جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

معاون صدا مطرح کرد؛

ممنوعیت استفاده از واژگان پرتکرار اما غیرفارسی در رادیو

حمید شاه ‌آبادی

سینماپرس: حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما از تدوین قانون برای اصلاح دایره واژگان پرکاربرد از سوی مجریان و نیز سامان‌دهی استفاده از موسیقی در برنامه‌های رادیویی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی درباره تغییر رویکرد رادیو نسبت به پخش قطعات موسیقایی با توجه به دغدغه رهبر انقلاب و همچنین دستور رییس صداوسیما به مهر گفت: ما نیازمند یک ساز و کار علمی در این زمینه هستیم و طبیعی است که در یک بازه زمانی معین وقتی این هشدار و دستور صادر می‌شود باید احتیاط کنیم و تذکر می‌دهیم به تهیه‌کننده‌ها که مراقبت‌های لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه ویژه و عتاب اخیر حضرت آقا به این دلیل است که ما درست عمل نکردیم بنابراین هر تهیه‌کننده و برنامه‌سازی باید مراقبت بیشتری کند تا خطا کمتر شود.

در انتخاب موسیقی نباید طبق سلیقه عمل کرد

معاون صدا تصریح کرد: در بخش موسیقی هیچ تهیه‌کننده‌ای نباید در انتخاب موسیقی به سلیقه خود خارج از بانک مرکز موسیقی استفاده نکند. هم در صدا و هم در سیما گاهی این اتفاق رخ می‌داد و حافظه موسیقایی یک تهیه‌کننده به او اجازه می‌داد که از همه ظرفیت ۷۰ هزار ترک موسیقی موجود در بانک استفاده کند.

وی اضافه کرد: در مرحله اول ما باید اطمینان پیدا کنیم از موسیقی‌های خارج از بانک استفاده نشود که گاهی در موسیقی فواصل یعنی موسیقی‌های زیر متن برنامه‌ها استفاده می‌شد و نیروها این خطا را مرتکب می‌شدند.

شاه‌آبادی با اشاره به بازنگری دوباره در حوزه استفاده برنامه‌های رادیویی از موسیقی یادآور شد: در مرحله دوم باید دستور داده شود که ۷۰ هزار قطعه موسیقی موجود در سامانه بانک ارزیابی شود تا به لحاظ کیفیت و استفاده از واژگان ادبی مورد بررسی قرار بگیرد.

تهیه فهرستی از واژگان پرکاربرد غیرفارسی

معاون صدا همچنین درباره ادبیات مجریان رادیو نیز اظهار کرد: معمولاً حلقه‌ای از واژگان پربسامد و پرکاربرد غیر فارسی هستند که توصیه می‌شود مورداستفاده قرار نگیرند. واژگانی وجود دارد که بیشتر در زندگی ما به کار می‌رود؛ واژه‌هایی مثل «آماتور» که همه استفاده می‌کنند و برای اصلاح آن نیاز به یک آموزش است. در سطح اول هم مجریان قرار دارند که باید مطمئن شویم خطا نمی‌کنند و از این واژگان استفاده نمی‌کنند. واژه‌ای مثل «سلبریتی» که باید مراقبت شود و مثلاً به جای آن یک واژه فارسی مناسب ایجاد شود و مثلاً از «چهره» استفاده شود. البته هنوز این دستورالعمل کامل نشده است.

وی در پایان گفت: اکنون در رادیو چند گروه در حال انجام کار هستند در خود سازمان صداوسیما نیز در حال کار هستند. به زودی باید این حلقه اول واژگان به صورت «قانون» در اختیار مجریان قرار بگیرد. ما فعلاً در حد توصیه و تذکر این کار را انجام می‌دهیم که واژگان پربسامد به کار نروند. البته زمانی این واژگان توسط مهمان و کارشناس به کار می‌رود که اشکالی ندارد که باز هم مجری باید آنقدر تسلط داشته باشد وقتی مهمان استفاده می‌کند آن را اصلاح کند که این مربوط به گام‌های بعدی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.