دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

حیدری فاروقی مطرح کرد؛

از سال آینده جشن خانه سینما زیر نظر انجمن عالی برگزار می‌شود

رامین حیدری فاروقی

سینماپرس: رئیس «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران» ضمن تشریح برنامه‌ریزی‌های بلند مدت این انجمن جهت سکان‌داری جشن بزرگ سینمای ایران از فرآیند داوری فیلم‌ها در دوره بیست‌ویکم و بیست‌ودوم گفت.

به گزارش سینماپرس، رامین حیدری فاروقی، رئیس «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران» ضمن اشاره به داوری فیلم‌ها در بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران، در قالب آکادمی، به مهر گفت: از سال گذشته با برگزاری شورای عالی و تصویب اساسنامه، هیئت رئیسه «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی» شکل گرفت و در تعامل با خانه سینما قرار شد طی دوره‌ای ۳ ساله این مرجع به «طراز معیار» خود در برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران برسد.

وی بیان کرد: امسال در دور اول و به صورت آزمون و خطا، بنا شد هیئت رئیسه با مستندنگاری و ثبت علمی فرایند جشن، در قالب حضور مشورتی در کنار خانهٔ سینما قرار گیرد. همچنین مازیار میری با توجه به تجربه‌ای که در برگزاری دوره‌های مختلف این جشن داشته، به عنوان مدیر اجرایی انتخاب شد تا جشن بیست و یکم در نزدیک‌ترین شکل به تجربه چند سال اخیر و البته با چند تغییر برگزار شود.

جشن از سال آینده زیرنظر «انجمن عالی» برگزار می‌شود

رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران با اشاره به اینکه این دوره از جشن خانه سینما در دوره انتقال است و مدیریت کامل جشن در سال بعد زیر نظر هیئت رئیسه انجمن‌عالی قرار خواهد داشت، توضیح داد: بخش اول داوری‌ها در این دوره از جشن انجام شده است و تا چند روز آینده شرایط اعلام اسامی نامزدها برای دور دوم داوری فراهم می‌شود که جزئیات آن را دبیر اجرایی جشن اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم در این دوره، ثبت آماری همه مراحل برای بررسی و آسیب شناسی برگزاری جشن به صورت آکادمی است و باید دید که مشارکت در هر بخش چطور بوده یا در نمایش‌های آزمایشی بعضی از فیلم‌ها، داوران چگونه استقبال کرده‌اند.

حیدری فاروقی گفت: برای جشن بیست و دوم (دوره بعد) هم تدارک لازم دیده شده، به عنوان مثال برای دوره بیست و دوم داوران می‌توانند همزمان با اکران، در طول سال فیلم‌ها را در سینماهای برگزیده ببینند. روند و رویه ترتیب داده شده برای اجرای جشن ۲۲ حاصل تلاش هیئت رئیسه، مدیر اجرایی و مشورت با شاخه‌های مختلف سینمای ایران است که معرفی کامل آن در قالب انجمن عالی فرصت مفصلی می‌خواهد.

داوری تدریجی فیلم‌ها در طول سال

وی در ادامه توضیح داد: امسال هر داور با یک همراه می‌تواند به سینماهایی که دارای کیفیت پخش استاندارد هستند و اعلام آمادگی کرده‌اند، مراجعه و فیلم‌ها را ببیند. ما بر پایهٔ اساسنامه متعهد هستیم به دنبال شرایطی باشیم که اعضای محترم داوری انجمن‌عالی، در طول سال مشارکت فعال داشته باشند و در مناسبت‌های مختلف هم با جایگاه انجمن‌عالی به عنوان مرجع ارزیابی کیفی سینمای ایران بتوانند آثار را ببینند، آراء خود را به تدریج و به شکل طبقه‌بندی شده ثبت کنند و با مشارکت حداکثری تهیه‌کنندگان فیلم‌ها، نمایش‌هایی خاص اعضای انجمن‌عالی در طول اکران سالیانه و در نزدیکی جشن هر دوره هم تدارک دیده شود. البته در جشن بیست و یکم نیز با مشارکت خانه سینما و تلاش دبیرخانهٔ جشن، نمونه‌هایی از نمایش برای داوران، با اعلام و دعوت از آنها ممکن شد.

این تهیه‌کننده سینمای مستند در مورد اینکه آیا زمان و شکل انتخابات هیئت مدیره خانه سینما در دوره پیش رو، در برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران تأثیری دارد یا نه، بیان کرد: باید بگویم هیئت مدیره فعلاً از روال پیش‌بینی شده حمایت کرده و قرار است همه چیز طبق بیش‌بینی انجام شود.

وی تاکید کرد: در نهایت باید اضافه کنم، جشن سینمای ایران، آیینی برای تاکید بر اهمیت رشد کیفی سینمای ما است اما دامنهٔ فعالیت انجمن‌عالی هنرها و فنون سینمای ایران بسیار وسیع بیش‌بینی شده که جشن می‌تواند، بخشی مهم از نمود عینی آن باشد.

حیدری فاروقی در پایان گفت: در این مدت نمایندگان بخش‌های مختلف سینمای ایران آماده بوده‌اند تا در کنار هم، برای این موجودیت معتبر بین‌المللی فرهنگ و هنر ایران بکوشند و خانهٔ سینما و به نمایندگی از آن، مدیریت خانهٔ سینما از آن پشتیبانی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.