یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳

در یازدهمین حراج تهران

حضور خالق تابلوهای «اسماءالله» در حراج تهران

نهمین دوره حراج تهران

سینماپرس: محمد احصایی هنرمند نقاش، خوشنویس و کاتب قرآن کریم در یازدهمین دوره حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» با دو اثر تازه حضور دارد.

به گزارش سینماپرس، محمد احصایی خالق تابلوهای نقاشی خط «اسماءالله» و کاتب قرآن کریم در یازدهمین حراج تهران «هنر کلاسیک و مدرن ایران» با دو اثر تازه از سال‌های اخیرش حضور دارد.

احصایی که تجارب سال‌ها خوشنویسی در انواع خطوط و همچنین کتابت قرآن کریم به خط ریحان و محقق را در کارنامه خوشنویسی خود دارد، در طول پنج دهه اخیر پیوسته تلاش کرده تا روایتی معاصر از ترکیب کلمات و حروف را با کاربستی انتزاعی و با رفتاری متلاطم و پرانرژی ارائه دهد. به همین جهت و به دلیل رویکرد نقاشانه در نوشتار به جایگاهی ویژه در تاریخ هنرنوگرای ایران و آوازه‌ جهانی دست یافته است.

اشراف او به ظرافت‌های موجود در انواع خطوط نستعلیق، محقق و ثلث، در کنار شناختی ویژه از گرافیک و تایپوگرافی، هویتی تازه را برایش رقم زد.

آثار این هنرمند در رویدادهای هنری داخلی و خارجی به ویژه حراج‌های بین المللی کریستیز، ساتبیز و بونامز پر اقبال بوده و توانسته نظر مجموعه داران و خریداران آثار هنری در سطح جهانی را به خود جلب کند، به طوریکه برخی آثار او با موضوع «اسماءالله» در این رویدادها رکوردشکن بوده است.

این هنرمند در حراج تهران نیز سابقه سه دوره حضور با ۶ اثر مختلف در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۹۵ را داشته که همه این آثار با استقبال خوبی به فروش رسیده و در سومین دوره این حراج نیز عنوان رکورددار و بالاترین فروش‌ها را از آن خود کرده است.

اکنون این هنرمند شناخته شده در عرصه نقاشی خط، پس از دو سال غیبت در یازدهمین دوره این حراج با دو اثر تازه مربوط به سال‌های اخیر حضور یافته است.

یکی از دو اثر محمد احصایی در یازدهمین حراج تهران،  بدون عنوان است و امضای محمد احصایی را در سال ۱۳۹۶ در قسمت پایین سمت راست تابلو بر خود دارد.

این اثر با تکنیک اکرلیک روی بوم خلق شده و ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت پایه برای آن تعیین شده است.

این تابلو، نمونه‌ای ممتاز از تازه‌ترین آثار این هنرمند در عرصه نقاشی با خط و نشان دهنده سبک تکامل یافته اوست که سرآغازش را می‌توان در کارهای دهه هفتاد این هنرمند پیدا کرد. نگرش تازه احصایی در این اثر به مثابه نقاشی‌های آبستره اکسپرسیونیستی است، نتیجه مکاشفات هنرمند در به کارگیری رنگ و وارد کردن اصول نقاشی مدرن در ساختار خط، نگاره‌های عاری از معناست.

این اثر نمونه‌ای استثنایی از تأثیرپذیری هنرمند از مفهومی سنتی همچون زیبایی شناسی سیاه مشق ایرانی و تبدیل آن به یک نقاشی مدرن با نمایشی از پویایی ذاتی فرم حروف در قالبی نوین است که پیش از او سابقه نداشته است.

اثر حاضر یکی از جدی‌ترین آثار محمد احصایی از دوران پختگی هنرمند و نشانی از ورود اندیشه‌های نو در کار اوست که در طول دو دهه به اوج شکوفایی خود رسیده است.

اثر دیگر محمد احصایی در این حراج، تابلویی با عنوان «در پاش فتاده ام به زاری/ آیا بود آن که دست گیرد» است که عنوان آن به یکی از غزل‌های معروف حافظ شیرازی اشاره دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.