سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

سازمان سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار/۲

آقامحمدیان: فقدان نظارت دقیق سبب ساز بروز فیلم های ضد ارزش شد/ برخی فیلم های امروز یادآور دوران کلاه مخملی ها هستند

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما گفت: ما امروزه شاهد سقوط سریع سینما به دوران فیلمفارسی ها هستیم، برخی فیلم های امروز سینما یادآور دوران کلاه مخملی ها هستند، این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است و تمامی سینماگران دغدغه مند، اخلاق مدار و متعهد را دچار نگرانی کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «روی خط مرگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود چندی دیگر سینما بدتر از دوران طاغوت خواهد شد و فیلمسازان برای جذب مخاطب وارد اتاق خواب ها خواهند شد! بنده معتقدم این مسائل باید در نطفه خفه شوند، تا همین الآن هم ما زمان بسیاری را بیهوده از دست داده ایم؛ مدیران به جای دست روی دست گذاشتن باید جلوی تمامی فیلم های مبتذل، بی مایه و سخیف که به کرات تولید و اکران می شوند را بگیرند و اجازه ندهند تا این آثار جای سینمای متعهد، متفکر و اندیشمند را بگیرند.

آقامحمدیان در همین خصوص یادآور شد: زمانی که چند سال قبل صحبت از زنده شدن صنعت سینما بود این خطر احساس می شد که سینمای ایران نسبت به محتوا بی توجه شود؛ تردیدی نیست که سینما تلفیقی از هنر و صنعت است و یک فیلم باید هزینه های خود را درآورد و به سود برسد اما مشکل آنجا است که ما صنعتی سازی سینما را به صورت بی حساب و کتاب انجام دادیم. عدم نظارت دقیق و کافی بر تولید محصولات باعث شد تا در اوج صنعتی شدن سینما، سرمایه هایی وارد سینما شود، سرمایه های که برای حفظ خود برخی از قوانین را زیرپا گذاشتند.

وی ادامه داد: در این وانفسا هم سرمایه گذار و تهیه کننده به دنبال فروش و گیشه است و هم مدیران و سیاست گذاران سینما چشم به فروش و گیشه سینماها دارند؛ همین مسأله باعث شده تا ما حتی با آمارهای جعلی و پوشالی در خصوص فروش میلیاردی برخی فیلم ها روبرو شویم؛ این ادایی است که سرمایه گذاران آن را باب کردند تا فیلم خود را مهم جلوه دهند و مردم را به سالن های سینما بکشانند و مدیران هم از آن ها حمایت کردند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی به این سرمایه گذاران چراغ سبز نشان دادند و اگر چراغ سبز آن ها نبود ما هرگز شاهد چنین اوضاع و احوالی در سینما نبودیم. در کشور ما سرمایه های سرگردان زیادی وجود دارد و صاحبان این سرمایه ها دنبال جایی هستند که راحت بتوان به آن ورود کرد، به کسی حساب و کتاب پس نداد و به سود رسید و کجا بهتر از سینما برای این مسأله!

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: فقدان نظارت دقیق سبب ساز بروز فیلم های بی ارزش و حتی ضد ارزش شده، ضعف نظارتی در سازمان سینمایی باید هرچه سریع تر از بین برود. مسئولان سینما برای اینکه مبادا بخشی از مخاطبان سینما از دست بروند قافیه را باخته اند و به راحتی چشم خود را بر محتوای مبتذل و مشمئزکننده برخی فیلم ها می بندند؛ این مسأله شایسته سینمای ایران و هنرمندان متعهد، انقلابی و پرتلاش سینمای کشور نیست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.