چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

روزنامه نگار و منتقد سینما:

سینمای ایران در پرداختن به واقعیت های اجتماعی، مبالغه آمیز عمل می کند

آرش خوشخو

سینماپرس: روزنامه نگار و منتقد سینما تصریح کرد: متاسفانه سینمای ایران در پرداختن به واقعیت های اجتماعی به خصوص در رابطه با نهاد خانواده و معضلات مربوط به آن، مبالغه آمیز عمل می کند.

به گزارش سینماپرس، آرش خوشخو ، با بیان این که جامعه ی امروز ما با چالش ها و بحران های قابل توجهی مواجه است، به خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: از مسایل مرتبط با حوزه ی محیط زیست و آب و هوا گرفته تا مباحث اجتماعی و فرهنگی همچون فقر و اعتیاد و تضعیف بنیان خانواده و طلاق و ...، همه این ها مسایلی است که باید به آن ها توجه کرد و به خصوص فعالان عرصه هنر و رسانه می بایست در این باره دغدغه مندی لازم را داشته باشند.

وی افزود: در این میان مشخص است که سینما باید نمایه ای از اجتماع باشد، اما با این حال به نظر بنده سینما در این خصوص و در پرداختن به واقعیت های اجتماعی، غلو می کند به طوری که گاه برخی فیلمسازان در آثار خود طوری شرایط را به تصویر می کشند که گویا همه چیز به بن بست خورده و حال آن که واقعاً این گونه نیست و این رویکرد مبالغه آمیز باید اصلاح شود.

منتقد سینمای ایران همچنین گفت: به عنوان مثال در سال های اخیر می بینیم که فروپاشی خانواده به یکی از مضامین کلیدی سینما تبدیل شده و این اتفاق البته بازمی گردد به سال های میانی دهه ۷۰ که به تدریج نویسندگان و فیلمسازان سینمایی ایران درباره فروپاشی خانواده، فیلمنامه نوشته و یا فیلم می ساختند.

مدیر مسئول و سردبیر روزنامه هفت صبح اضافه کرد: البته قبول داریم که بحران های مربوط به خانواده چه در طبقه متوسط و چه حتی در طبقه سنتی وجود دارد اما این طور نیست که برخی درباره اش فیلم می سازند بلکه فراتر از این مسایل، سینمای ایران در پرداختن به بحران های اجتماعی می بایست وظیفه خود را به عنوان یک تسلاگر و نجات بخش به درستی انجام دهد و اگر هشداردهنده هم عمل می کند، نباید طوری عمل کند که گویا همه ی روزنه ها بسته شده و هیچ راه امیدی به اصلاح وضعیت وجود ندارد.

خوشخو ادامه داد: در همین قضیه آمار طلاق باید توجه داشت که هنوز طلاق در کشور ما به نسبت دیگر کشورهای منطقه از جمله ترکیه و لبنان و پاکستان و غیره کمتر است و ما به معنای واقعی کلمه دچار بحران نیستیم، هر چند با چالشی مواجه می باشیم که متاسفانه رو به رشد است.

وی ابراز داشت: به عنوان کسی که چه به عنوان روزنامه نگار و چه منتقد و پیگیر سینما، محصولات هنر هفتم وطنی را دنبال کرده و می کنم باید بگویم که این وضعیت غلوآمیز در بحث سینمای اجتماعی به خصوص در دهه ۸۰ رشد پیدا کرد و نسبت به تشکیل خانواده حتی در آثاری نگاه بدبینانه وجود داشت، هر چند در دهه ۹۰ به تدریج شاهد تغییر و تعدیل این دیدگاه بودیم.

کارشناس و منتقد سینمای کشور همچنین در ادامه با اشاره به این که برخلاف برخی نظرها، سبک زندگی طبقه متوسط ایران را در کلیت سبک زندگی موفقی می دانم، گفت: بخش هایی از سبک زندگی سنتی با مدرن تلفیق پیدا کرده و به طور کلی این ترکیب شکل جالبی یافته و این طور نیست که فکر کنیم حالا طبقه متوسط ما به معنای واقعی کلمه سبک زندگی غربی یافته و از سنت ها و ارزش های دینی به طور کلی فاصله گرفته است.

وی افزود: البته ناگفته نماند که ما هم اکنون در دوران حمله تجدد و غرب زدگی هستیم و زیر بمباران فرهنگ غربی قرار داریم و از سویی شاید بخشی از مشکلاتی که در این عرصه ها شاهدیم، ریشه در نارضایتی طبقه متوسط از وضعیت اقتصادی و فرهنگی داشته باشد که در این خصوص حاکمیت می تواند با اصلاح برخی سیاست ها و روش ها نقش خود را به درستی ایفا کند.

خوشخو بیان داشت: در مجموع طبقه متوسط ایرانی، زندگی نسبتاً سالم تری دارد و لذا این چیزهایی که گاه در سریال های شبکه نمایش خانگی و یا فیلم های سینمایی مبنی بر طلاق و خیانت و غیره ترویج و تبلیغ می شود، چندان درست و مطابق با واقعیت نیست.

مدیر مسئول روزنامه هفت صبح در خاتمه گفت: جالب این که در خود هالیوود همچنان تشکیل خانواده با قدرت و قوت تبلیغ می شود به طوری حتی در فیلم‌هایی که به نظر ما با معیارهای اخلاقی ما ناهمخوان است، بازهم یکی از پایان‌های پرطرفدار فیلم هایشان رسیدن مرد و زن داستان به یکدیگر و تشکیل خانواده و برپایی مراسم عروسی است و این وضعیت در حالی است که گاهی چنانچه در پایان فیلم های ایرانی ازدواجی صورت بگیرد، فیلمساز مورد نقد قرار می گیرد.

*حوزه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.