جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

ابتذال فرهنگی؛

چه شرایطی یک سلبریتی مثل «محسن افشانی» را تولید کرد؟!

محسن افشانی

سینماپرس: پس از آنکه محسن افشانی با انتشار یک دابسمش که در آن سلاح سرد و گرم نشان می‌داد و واکنش‌ها به آن در فضای مجازی، بازداشت شد، این پرسش به شکل جدی مطرح شد که چه شرایطی سلبریتی مثل محسن افشانی را تولید می‌کند که با وجود آنکه حتی قدرت تشخیص محتوای قابل انتشار برای یک میلیون و ششصد هزار دنبال‌کننده‌اش را در اینستاگرام ندارد، به چنین موقعیت طلایی رسیده است.

به گزارش سینماپرس، محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون که ظاهراً به واسطه رفتارهای نامتعارفش ممنوع‌التصویر شده بود و عمده فعالیتش در حساب اینستاگرامی‌اش محدود بود، روز گذشته به دلیل انتشار کلیپی با مضمون ترویج و تبلیغ سلاح گرم و سرد در فضای مجازی، به دستور مقام قضایی دستگیر شد؛ دابسمشی که او و همسرش می‌خواندند و او در بخش‌هایی از آن یک تپانچه و یک خنجر را نشان داده بود و با آنها شوخی کرده بود.

محسن افشانی مصداق بارز سلبریتی است که بدون آنکه صلاحیت و قدرت تشخیص داشته باشد، دارای جامعه دنبال کننده‌ای میلیونی و به طور دقیق معادل یک میلیون و ششصد هزار نفر شده است. این آمار نسبتاً بزرگ چنین پرسشی را در پی دارد که اساساً چنین شخصی چگونه به چنین موقعیتی رسید؟ محسن افشانی نخستین بار با تلویزیون شناخته شد؛ زمانی که مجری برنامه‌های «آستانه» و «ما دو تا» شبکه یک شد و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ مقابل دوربین رفت و با برنامه‌های «سلام بهار»، «بوم سفید» و «ماه محبوب» در شبکه‌های یک، جام‌جم و سه در سال ۱۳۸۷ به فعالیتش تداوم بخشید.

افشانی از همان سال با مجموعه تلویزیونی کارآگاهان به کارگردانی حمید لبخنده به عنوان بازیگر مهمان و سپس با چند تله فیلم موقعیتش را تغییر داد و در سال ۱۳۸۷ با فیلم سینمایی کیمیا و خاک، مقابل دوربین سی و پنج میلیمتری قرار گرفت. او البته بازیگر بااستعداد نبود و به طرقی که برای اهالی فن مشخص است، وارد این حوزه شده بود و با همین روش‌ها نیز ادامه داد. به همین دلیل موفقیت جدی در حوزه سینما نداشت و در سال‌های اخیر نیز عمده فعالیتش در محصولات شبکه نمایش خانگی و برخی آثار تلویزیونی بود.

با این حال افشانی به خوبی را موج حاشیه سوار شد و از این فرصت به خوبی برای جلب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی بهره برد. همین حواشی باعث شد تا او از فضای رسمی تا حدودی رانده شود و عمده ظهور و بروزش در اینستاگرام باشد. شمار رفتارهای نامتعارفی که در چند سال اخیر از او ثبت شده بود، کم نبود اما او با گرفتاری جدی مواجه نشده بود؛ تا اینکه این بار کار به بازداشتش رسید تا مشخص شود این رفتارها صرفاً فالوئر به همراه نمی‌آورد، بلکه ممکن است تبعات حقوقی نیز در پی داشته باشد و یک سلبریتی تشنه دیده شدن را گرفتار کند.

آنچه غیرقابل چشم پوشی است، نوع جذب اشخاص برای برنامه‌های تلویزیونی است، به گونه‌ای که گاهی تلویزیون و برنامه‌سازانش برای جذب یک چهره نرمال دست‌اندازهای فراوانی دارند و گاهی به سادگی یک شخصی که از ابتدا رفتار نرمالی ندارد را به صحنه می‌برند، کما اینکه افشانی عمده برنامه‌های ابتدایی‌اش نیز به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد! از سوی دیگر هیچ فیلتر درونی در فضای هنری وجود ندارد که هنرمندان عرصه را برای مطرح شدن اشخاصی که ظرفیت و صلاحیت چنین موقعیتی را ندارند، فراهم نکنند. در چنین فضایی می‌توان یک‌شبه به مخاطب میلیونی رسید و این مخاطب را در معرض هر رفتار شتاب‌زده‌ی لحظه‌ای قرار داد.

*تابناک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.