تابع هیأت مدیره؟ هیأت مدیره باید هر تصمیمی را با نظر و مشورت اهالی سینما اتخاذ کند و معنی ندارد که هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند و بعد هم به هیچ کس پاسخگو نباشند.

وی خاطرنشان کرد: هر طرح و ایده ای از سوی هیأت مدیره باید با اهالی صنوف مطرح شود و به رأی گذاشته شود و سپس در صورت رأی آوردن اجرایی شود. این اتفاق معنای کامل خردجمعی است، ما باید بر اساس خردجمعی سینمای کشور را اداره کنیم نه به صرف نظر و سلیقه چند تن از اعضای هیأت مدیره!

فاضلی تأکید کرد: در شرایطی که مسائل بیمه پایه و بیمه تکمیلی سینماگران با اشکالات فراوانی روبرو است و وظیفه صنفی ایجاب می کند که این مسائل برطرف شود، آقایان بی توجه به این اتفاقات می روند و برای خودشان شو راه می اندازند تا خود را مهم جلوه دهند! این اتفاقات نیاز به شفاف سازی دارد، مدیران سینمایی باید پاسخگو باشند که چرا جلوی این هزینه های زائد را نمی گیرند؟

این منتقد سینمای کشور در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: وضعیت سینمای کشور امروز به مثابه آدمی شده که در فقر و تنگدستی مطلق است اما می رود و از این و آن زر و زیور و لباس عاریه می کند تا زیبا دیده شود، این عین ظاهرپرستی است! بروید و باطن ماجرا را درست کنید، این اتفاقات هیچ دردی از سینما و سینماگران درمان نمی کند! شما موظفید که برای امنیت شغلی و تأمین معیشت اهالی سینما گام بردارید نه برای مهم جلوه دادن خود و اطرافیان تان!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.