سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

مرضیه برومند:

جنبه آموزشی برنامه‌های کودک و نوجوان کاهش یافته است

مرضیه برومند

سینماپرس: کارگردان مجموعه‌های عروسکی تلویزیون گفت: لازم است امکاناتی برای تولید برنامه‌های عروسکی ویژه بزرگسالان هم در تلویزیون فراهم شود.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «پویانگار» شبکه شما، با حضور مرضیه برومند روی آنتن رفت. وی با اشاره به شروع فعالیت مجدد خود در تلویزیون اظهار کرد: نسل امروز خلاق‌تر از گذشته است و البته کار دشوارتری هم پیش رو دارند زیرا سطح سلایق مخاطبان هم افزایش یافته است.

برومند، افزود: اگر مخاطبان خود را در تلویزیون از دست داده‌ایم به دلیل کم کاری خودمان است چه اینکه می‌بینیم در سال‌های نخست بعد از پیروزی انقلاب، توجه بیشتری به تربیت نسل کودک و نوجوان از طریق تولید برنامه‌های تلویزیونی صورت می‌گرفت ولی در سال‌های بعد از آن، شاهد کم مهری به برنامه‌های این گروه سنی بودیم، بودجه‌ها کاهش یافتند و برنامه‌های تولید انبوه و زنده، کیفیت را کاهش داد و به تبع این مسئله، بینندگان هم تا حدودی از دست رفتند.

کارگردان مجموعه‌های عروسکی تلویزیون خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود، عدم استفاده از فناوری‌های روز جهانی در تولید برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان است.

این کارگردان مجموعه‌های عروسکی تلویزیون با بیان اینکه کودکان و نوجوانان تیزهوش‌ترین مخاطبان هستند و به هیچ وجه نمی‌توان آنها را فریب داد گفت: آنها تشخیص می‌دهند که نیت برنامه‌سازان چه بوده و به این ترتیب با یک برنامه ارتباط برقرار می‌کنند و برنامه دیگری را دوست نخواهند داشت.

وی ادامه داد: اگر این شانس را داشته‌ام که برنامه‌هایی به یاد ماندنی بسازم تنها به این دلیل بوده که از دل و جان برای کودکان مایه گذاشته‌ام و آنچه از توان و احساس و اندیشه بوده، بکار گرفته‌ام وگرنه کارهایم خوب از آب در نمی‌آمدند.

کارگردان مجموعه «خونه مادربزرگه» افزود: جنبه آموزشی برنامه‌های کودک و نوجوان هم کاهش یافته و تنها به سرگرمی‌های آنی توجه می‌شود؛ هر چند معتقدم سرگرم‌کنندگی، یکی از مهمترین ویژگی‌های برنامه‌های تلویزیونی است تا مخاطبان را جذب کند اما نباید از خصوصیت آموزشی و تربیتی غافل بود.

وی تصریح کرد: مخاطبان نیاز به آموزش غیر مستقیم دارند و این نیاز در کودکان و نوجوانان بیشتر است.

برومند برگزاری جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: این گردهمایی عظیم سراسری و ارتباط میان هنرمندان مراکز استانی، یکی از اتفاقات خوبی است که برای دومین سال شاهد برگزاری آن هستیم.

برومند با بیان اینکه شخصیت‌های عروسکی ارتباط خوبی با مخاطبان داشته و دارند گفت: هنرمندان حوزه برنامه‌های عروسکی در معرض آسیب‌های جدی جسمی قرار دارند و در عین حال کمترین دستمزدها را می‌گیرند بنابراین باید توجه بیشتری به آنها بشود.

کارگردان مجموعه «قصه‌های تا به تا» خاطرنشان کرد: نمایش‌های عروسکی در ایران و جهان، مختص کودکان نیستند بلکه بسیاری از مفاهیم عمیق فلسفی و انسانی از این طریق اجرا و القا می‌شوند، امیدواریم در تلویزیون ما نیز امکانی به وجود بیاید که برنامه‌های عروسکی ویژه بزرگسالان هم تولید شود.

وی گفت: مضامین بسیاری برای تولید آثار عروسکی وجود دارد ولی شتاب‌زدگی در کار موجب نزول کیفیت خواهد شد همچنین باید به مشکلات معیشتی هنرمندان این حوزه هم توجه کرد تا آنها با تولید انبوه، در پی جبران این معضلات نباشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.