جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

روی شبکه دو؛

«سعادت آباد» برنامه ای در حوزه روانشاناسانه

برنامه سعادت آباد

سینماپرس: کارگردان و سردبیر «سعادت آباد» برنامه جدید شبکه دو سیما درباره ساختار و محتوای این برنامه که با محور مسایل روانشناسانه پخش می شود، توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، نگار حسینی کارگردان و سردبیر «سعادت آباد» که به صورت زنده از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه دو سیما می رود، درباره ایده شکل گیری این برنامه بیان کرد: زمانی سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد ما ایرانی ها نسبت به بیماری های روانی بی تفاوت هستیم در حالی که در بعضی موارد احتیاج داریم به روانشناس مراجعه کنیم. موضوعی که این مقام مسئول بدان اشاره کرد دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه تصور درستی بین ما ایرانیان برای مراجعه به روان شناس برای کنترل احساساتی مانند خشم و عصبانیت و مسایل دیگر وجود ندارد.

وی افزود: تصور اینکه دیگران درباره ما چه فکر می کنند و اینکه هزینه های بیماری روانی تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نمی گیرد، از دلایلی است که باعث می شود مردم کمتر به روان شناسان مراجعه کنند و به سمت خوددرمانی روی آورند. این دلایل باعث شد به ساخت برنامه ای فکر کنم که شاید بتوان با مردم درباره این موضوعات صحبت کرد.

کارگردان «سعادت آباد» با اشاره به اینکه در این سال ها برنامه های زیادی در حوزه روان شناسی ساخته شده است، بیان کرد: از نظر من اشکال برنامه هایی که در این سال ها در حوزه روان شناسی ساخته شده این است که معمولا کارشناس محور بوده و در بحث هایی که در برنامه بیان می شود شاید به جزییات ماجرا کمتر توجه کنند.

حسینی درباره ساختار برنامه جدید شبکه دو سیما بیان کرد: ساختار «سعادت آباد» به گونه ای است که هر هفته یک موضوع را در نظر گرفته و با دعوت از فردی که محور موضوع برنامه است آن را از ریشه بررسی می کنیم و به تمام جزییات مساله می پردازیم. برای حفظ حریم خصوصی افراد چهره آنها را نشان نمی دهیم و پشت به دوربین می نشینند. مجری کارشناس برنامه که در حوزه روان شناسی تخصص دارد با مهمان برنامه گفتگو می کند و در کنار او پزشک برنامه هم وارد گفتگو می شود و تماشاگران برنامه هم در فاز دوم برنامه وارد بحث می شوند و درباره آن موضوع نظر می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که سوژه ها را چگونه پیدا می کنید، گفت: «سعادت آباد» علاوه بر در حضور چند روان شناس در اتاق فکر تیم سوژه یابی نیز دارد که اتاق فکر موضوعات مختلف را با آنها درمیان می گذارد و تیم سوژه یاب آنها را پیدا کرده و به ما معرفی می کند. هم چنین برای پیدا کردن سوژه ها از چند پزشک ثابت و مرکز مشاوره ای کمک می گیریم.

حسینی با اشاره به اینکه در حین گفتگو با مهمان آیتم های مختلفی نیز پخش می شود، توضیح داد: در ابتدا برنامه یک بخش کوتاهی که خلاصه ای را از قسمت قبلی برنامه است، نشان می دهیم. هم چنین موشن گرافی هایی در حوزه روان شناسی، نمایش قسمتی از فیلم و سریال که منطبق بر موضوع برنامه است، گزارش های مردمی و خواندن پیامک مخاطبان و شنیدن پیام صوتی آن ها از دیگر بخش های برنامه است.

سردبیر برنامه «سعادت آباد» در پاسخ به این پرسش که آیا سوژه ها بعد از حضور در برنامه رها می شوند یا نه، اظهار کرد: با وجود آنکه بعضی از مهمانان برنامه با مددکار و یا پزشک مخصوص خود در برنامه حاضر می شوند اما پس از پایان گفتگو با مهمانانی که قبل از این اعتقاد زیادی به مراکز مشاوره نداشتند، خودشان از پزشکان برنامه کمک می خواهند یا پزشک برنامه برای کمک به مهمان برنامه اعلام آمادگی می کند و سعی ما این است که آنها را به حال خود رها نکنیم.

حسینی با بیان اینکه این برنامه به صورت زنده روی آنتن می رود، گفت: «سعادت آباد» جزو اولین برنامه های زنده است که تماشاگر در آن حضور دارد. حضور آنها در برنامه زنده معمولا سخت و کار پر ریسکی است اما بحث و گفتگویی که بین تماشاگران و کارشناس و دکتر برنامه اتفاق می افتد، چالشی شیرین برای ما است.

کارگردان «سعادت آباد» در پایان در جواب به این سوال که مخاطبان چه قدر از برنامه استقبال کرده اند، مطرح کرد: ما در «سعادت آباد» برای فرهنگ سازی در حوزه آسیب های اجتماعی و روان شناسی تلاش می کنیم. با توجه به این تلاش در همین مدت کوتاه نیز که از پخش برنامه می گذرد، باتوجه به پیامک مخاطبان این برنامه با استقبال مردم مواجه شده و مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفته است و با توجه به استقبال از این برنامه قرار است زمان آن به زودی افزایش پیدا کند.

برنامه «سعادت آباد» به تهیه کنندگی علی کریمی، کارگردانی و سردبیری نگار حسینی و اجرای شاهین شرافتی در ۱۰۰ قسمت ۴۰ دقیقه شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۲:۱۵ به صورت زنده روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

نظرات

  • Razi ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۱۰:۰۲
    0 0
    تکرار نداره؟
  • ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۲:۱۳
    1 0
    سلام شماره مشاوره را بفرستین لطفا
  • آرش ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۱۲:۵۵
    0 0
    خواهشا این مجری رو عوض کنید خیلی بی ادبو بی شخصیته
  • ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۰:۱۴
    0 0
    سلام. برنامه بسیار عالی بوده است. در انتظار ادامه آن هستیم.
  • انسیه ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۲۰:۳۳
    0 0
    سلام روز و روزگارتان نیک و دست مریزاد بابت برنامه بی پروای سعادت آباد. ضمن سپاس بیکران از همه عوامل برنامه خصوصا کارگردان و سردبیر محتر سرکار خانم نگار حسینی ,تشکر ویژه دارم از مجری پرتوان برنامه جناب آقای شاهین شرافتی. یه سوال مهم دارم ؛ چرا دیگه برنامه پخش نمیشه؟ من در شرح سردبیر محترم نوید 100 اجرا را دیدم.(به نقل از سایت سینما پرس مطلب درج شده در تاریخ سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱ و گزارش مصاحبه تاریخ جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴ با سردبیر گرامی)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.