دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷

ولنگاری فرهنگی در عهد مدبران

چرا کارگردان هنجارشکن پاسخگو نیست؟

رقص

سینماپرس: انتشار یک فیلم در فضای مجازی، این روزهای تئاتر ایران را طوفانی کرده است‌،‌ فیلمی که به نظر می‌رسد در حین تمرین یک نمایش برداشت شده است.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته یک پایگاه اطلاع‌رسانی فیلمی از تمرین یک نمایش در پردیس تئاتر تهران منتشر می‌کند که در آن چند جوان در حال اجرای رقص باله روی صحنه هستند و در انتها کارگردان نمایش خطاب با اعضایشان با کمی جدیت گویی با آنان برخورد می‌کند؛ با این حال تصویر تدوین شده این ماجرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود تا از هر سو موافقان و مخالفان درباره آن اظهار نظر کنند. برخی آنچه روی صحنه رخ داده شده را به کلیت تئاتر مرتبط دانسته و برخی سوی دیگری از ماجرا را دنبال می‌کنند.

طبق تحقیق خبرنگار تسنیم تصویر ضبط شده توسط گروه اجرایی فیلمبرداری شده است و خبری از عامل خارجی نیست؛ اما گروه مدعی است ویدئو پس از سرقت دوربین منتشر شده است. البته این از تخلف صورت گرفته روی صحنه تئاتر در حین تمرین کم نمی‌کند؛ چرا که طبق قرارداد فی‌مابین پردیس تئاتر تهران و گروه اجرایی، گروه ملزم به رعایت شئونات اسلامی بوده است و تحت هیچ شرایطی نمی‌بایست برخلاف تعهد داده شده اقدامی می‌کرده است و در نهایت مسئولیت اتفاق رخ داده بر عهده کارگردان، به عنوان طرف قرارداد بوده است.

شب گذشته مدیریت پردیس تئاتر تهران در پاسخ به خبر منتشر شده اعلام می‌کند: نمایش «منم آرش» به کارگردانی «نیما خسروی» هنوز مجوز اجرای عمومی را از شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی دریافت نکرده است. این نمایش در بازبینی اولیه که توسط مجموعه پردیس تئاتر تهران اتفاق افتاد تمامی تذکرات لازم مبنی بر حرکات نمایشی غیر مرتبط، رعایت شئونات اسلامی، عدم استفاده از موسیقی غیر مرتبط، استفاده از آرایه های کامل لباس و چهره را دریافت کرده بود. قرار بر این بود که بازبینی نهایی نیز با حضور شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای آتی و با رفع موارد تذکر داده شده صورت گیرد.

در ادامه این توضیحات آمده است: «متن نمایش «منم آرش» از نهاد رسمی مرتبط دارای مجوز است و تا زمان تایید نهایی اجرا توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با مجموعه پردیس تئاتر تهران فقط به عنوان محل تمرین قرارداد ثبت شده دارد. مبتنی بر مفاد این قرارد و آنچه در بند قبل اشاره شد کارگردان این نمایش می‌بایست از مفاد این قرارداد مبنی بر رعایت ضوابط و شئون اخلاقی به عنوان یکی از ضوابط حین تمرین رعایت‌های لازم را اجرایی می‌کرد که متاسفانه با وجود دریافت تذکرهای لازم در این مورد در انجام آن مرتکب قصور و بی‌اخلاقی شده است. مدیریت مجموعه پردیس تئاتر تهران هم در اقدامی توقف و ادامه همکاری با این نمایش را در دستور کار قرار داده است.»

حسین عالم‌بخش، مدیر دفتر تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز در گفتگو با تسنیم گفته است که «این کار یک بار بازبینی شده است، هم توسط ما و هم توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی و نمایش می‌بایست مورد بازبینی قرار می‌گرفته است؛ چرا که تذکراتی برای اصلاح نمایش به کارگردان داده شده بود.»

البته آقای عالم‌بخش تأکید می‌کند آنچه در فیلم دیده می‌شود به نمایش ربطی نداشته است و صرفاً حرکتی در فاصله میان تمرین بوده است. او همچنین گفته با توجه مفاد قرارداد سازمان از نیما خسروی، کارگردان نمایش  شکایت خواهد کرد؛ چرا که کار گروه او خلاف قرارداد بوده است.

اگرچه هنوز شرایط این اجرا و مراحل قانونی آن مشخص نیست؛ اما با توجه به رویدادهای مشابه در سال‌های گذشته و توسط چند گروه نمایشی به نظر می‌رسد انتشار چنین فیلم‌هایی تلاش برای ایجاد حاشیه و رسیدن به فروش بیشتر در گیشه است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.