شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

سازمان سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار/۳

بهمنی: در حوزه نظارت نیازمند مدیری هستیم که مبتنی بر تفکرات و ایدئولوژی انقلاب اسلامی عمل کند/ درهای سینما به روی فیلمسازان سطحی و مبتذل ساز باز شده است

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما گفت: در حوزه نظارت نیازمند مدیری هستیم که مبتنی بر تفکرات و ایدئولوژی انقلاب اسلامی عمل کند؛ هر فیلمی در سازمان سینمایی نباید اجازه ساخت و نمایش بگیرد. متأسفانه ما بسیاری از اهداف و آرمان های انقلاب را فراموش کرده ایم و همین مسأله باعث شده روز به روز بیشتر در دام ابتذال گرفتار شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه سازمان سینمایی نیازمند حضور مدیری است که نظارت دقیق روی یکایک فیلم ها داشته باشد، با ضرس قاطع جلوی سینماگرانی که قصد ترویج ابتذال دارند بایستد و اجازه تولید و پخش هیچ فیلم نازل و بی مایه ای را ندهد. از کوزه همان برون تراود که در اوست!؛ سازمان سینمایی امروزه چیز دیگری در چنته ندارد. وضعیت همین است که امروز شاهد آن هستیم. بنده تأکید می کنم تا زمانی که سینمای اندیشمند، رهگشا و استراتژیک که جریان روز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به چالش نکشد، در دستور کار مدیران سازمان سینمایی قرار نگیرد وضعیت سینما رو به بهبود نخواهد رفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هنرمندان فیلمساز هم باید نسبت به شرایط روز حرکت کنند و آثاری را بسازند که درخور جامعه باشد؛ بنده نمی گویم فیلم های طنز نباید ساخته شوند، فیلم طنز هم باید باشد، اما طنز سالم، نه این طنزهایی که در آن هرزگی و لودگی و ابتذال موج می زند. اسم شوخی های شنیع جنسی و کلمات رکیک را طنز نمی توان گذاشت. ما باید بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما پیش برویم، ما فرهنگی غنی داریم اما اسفا که این فرهنگ غنی هیچ بازتابی در سینما ندارد.

بهمنی با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی اظهار داشت: درهای سینما به روی فیلمسازان ضد نظام و انقلاب، سطحی و مبتذل ساز باز شده است؛ امروزه هر کس از راه می رسد بدون هیچ تأمل و تحقیقی می تواند فیلم تولید کند. این کار غلط است! همه این اشتباهات به عدم سیاست گذاری و نظارت دقیق در سازمان سینمایی باز می گردد.

این سینماگر تأکید کرد: ما باید قدرت نظارت کارشناسانه را در حوزه فرهنگ و هنر بالا ببریم تا وضعیت بغرنج فعلی دچار تحول و بهبودی شود. امروز نه تنها در سینما که در حوزه های موسیقی و تئاتر و... هم ما شاهد همین وضعیت اسفبار هستیم. ما امروزه در موقعیت خطرناکی به لحاظ فرهنگی به سر می بریم. فرهنگ پا به پای تهدیدها و تحریم ها جلو می رود و به جای راهگشایی برای جامعه، گره افکنی می کند!

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» تصریح کرد: کسانی که به باندها و جناح ها و گروه های سیاسی وابسته هستند و به عنوان مدیر در مراکز فرهنگی حضور دارند سبب ساز اصلی این اتفاقات در حوزه فرهنگ و هنر هستند. روش آن ها یک فاجعه است. از سوی دیگر این مدیران افرادی را برای حضور در شوراهای پروانه ساخت و نمایش انتخاب می کنند که بعضاً هیچ سابقه ای در حوزه سینما ندارند، این غلط است، همه این ها باعث شکل گیری نفوذ و تهاجم فرهنگی می شود.

بهمنی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: ماجرای خراب شدن فرهنگ و هنر ما ریشه در دهه ۷۰ و دوران اصلاحات دارد؛ از آن دوران کاشت غلط و برداشت غلط تر باب شد. ما اگر امروزه شاهد وفور سطحی نگری و ابتذال در سینمای کشور شده ایم و محتوای آثار به جای پرداختن به مسائل ارزشمند انسانی و اخلاقی به مسائل بی پروای جنسی و امثالهم می پردازند، ریشه در سیاست گذاری های غلط مدیران فرهنگی و سینمایی آن دوران دارد که باید با حضور مدیری متعهد، انقلابی و دغدغه مند ریشه این حرکت برکنده و خشک شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.