چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم کودک و چند پرسش!

از جای خالی فیلمسازان شاخص سینمای کودک در هیأت انتخاب تا عدم تولیدات شاخص/ آیا جشنواره رونق خواهد داشت؟

سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: به تازگی سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه این دوره از جشنواره فیلم های کودک و نوجوان از آغاز به کار هیأت انتخاب این رویداد سینمایی خبر داد و اعلام کرد تمام تلاش ما بر این است که تا پایان تیرماه نتیجه بررسی هیأت انتخاب را جمع بندی کنیم!؛ اما آنچه در خصوص هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم کودک جالب توجه است عدم حضور چهره شاخص در میان آن ها است به طوری که از هیچ یک از فیلمسازان پیشکسوت سینمای کودک‌و نوجوان خبری نیست! همچنین شنیده می شود فیلم های شاخصی نیز در این دوره تولید نشده اند و سبد جشنواره از فیلم ها و فیلمسازان شاخص تهی است!

به گزارش سینماپرس آنچه در خصوص هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم های کودک جالب توجه است اینکه برخی افرادی در آن حضور دارند که پیش از این جزو منتقدان جدی وضعیت آشفته سینمای کودک بودند و بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی و به طور کل مدیران سینمایی را عامل اصلی انحطاط سینمای کودک می دانستند! برخی از این افراد پیش از این در برخی مصاحبه های شان حتی اعلام کرده بودند: «ما چراغ به دست در پی شمقدری هستیم که شاید بتواند با حضور مجددش بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور وضعیت بحرانی سینما را نجات بخشد و با سادگی و صداقت خود رفتارهای تبعیض آمیزی که با سینماگران کشور صورت می گیرد را از بین برده و به همگان در بهترین شرایط ممکن اجازه کار و فعالیت دهد.»

حال معلوم نیست چطور همین افراد حاضر شده اند تا در جشنواره ای که حتی اصل آن را گاهاً زیر سوأل می بردند حضور داشته باشند! سوأل اینجا است که چه چیزی در سینمای کودک تغییر کرده است؟ ما شاهد کدام نکات مثبت در سینمای کودک بوده ایم؟ جشنواره فیلم کودک و نوجوان چقدر توانسته زمینه ساز تولید آثار ارزشمند در سینمای کودک باشد و مدیران بنیاد سینمایی فارابی تا چه میزان توانسته اند معضلات این سینمای مهم را برطرف کنند؟

از سوی دیگر عدم حضور سینماگران شاخص و پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان از جمله: مرضیه برومند، ایرج طهماسب، ابراهیم فروزش، مسعود کرامتی، سیدجواد هاشمی، پوران درخشنده، فریال بهزاد، وحید نیکخواه آزاد، غلامرضا رمضانی، محمدعلی طالبی و... این پرسش را در ذهن هر شخصی ایجاد می کند که آیا حضور یک دبیر فاقد فعالیت در سینمای کودک باعث بایکوت این جشنواره توسط سینماگران حرفه ای شده است؟

اینکه علیرضا تابش بدون داشتن هرگونه فعالیت در حوزه سینمای کودک و نوجوان به یکباره به عنوان دبیر این رویداد انتخاب شده عاملی برای تحریم سینماگران حرفه ای کودک نیست؟

در ذیل این مطلب بازنشر گفتگوی برخی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم کودک با سینماپرس طی سال های قبل برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس منتشر شده است.

سهیل موفق فیلمسازی که سال گذشته و در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور با سینماپرس گفتگویی انجام داد یکی از افرادی است که اینک وظیفه انتخاب آثار در سی و دومین جشنواره فیلم کودک را بر عهده دارد؛ باید دید در شرایطی که خیل عظیمی از سینماگران حوزه کودک و نوجوان همچنان نسبت به سیاست های اعمال شده مسئولان در خصوص سینمای مهجور کودک انتقاد دارند چه اتفاقی رخ داده تا یک فیلمساز جوان چنین تغییر نگرشی داشته باشد.

بخشی از مصاحبه این سینماگر با سینماپرس برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است:

مدیران سینمای کودک شعارهایی زیبا و عملکردی زشت دارند! بنده آرزویم این است که ای کاش شعارهای مدیران و مسئولان سنخیتی با عملکردشان داشت؛ این شعارها به تنهایی فایده ای ندارند و تنها در صورتی می توانند توجیه پذیر باشند که تبدیل به عمل شوند. ما در سینمای کشور با آسیب ها و مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ قطعاً سینمای کودک هم به عنوان یکی از زیرمجموعه های سینمای کشور از این آسیب ها در رنج است.

وقتی یک فیلم کودک بدون حمایت مالی و معنوی مسئولان تولید می شود نیازمند اکران است تا بتواند هزینه های صرف شده اش را جبران کند اما زمانی که دست هایی در کار است که به این فیلم ها بدترین زمان اکران را اختصاص می دهند و هیچ حمایتی برای اکران گسترده آن ها در سراسر کشور نمی کنند فیلم های کودک با شکست مواجه می شوند و همین مسأله باعث می شود تا کارگردانان، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران این فیلم ها دلزده و سرخورده شده و ترجیح دهند تا از این حوزه دوری کنند.

 یکی از دلایلی که باعث شده بسیاری از فیلمسازان دغدغه مند حوزه کودک بالاجبار خانه نشین شوند و یا دیگر هرگز فکر ساخت فیلمی برای کودکان و نوجوانان به ذهن شان خطور نکند همین مسأله است! متأسفانه مسئولان و مدیران سینمای کشور علیرغم وعده ها و شعارهایی که می دهند هرگز ضرورت پرداختن به سینمای کودک را درک نکرده اند و همین مسأله باعث شده تا سبد سینمای کودک همواره خالی از هر محصولی باشد. سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

اما نادره ترکمانی دیگر فیلمساز سینمای کودک نیز که سال ها انتقاد و اعتراض جدی نسبت به عملکرد مدیران بنیاد سینمایی فارابی در دولت های یازدهم و دوازدهم داشت نیز یکی از افرادی است که در سی و دومین جشنواره فیلم کودک به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب حضور دارد. باید دید چه اتفاقی افتاده که به یک باره موضع این سینماگر نسبت به سینمای کودک عوض شده است.

برخی مصاحبه های این سینماگر با سینماپرس برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است:

مشکل اصلی سینمای کودک در ایران این است که کسی متولی اصلی سینمای کودک نیست و امیدوارم سازمان سینمایی در ادامه برنامه های آتی خود برنامه ای جدی برای این ژانر مهم سینمایی  داشته باشد، حالا این برنامه ها می توانند کوتاه مدت، ‌ میان مدت و یا بلند مدت باشند، ‌مهم این است که به یک برنامه‌ریزی اصولی، مدون و منطقی دست پیدا کنند. یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳

نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک همزمان با برگزاری جشنواره فیلم نوجوان گفت: مدیران سینمای کشور ۲ سال است که مرتباً وعده ارتقای سینمای کودک را می دهند اما در نهایت با عملی نشدن وعده هایشان مشخص می شود که تنها حرف هایشان در حد شعار است و نمی توان به آن ها امیدی داشت.

نکته جالب هم این است که روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی زمانی که فیلمسازان دغدغه مندی مانند بنده و یا سایر همکاران گرانقدرم درد دل هایمان را با رسانه ها دلسوز سینمای کودک بیان می کنیم فوراً گارد محکم جلوی ما می گیرند و بلافاصله در رسانه های طرفدار خود به نقد ما پرداخته و خود را حامی سینمای کودک می خوانند! دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴

نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: این بنیاد دچار روند فرسایشی در عملکرد خود شده و به همین دلیل بهتر است که منحل شود وقتی که یک سازمان یا نهادی شکل می گیرد و برای آن بودجه دولتی صرف می شود و آن نهاد در عملکرد خود دچار فرسایش می شود مدیران باید اقدام جدی در قبال روند فرسایشی آن داشته باشند نه اینکه با ادامه حیات آن نهاد تنها بودجه بیت المال را هدر دهند. جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵

نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک در رابطه با بلاتکلیفی سینمای کودک و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری گفت: سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک هرگز از یاد سینماگران نخواهد رفت و مسئولان سینمای کشور و به ویژه اعضای شورای راهبردی سینمای کودک و مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید پاسخگوی چرایی این اتفاق باشند. متأسفانه آنچه بعد از مدت ها برای همه اهالی دغدغه مند سینمای کودک بدل به یقین شده این است که شورای تصنعی سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک نه تنها نتوانست هیچ قدم مثبتی برای سینمای بحران زده کودک بردارد بلکه باعث اضمحلال و نابودی این گونه مهم سینمایی شد و به دلیل عملکرد ضعیف آن ها است که اینک پس از سال ها برگزاری جشنواره فیلم کودک به حالت تعلیق درآمده است. سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵

این فیلمساز همچنین در ۲ میزگرد تخصصی سینمای کودک که در سینماپرس برگزار شده بود نیز شرکت کرد و انتقاد بسیاری جدی نسبت به عملکرد مدیران بنیاد سینمایی فارابی و وضعیت بغرنج سینمای کودک داشت. شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵  دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴

حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن سینمایی «فیلشاه» نیز در دوره ای از اجحاف در حق سینمای انیمیشن انتقاد کرده بود. این در حالی است که سینمای انیمیشن همچنان در کشورمان مهجور است، تولیدات اندک آثار انیمیشن، عدم سرمایه گذاری دولت برای تولید این نوع آثار و اکران های بسیار کمرنگ از جمله معضلات بزرگ سینمای انیمیشن هستند که همچنان رفع نشده و ادامه دارند.

بخشی از مصاحبه این سینماگر با سینماپرس برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است: ما با تمام قدرت آمادگی رقابت با آثار رئال را داریم و امیدوارم که رقابتی عادلانه در پیش داشته باشیم؛ «فیلشاه» یک قصه تاریخی است و در زمان اکران غافلگیری برای مخاطب دارد. اولویت اول ما مخاطبان کودک و نوجوان هستند. فضای سینمای ایران نشان می‌دهد آثار انیمیشن در میان ۱۵۰ تولید رئال هر ساله به نوعی فراموش شده اند. بنابراین ما برای جذب مخاطبان اصلی این ژانر یعنی کودکان و نوجوانان به سینما تلاش کرده ایم بهترین کیفیت را در «فیلشاه» ارائه کنیم. جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.