جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

گزارش فروش هفتگی سینمای ایران؛

افت دو میلیاردی درآمد سینمای ایران نسبت به هفته گذشته

شبی که ماه کامل شد- تگزاس2- کارکثیف- ایکس لارج

سینماپرس: اکران سینمای ایران در حالی این هفته پیگیری شد که فیلم «شبی که ماه کامل شد» صدرنشین ماند. همچنین فیلم «تگزاس ۲» با بازی پژمان جمشیدی و سام درخشانی پرفروش‌ترین فیلم کمدی سال شد.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران دومین هفته از تابستان ۹۸ را در حالی به پایان رساند که یک فیلم جدید به چرخه اکران اضافه شد، «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی که پس از دو سال سرانجام رنگ پرده نقره‌ای را دید. این فیلم برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

در این هفته، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار صدرنشینی‌اش در جدول فروش را حفظ کرد و در مقابل، فیلم سینمایی «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی کمترین میزان فروش را به دست آورد.

افت محسوس فروش هفتگی
فروش سینمای ایران در این هفته پنج میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان بود که سه میلیارد و ۵۶۴ میلیون تومان آن به شهر تهران تعلق داشته است. اما وقتی این آمار را با هفته گذشته مقایسه می‌کنیم، اوضاع تا حدودی نگران کننده می‌شود، چرا که درآمد سینمای ایران با افتی دو میلیاردی همراه شده است و این دومین هفته متوالی است که شیب فروش سینما، نزولی شده است.

هفته پیش هم با افت ۴۰۰ میلیون تومانی فروش رو به رو بودیم. در واقع به نظر می‌رسد تا حدود زیادی، نگرانی برخی از فعالان سینما درست است چرا که با از تب و تاب افتادن فیلم‌های پرمخاطب، فروش سینمای ایران هم تا حدود زیادی دچار دگرگونی شده است و مسلما پیش از آنکه دیر شود باید راه چاره‌ای برای این امر پیدا کرد.

همچنین این هفته ۵۲۴ هزار و ۳۶۶ نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند که سهم تهرانی‌ها ۲۶۲ هزار و ۳۰۰ نفر بوده است. تعداد مخاطبان نسبت به هفته پیش حدود ۱۰۰ هزار نفر کاهش داشته است.

«کار کثیف»، فیلمی اجتماعی با سوژه جذاب
«کار کثیف» آخرین ساخته سینمایی خسرو معصومی که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر ۳۶، در انتظار اکران ماند، سرانجام روز چهارشنبه ۱۲ تیر که بالاخره رنگ پرده نقره‌ای را به خود دید.

معصومی در این فیلم به سراغ موضوع مهاجرت جوانان در قالب یک سوژه جذاب رفته است که تا حدود زیادی مخاطب را تا انتها با پدرام شریفی بازیگر نقش اصلی فیلم همراه می‌کند. او در این فیلم از بازیگران دیگری چون لوون هفتوان، رضا فیاضی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، مهران نائل و ... بهره برده است.

در خلاصه داستان این فیلم این‌طور آمده است که فرهاد تصمیم می‌گیرد برای مهاجرت به ترکیه سفر کند اما به دلیل گرفتاری‌هایی که برایش رخ می‌دهد نه تنها مهاجرت، بلکه برای بازگشتش به ایران هم در هاله‌ای از ابهام قرار می گیرد.

این فیلم که مسلما هدف ساختش کسب گیشه نبوده است، در دو روز نخستی که روی پرده رفته توانسته ۱۱ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان بفروشد. البته برای بررسی میزان فروش این فیلم زود است و باید این امر را به هفته‌های آینده موکول کرد. اما آنچه مشخص است معصومی با کار سختی برای رقابت با فیلم‌های روی پرده در پیش دارد.

«شبی که ماه کامل شد» و «سرخ‌پوست» در صدر، افت «ما همه با هم هستیم»
در حالی سه فیلم صدرنشین، گیشه این هفته را هم پشت سر گذاشتند که فیلم «شبی که ماه کامل شد» توانست با فروش یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان صدرنشینی خود را حفظ کند و فاصله خود را در فروش کلی با رقبا افزایش دهد. فیلم آبیار تا به امروز ۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومان فروخته است.

«سرخ‌پوست» ساخته نیما جاویدی که به سختی توانست از پس «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی بر بیاید، به راحتی حاضر نیست جایگاه دومی را از دست بدهد و به همین دلیل در این هفته هم با یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان فروش، در این جایگاه باقی ماند.

اما نکته قابل تامل، افت محسوس فروش «ما همه با هم هستیم» در دو سه هفته اخیر است، این فیلم که اکران را پرقوت شروع کرد و بدون رقیب صدرنشین گیشه بود. در این روزها به جایگاه سومی قناعت کرده است. فیلم تبریزی در این هفته ۷۰۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان فروخت که در مقایسه با فروش دو میلیاردی هفته‌های گذشته، یک سقوط است.

البته افت فروش کلی سینمای ایران در این دو هفته هم مطمئنا بر کاهش فروش فیلم‌ها بی‌تاثیر نبوده است. در واقع فروش هر سه فیلم در مقایسه با هفته گذشته پایین آمده است، «شبی که ماه کامل شد» و «سرخ‌پوست» حدود ۳۰۰ میلیون تومان و «ما همه با هم هستیم» نزدیک ۶۰۰ میلیون تومان افت فروش را تجربه کردند.

در اخبار سینمایی این هفته ادعای مسعود فراستی منتقد برنامه «هفت» درباره کاهش فروش فیلم تبریزی جالب توجه بود، او رویه انتقادی برنامه از این فیلم را عامل افت فروش «ما همه با هم هستیم» دانسته بود.

موفقیت دوباره زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی
از دیگر اتفاقاتی این هفته باید به موفقیت دوباره زوج سینمایی پژمان جمشیدی و سام درخشانی اشاره کرد که در «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی هم تکرار شد و این فیلم البته در غیاب «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی که اکرانش متوقف شد، توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم کمدی سال ۹۸ را تا به امروز از آن خود کند.

«تگزاس ۲» البته جزو معدود فیلم‌هایی است که با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی اکران، همچنان فروش خوب خود را حفظ کرده و همواره جزو چهار فیلم پرفروش هفته بوده است.

قسمت اول «تگزاس» هم با فروش خوبی همراه شد و توانست جزو پرفروش‌های سال ۹۷ بود، «تگزاس ۲» تا به امروز ۱۸ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومان فروش داشته است و در کنار «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۹۸ را تا بدین لحظه تشکیل می‌دهد.

دوران کمدی به سبک «ایکس لارج» تمام شد
«ایکس لارج» ساخته محسن توکلی از دیگر فیلم‌های کمدی روی پرده است که از هفته گذشته اکرانش را در سینماهای کشور آغاز کرد. در این فیلم چهره‌هایی چون سحر قریشی، اکبر عبدی، یوسف تیموری و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

با این حال اما «ایکس لارج» در جلب نظر مخاطبان چندان رضایت بخش عمل نکرده و میزان فروش این فیلم، گواه این ادعاست، فیلم امینی این هفته ۳۱۷ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان فروش داشته که برای فیلمی که یکی از اهداف ساختش کسب گیشه پررونق است، میزان بسیار کمی است.

«ایکس لارج» داستان سه جوان امروزی را روایت می‌کند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو می‌شوند. آنچه مسلم است مخاطبان سینما دیگر میلی به تماشای کمدی‌هایی از این دست ندارند و نمونه‌های ناموفق زیادی از این نوع فیلم‌ها را در طی سال‌های اخیر دیده‌ایم.

حال به سراغ آمار فروش فیلم‌های روی پرده به تفکیک فروش هفتگی و کل می رویم. (فروش هفتگی از روز هفتم تیر تا پیش از روز جمعه ۱۴ تیر محاسبه شده و آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

نام فیلم

نام کارگردان

فروش هفتگی

فروش کل

شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار

یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان ۹ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومان

سرخ‌پوست

نیما جاویدی

یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان ۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان

ما هه با هم هستیم

کمال تبریزی

۷۰۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان ۸ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان

تگزاس ۲

مسعود اطیابی

۶۹۱ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان

۱۸ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومان

زهرمار

سیدجواد رضویان

۵۷۹ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان

یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون تومان

ایکس لارج

محسن توکلی

۳۱۷ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان

۴۱۰ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان

سامورایی در برلین

مهدی نادری

۱۹۳ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان

۵ میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان

متری شیش و نیم

سعید روستایی

۱۱۰ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان

۲۶ میلیارد و ۹۵۶ میلیون تومان

ایکس لارج

محسن توکلی

۶۵ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان

۶۵ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان

دختر شیطان

قربان محمدپور

۴۸ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان

۷۶۶ میلیون تومان و ۷۹۰ هزار تومان

کار کثیف

خسرو معصومی

۱۱ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان

پیشونی سفید ۳

سیدجواد هاشمی

۸ میلیون و ۱۴۸هزار تومان

۳ میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان

چهار انگشت

حامد محمدی

۹۴۸ هزار تومان

۱۰ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان

به دنیا آمدن

محسن عبدالوهاب

۶۶۰ هزار تومان

۱۳۲ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان

وکیل مدافع سلما بابایی و ونداد دوشن ۲۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان ۸۵ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان
ژن خوک سعید سهیلی ۲۷۵ هزار تومان ۳ میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان

*خبرآنلاین

نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۸/۰۴/۱۴ - ۲۱:۲۶
    0 0
    بسیار مزخرف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.