سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

کارگردان فیلم مطرح کرد؛

«مرگ روشن»؛ فیلمی درباره بلایی که بر سر خود می‌آوریم و از آن بی‌خبریم

 مستند «مرگ روشن»

سینماپرس: مسعود دهنوی می‌گوید که در فیلم مستند «مرگ روشن» به موضوع آلودگی نوری می‌پردازد که برخی اوقات موجب کشته شدن درختان می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، مسعود دهنوی کارگردان فیلم مستند «مرگ روشن» که امروز در قالب جشنواره تلویزیونی فیلم مستند از شبکه مستند سیما پخش می‌شود، درباره خود به خبرآنلاین گفت: «ایده اصلی «مرگ روشن» بر مبنای خواندن یک خبر در اینترنت به ذهنم رسید. سپس فردی مطلع در این زمینه را یافتم که همین آقای میرزا خلیل‌پور سوژه این مستند و کارشناس این حوزه هستند که نخستین فردی در ایران محسوب میشوند که در حوزه خاص آلودگی نوری کار کردند. پس از آن تقریبا در سال ۱۳۹۶ موضوع این فیلم مطرح شد و حدود سه الی چهار ماه صرف پژوهش آن شد. مدتی نیز به تولید کار مشغول بودیم و حدود دو الی سه ماه نیز کارهای پس از تولید آن اجرا شد تا در نهایت ساخت این فیلم در سال ۱۳۹۷ پایان یافت.»

او درباره موضوع این مستند گفت: «برای نخستین بار است که مستندی با موضوع آلودگی نوری ساخته می‌شود. موضوعی که تابه‌حال کمتر کسی درباره آن شنیده است و درباره مضرات و پیامدهای نورهای کنترل نشده و مصنوعی است. برخی اوقات در آلودگی نوری، نورهای کنترل نشده به مرحله‌ای می‌رسند که موجب کشته شدن درختان می‌شوند؛ همین اتفاقی که در تهران برای درختان می‌افتد. برای زیبا ساختن درختان به آنها نور مصنوعی می تابانند و موجبات مرگ آنها را فراهم می‌کنند. حتی در شرایطی خاص این نورها موجب مرگ حیوانات و مضراتی برای بدن انسان می‌شود. از این رو برای عنوان این فیلم به واژه مرگ رسیدم؛ مرگی از نوع روشن.»

دهنوی درباره مخاطبان این مستند گفت: «مخاطبان من در این مستند هم مدیران شهری و هم مردم هستند. مردم از این نظر که بتوانند حداقل در زندگی و در خانه خودشان این نورها را کنترل کنند. مدیران شهری نیز در حوزه گسترده‌تر و در پهنای شهر به این موضوع بپردازند. البته اصل نیز همین مدیران شهری هستند.»

کارگردان این مستند همچنین در اظهاراتی درباره چشم انداز کاری خود گفت: «من پیش از این درباره اربعین دو مستند و حول یک حافظ قرآن، یک مستند پرتره ساختم. بنابراین هر جایی که احساس کردم باید حقایقی گفته شود وارد کار شدم و فرقی برایم نداشته که موضوع اربعین بوده یا پرتره. آخرین کار مستندم نیز متفاوت‌ترین روایت از سیل آق قلاست که در حال حاضر در مرحله تدوین است.»

پخش آثار راه یافته به بخش مسابقه سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما از هفته گذشته آغاز شده است و «مرگ روشن» نیز امروز ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و ساعت ۲۴ و ۱۱ صبح فردا بازپخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.