چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

مدیران و ناتوانی در جذب ۸۸درصدی‌ها به سینما/۱۱

فهیم: فیلم های چرک و سیاه که برای خوش آمد جشنواره های غربی ساخته می شوند، نمی توانند با مردم ارتباط برقرار کنند

آرش فهیم در نشست مطبوعاتی ششمین جایزه سینمایی «ققنوس»

سینماپرس: آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی اظهارات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نرفتن ۸۸ درصد مردم کشور به سینما؛ گفت: بیان اینکه ۸۸ درصد مردم، سینما نمی روند، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معنی خاصی دارد؛ به نظر من وزیر ارشاد با بیان این مطلب قصد داشته به مدیران سنیمایی تحت امر خود هشدار بدهند که وضعیت ارتباط مردم با سالن های سینمای بسیار وخیم است و نباید به فروش چند میلیاردی برخی فیلم ها افزایش نسبی فروش سینما در هر سال دل خوش کنند.

خبرنگار فرهنگی روزنامه کیهان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعیت این است که فروش میلیاردی بعضی از فیلم ها و همچنین افزایش ادعایی فروش فیلم ها، به هیچ وجه نشانه رونق اقتصادی سینما نیست. چرا که اولاً تعداد اندکی از فیلم ها به فروش تقریباً زیاد می رسند و اکثریت، جمعیت کمی را به سالن می آورند. ثانیاً، باید گران تر شدن سالانه قیمت بلیت سینما را هم در افزایش فروش در نظر داشت و ثالثاً اینکه فروش سینما فقط به طیف خاصی از مردم محدود است.

وی ادامه داد: قهر ۸۸ درصدی مردم با سینما امری طبیعی است. از اواسط دهه ۷۰ به این سو با اعمال سیاست های غلط از سوی مدیریت دولتی، سینما رفتن از برنامه های فرهنگی-تفریحی مردم حذف شد. در نتیجه به جایی رسیدیم که بخش زیادی از سالن های سینما به ویژه در شهرستان ها تعطیل شدند و در تهران نیز تعداد بسیار کمی از مردم به سینما می روند.

فهیم خاطرنشان کرد: اما نکته بسیار مهم این است که علاوه ‌بر فقدان سالن سینما در بسیاری از شهرها که وزیر ارشاد نیز آن را عامل سینما نرفتن ۸۸ درصد مردم دانسته باید کیفیت و محتوای آثار را هم دخیل و موثر دانست. ‌ چون خیلی از فیلم ها انگیزه ای برای مردم ایجاد نمی کنند تا به سینما بروند. در سینمایی که اکثریت تولیداتش را یا فیلم‌های سخیف تشکیل می‌دهد و بخشی از فیلم‌ها نیز محدود به مسائل چرک و سیاه هستند و برای جشنواره‌های خارجی ساخته می شوند، جایی برای تفریح فرهنگی و سالم برای مردم نمی ماند.

وی در پایان افزود: همچنین سینما رفتن برای بسیاری از خانواده های کم درآمد بسیار دشوار و هزینه بر است. پس عجیب نیست اگر می شنویم ۸۸ درصد مردم ترجیح می دهند به جای سینما از ابزارهای ارزان تر و جذاب یا مفیدتر برای پرکردن اوقات فراغت خود استفاده کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.