سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه؛

آغاز دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران

جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیون

سینماپرس: مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران، امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه با حضور علی دارابی معاون امور استان‌ها، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و جمعی از مدیران در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد.

در این مراسم امیری مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه گفت: کرمانشاه شاهراه ارتباطی عتبات عالیات است و این همجواری نورانی برای مردمان مهمان‌نواز این دیار، مایه افتخار خواهد بود.

وی افزود: جنگ هشت ساله در کرمانشاه شروع شد و در همین استان به پایان رسید. کرمانشاه هزاران شهید را در دوران انقلاب، دفاع مقدس و اخیراً در دفاع از حرم زینب (س) تقدیم اسلام و ایران کرد و این مسئله را برگ زرین دیگری در تاریخ پر افتخار خود می‌داند.

معرفی ۴ هزار جاذبه تاریخی و گردشگری  از دستاوردهای جشنواره ملی پویانمایی  است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه با بیان اینکه جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی موجب ایجاد شور و نشاط در استان کرمانشاه می‌شود، گفت: ایجاد فرصت برای معرفی ۴ هزار جاذبه تاریخی و گردشگری که به ثبت ملی و جهانی رسیده‌اند از دیگر دستاوردهای این جشنواره محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره زمینه ظهور و بروز استعدادهای هنر انیمیشن در عرصه‌های گوناگون را به وجود می‌آورد. آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به نام رونق تولید نامگذاری کرده‌اند و لازم است همه نهادها و دستگاه‌ها در مسیر اشتغال‌زایی و افزایش تولید ملی گام بردارند.

امیری اظهار کرد: امسال، هفته فرهنگی و هنری کرمانشاه را در طول برگزاری جشنواره خواهیم داشت. مردم کرمانشاه به ویژه در برخی شهرها رنج و آلام زیادی را تحمل کرده‌اند. بنابراین برپایی این هفته فرهنگی و حضور گروه‌های هنری و نمایشی در ۶ شهر استان، می‌تواند شادی و نشاط را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه توضیح داد: اضافه شدن بخش عروسکی به جشنواره پویانمایی، موجب رونق تولیدات ویژه گروه سنی کودک و نوجوان خواهد شد و زمینه ارتقای کمی و کیفی آثار این حوزه را به وجود می‌آورد. یکی از مهمترین سیاست‌های نظام اسلامی، تلاش مسئولان برای امیدبخشی به مردم از طریق اجرای برنامه‌های موثر در راستای توسعه پایدار در استان‌های مختلف کشور است.

امیری افزود: امیدواریم برگزاری موفق جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران بتواند آزمون شایسته‌ای برای برگزاری جشنواره بین‌المللی بوم‌گردی در سال ۲۰۲۰ در استان کرمانشاه باشد.

تقدیر از خانواده شهدای استان کرمانشاه

در ادامه مراسم از خانواده شهدای استان کرمانشاه همچنین خانواده مرحوم هادی شریفی مدیرکل اسبق صدا و سیمای مرکز کرمانشاه و نیز حبیب‌الله مازندرانی و رضا رحیمی مدیران کل سابق این مرکز تقدیر شد.

بازوند استاندار کرمانشاه گفت: صنعت پویانمایی دارای آثار فرهنگی و هنری و اجتماعی بسیاری در ایران و جهان است. یکی از مهمترین اهداف استانداری کرمانشاه در میزبانی جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی که با عنایت ویژه ریاست سازمان و معاونت امور استان‌های صدا و سیما همراه بود، همین اثرگذاری است.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: اثرگذاری بر اقتصاد و فرهنگ کرمانشاه، یکی دیگر از دستاوردهای جشنواره حاضر محسوب می‌شود، این استان طی دو سال اخیر بحران‌های طبیعی زیادی را تحمل کرد، از جمله زلزله سهمگین با چند صد پس لرزه و نیز سیل فروردین سال جاری که موجب درد و رنج مردم شد، ولی این جشنواره می‌تواند کام مردم را شیرین کند و موجب امیدآفرینی در کرمانشاه شود.

وی افزود: مردم فهیم کرمانشاه در کنار مسئولان سعی کرده‌اند فرمایش گرانقدر رهبر معظم انقلاب را در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتند و فرمودند از زلزله و تهدید یک فرصت برای استان بسازید را جامه عمل بپوشانند.

بازوند با اشاره به ساخت هزاران واحد مسکونی و تجاری در دوران بعد از انقلاب و کمترین خسارت ناشی از سیل را از جمله این تلاش‌ها و آمادگی‌ها دانست و بیان کرد: سیل در این استان با دبی ۱۷۰۰ متر مکعب در برخی روزها، به خوبی مدیریت شد. بیشترین بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی با عنایت ویژه هیئت دولت از دیگر مصادیق این فرصت‌سازی توسط مسئولان و مردم کرمانشاه به شمار می‌رود به طوریکه ۵ هزار میلیارد تومان صرف بازسازی استان شد.

وی ادامه داد: در کنار حمایت روسای قوا و همه اعضای هیئت دولت و نیز نیروهای مسلح، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شاهد اقدامات خلاقانه صدا و سیما در سطح ملی و استانی در هنگامه بروز زلزله و سیل بودیم و برنامه‌های موثری را در راستای آمادگی بیشتر مردم و آرامش‌بخشی به جامعه تدارک دیدند.

بازوند در پایان تصریح کرد: از همه گویندگان، گزارشگران، برنامه‌سازان و مدیران رسانه استانی تشکر می‌کنم، کرمانشاه یکی از زیباترین استان‌های ایران و سینه ستبر کشور به شمار می‌رود و اگر قرار باشد به درستی این استان را معرفی کنیم، باید مصادیق آن را تبیین کنیم.

دارابی در آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی و نخستین دوره برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با ۱۵۰ شبکه رادیو و تلویزیونی به بیش از ۳۵ زبان فراملی، اقدام به تولید و پخش برنامه‌های مختلفی می‌کند و در این بین سهم استان‌ها ۸۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی است.

وی افزود: این شبکه‌ها در هر استان در خدمت فرهنگ، هنر، توسعه پایدار و مردم آن سرزمین هستند. مراکز استانی وظیفه دارند اولویت‌های ۱۰ گانه‌ای را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند، از جمله اولویت‌ها این است که پیوست‌های فرهنگی- هنری مبتنی بر حوزه رسانه‌ای توسعه پایدار هر استان را با کمک مسئولان امر تدوین و اجرا کنند، زبان مردم باشند و پرسشگر، ناظر و چشم و گوش مردم در برابر مسئولان باشند، حامی و همراه مسئولان در انعکاس خدمات و عملکرد آن‌ها باشند، در نقش مشاوری امین برای مسئولان در نقد مشفقانه و ناصحانه برای برطرف کردن نواقص کارها تلاش کنند. در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان تلاش کنند و در جذب توریسم، گردشگر، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت آنان در امر توسعه و پیشرفت استان کمک بایسته‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: اولویت دیگر این است که شبکه‌های استانی باید زبان، لهجه، گویش، نژاد، مذهب، آداب و رسوم، پاره فرهنگ های هر استان را در خدمت اتحاد و وحدت ملی به خدمت بگیرند و در پویایی و مانایی فرهنگ کهن و با سابقه این سرزمین تلاش کنند.

دارابی گفت:باید فرصتی برای شناسایی و کشف استعدادهای جوان در عرصه فرهنگی- هنری فراهم کنند ایجاد رقابت سالم و سازنده میان هنرمندان بومی برای تولیدات فاخر، پیشگامی در عدالت رسانه‌ای، همراهی با مردم در شادی‌ها، غم‌ها و بحران‌ها و اطلاع‌رسانی، آموزش، پر کردن اوقات فراغت و اهتمام برای افزایش سواد رسانه‌ای، از دیگر اولویت‌ها و سیاست‌های برنامه‌ای صدا و سیمای مراکز به شمار می‌روند.

معاون امور استان‌ها عنوان کرد: کرمانشاه در دو سال اخیر در معرض زلزله و سیل بوده و خرابی‌ها و ویرانی‌های زیادی توسط مردم این دیار تحمل کرده است؛ از مهم‌ترین اقدامات مسئولان ارشد کشور و استان این بوده و هست که چهره شاد و نشاط به استان دمیده شود، به خصوص کودکان و نوجوانان که در این بلایا دچار بحران‌های روحی و عاطفی شده‌اند در اولویت برای تبسم، خنده و نشاط هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره به کمک مردم و مسئولان آمده تا به سهم خود بتواند بخشی از آلام و آسیب‌ها را کاهش دهد و با ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کند از جمله راه‌اندازی هفته فرهنگی- هنری استان، برنامه‌سازان محبوب کودک و نوجوان بتوانند در شهرها و شهرستان‌ها و مناطق زلزله‌زده با اجرای برنامه‌های شاد، ساعات و اوقات خوشی را برای کودکان این سرزمین فراهم کنند.

دارابی تصریح کرد: جشنواره پویانمایی فرصتی برای معرفی و بازنمایی استان و ظرفیت‌های آن است، این رویداد مهم، شناسنامه فرهنگی و هنری برای هر استان ایجاد می‌کند، امکان دیدار چهره به چهره هنرمندان با مردم را فراهم می‌سازد و از همه مهم‌تر آنکه شرکت‌کنندگان در جشنواره مُبلغ و معرف کرمانشاه و مردم مهربان، نوعدوست و سلحشور آن و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن به وسعت ایران می‌شوند. دستاوردهای مهمی که برپایی رخدادهای فرهنگی – هنری مثل جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی برای استان میزبان دارد، در افزایش وحدت و همبستگی مردم و مسئولان و ارتقاء دانش و آگاهی آنان در عرصه فرهنگ و هنر است همچنین به توسعه زیرساخت‌ها، عمران و توسعه استان و بالاخص رسانه استان کمک شایانی دارد.

وی در ادامه اولویت‌های صدا و سیمای مراکز در حوزه پویانمایی (انیمیشن) و برنامه‌های عروسکی را مورد توجه قرار داد و گفت: پویانمایی و برنامه‌های عروسکی دو حوزه از هنر و صنعت هستند که هم بازار گسترده‌ای برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارند و هم عرصه‌ای بزرگ برای کارهای فرهنگی، تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند.

دارابی با بیان اینکه مخاطبان و جامعه هدف برنامه‌های عروسکی و پویانمایی طیف وسیعی از اقشار سنی هستند، تصریح کرد: از بزرگسالان تا خردسالان، همگی پای اینگونه برنامه‌ها می‌نشینند اگرچه خردسالان، کودکان و نوجوانان و جوانان را باید مخاطبان اصلی آن برشمرد. بخش خصوصی و غیر دولتی کارها و خدماتی در خور تقدیر در این حوزه انجام داده است البته صدا و سیما هم گام‌های بزرگی در حوزه پویانمایی و عروسکی برداشته اما همه اینها با آن قله و هدفی که باید مدیران برسیم فاصله بس زیاد و معناداری دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره تلاش می‌کند کارگاهی بزرگ برای آموزش و انتقال تجربه میان هنرمندان و برنامه‌سازان باشد، افزود: درصدد هستیم از طریق این جشنواره و هم‌افزایی ظرفیت‌ها، بتوانیم بازار بزرگی را در منطقه و جهان به دست آوریم.

با حضور دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما، استاندار کرمانشاه از هنرمندان و ورزشکاران پیشکسوت استان تجلیل شد.

افرادی که در این بخش مورد تجلیل قرار گرفتند عبارت بودند از خانواده مرحوم احمد عزیزی، استاد محمد جواد محبت و محمد حسن محبی؛ همچنین در بخشی دیگر از این مراسم، از هنرمندان به نام و شاخص استان کرمانشاه نیز تقدیر شد.

با اهدای لوح سپاس، از تلاش‌های هنری و فرهنگی محمد بحرانی، خانواده مرحوم عارف لرستانی، ملیکا زارعی، مریم هاشمی، وحید خسروی و عبدالله علیمراد تجلیل شد.

دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران، از ۱۸ تا ۲۰ تیرماه به میزبانی استاندار کرمانشاه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.