چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

سیمای سینمای بنفش (۶)

عوام فریبی به سبک مدبران فرانسوی!

سیمای سینمای بنفش مدرسه ملی

سینماپرس: عجله ویژه دولت یازدهم در ثبت یک اقدام خبرساز در حوزه سینما و فراهم نمودن خوراک تبلیغاتی و ایجاد شرایط مانور رسانه ای و ... اسباب ثبت سریع یک مجموعه ظاهرا علمی را فراهم آورد و این در حالی بود که حضور پُررنگ جریان و طیف فرانسوی در عرصه فرهنگی و سینمایی کشور و به تبع آن حقنه ی ساختارهای فرانسوی بر پیکره‌ی صنعت سینمای ایران سبب شد تا بر ماهیت التقاطی سیستم های فرهنگی افزوده شده و مجموع عملکرد مدبران بنفش، شرایط فرهنگی کشور را به وادی ولنگاری بکشاند.

محمدرضا شاه‌حسینی/ مدرسه ملی سینمای ایران را می بایست یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید در عرصه فرهنگی و سینمایی کشور قلمداد نمود؛ اقدامی که در همان ابتدای حضور دولت بنفش بر مدیریت سینمایی کشور رقم خورد و در این دوران بود که حجت الله ایوبی به عنوان مدیر پرحاشیه ی سازمان سینمایی، با افکار کپی برداری شده خود از سیستم فرهنگی فرانسه، اقدام به تاسیس و راه اندازی این بخش در مجموعه تحت مدیریت خود نمود. اقدامی عجولانه که طرح اولیه آن در آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ هجری شمسی و تنها دوماه پس از حضور این مدیر فرهنگی در عرصه سینمایی کشور و آشنایی او با صنعت سینمای ایران مطرح گردید.



ماهیت کپی برداری شده مدرسه ملی سینمای ایران (Iranian National School of Cinema) از نسخه های غربی و بویژه  نسخه فرانسوی آن سبب شد تا مراحل مطالعاتی این طرح به سرعت طی گردیده و در فروردین سال ۱۳۹۳ هجری شمسیی، شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدرسه تشکیل شود. شورایی با تمرکز ویژه ریاست سازمان سینمایی تشکیل و پیگیری آن بر عهده مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه‌ی دانش و مهارت‌های سینمایی گذاشته و به دستور ایشان وظیفه ترجمه و بومی سازی مُدل مدرسه عالی فرانسه (La Fémis) را در ساختار سینمایی کشور عهده دار گردید.



اگر چه بسیاری از کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور در همان بدو تاسیس مدرسه ملی سینمای ایران، نسبت به ماهیت کُپی شده و غیر خلاقانه این مجموعه تذکر داده و بر ضرورت مطالعات دقیق و کارشناسی جهت فهم ضرورت ها و نیازهای صنعت سینمای ایران و لحاظ آن در ساختار تشکیلاتی و بالاخص در اساسنامه این مجموعه تاکید ورزیدند؛ لکن متولیان امر بر سیاق معمول و متداول سایر مدبران بنفش، بر این تذکرات وقعی ننهاده و با عجله فراوان ریاست سازمان سینمایی و پشتیبانی ویژه علی جنتی به عنوان وزیر ورقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به سرعت مراحل تصویب طرح در مرکز رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی گردید و این گونه بود که نخستین نشست هیئت امنای مدرسه ملی سینمای ایران در ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۳ هجری شمسی تشکیل شد.



اما در این میان، اگر چه ساختار اولیه‌ی مدرسه ملی سینمای ایران، موضوع جدیدی در بر نداشت و همان متون ترجمه شده ای بود که پیش از این و در جلسات شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدرسه تهیه و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده بود و از این جهت بسیاری از کارشناسان بر ناکارآمدی این مجموعه در همان بدو امر تاکید می ورزیدند؛ اما انتصاب هیئت امنای مدرسه و ملاحضه ترکیب اعضا موجب شد تا امیدهای حداقلی در باب موفقیت این طرح ضایع شده و عموم صاحب مظران فرهنگی بر ماهیت ابتر و ناکارآمد این مجموعه متذکر شوند.



نخستین جلسه هیات امنای مدرسه ملی سینمای ایران در روز سه شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۳ هجری شمسی، در محل تشکیل این مدرسه واقع در ساختمان شماره ۲ سازمان سینمایی واقع در خیابان فاطمی تهران و با حضور حجت الله ایوبی در مقام ریاست سازمان سینمایی کشور و به عنوان رییس هیات امنای این مدرسه تشکیل گردید.



مجید مجیدی، مجتبی راعی، ناصر تقوایی، یونس شکرخواه، لیلا حاتمی، محمد باقر قهرمانی، مجید شیخ انصاری و رمضانعلی حیدری خلیلی (در مقام شخصیت حقوقی و سرپرست وقت بنیاد سینمایی فارابی) نیز هشت عضو دیگر هیات امنای مدرسه ملی سینمای ایران بودند که در حکم عضویت ایشان آمده بود: سینمای پر افتخار ایران به پشتوانه فرهنگ درخشان و دیرپای اسلام و ایران به زبان گویای ریشه دارترین ارزش های انسانی روزگارمان تبدیل شده است. اینک زمان نهادینه کردن این تجربه گرانسنگ و انتقال آن به نسل های آینده و به روز رسانی هنر و صنعت سینما با بهره گیری از آزموده های جهانی فرا رسیده است. مدرسه ملی سینمای ایران با چنین مأموریتی راه اندازی و شما که پیشینه ای درخشان در اعتلای هنر هفتم این سرزمین دارید، به موجب این حکم، به سمت عضو هیأت امنای مدرسه ملی سینمای ایران منصوب می شوید. امیدوارم با تدبیرتان این مدرسه به مرکز پویا، روزآمد و درخور نام سینمای بلند آوازه ایران تبدیل شود. این مدرسه می تواند حلقه وصلی بین اهالی سینما و نوید بخش آینده ای پر امید برای اعتلای این هنر و مرکزی برای تولید اندیشه های ناب ریشه دار در فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد. موفقیت های روز افزونتان را در انجام این مأموریت سترگ از خداوند متعال خواستارم.



مبتنی بر اساسنامه مدرسه ملی سینمای ایران، هیات موسس این مدرسه را علی جنتی، حجت الله ایوبی و محمدرضا طالش مجیدی (مجید مجیدی) تشکیل می دادند؛ دو شخصیت نا آشنا و کاملا بیگانه با صنعت سینمای ایران که در ابتکاری مدبرانه و با ضمیمه نمودن یک فعال شناخته شده سینمایی به جمع خود سعی نمودند تا از برای هیات موسس این مجموعه وجاهت و مقبولیت ایجاد نمایند و این در حالی بود که با انتخاب هیأت امنای مدرسه، روح الله حسینی، لیلا حاتمی و سعید پور اسماعیلی به عنوان اعضای هیات مدیره این مجموعه برگزیده شدند. سه شخصیت کاملا مجذوب در سیستم فرهنگی فرانسه که از قابلیت بالایی برای کپی سازی و ترجمه مُدل مدرسه عالی فرانسه (La Fémis) در ساختار سینمایی کشور برخوردار بودند. سه شخصیت که فرای نظر از بررسی شکل حضور ایشان در شرایط نفوذ فرهنگی حال حاضر؛ هر یک به نوعی نمایندگی فرهنگی فرانسه را عهده دار بوده و در این راستا اگر چه حضور سعید پوراسماعیلی به عنوان دانش آموخته انستیتو لومیر (Institut Lumière) که وظیفه ترویج و ارتقاء جنبه‌های گوناگون فیلم‌سازی و حفظ آثار سینمای فرانسه را عهده دار می باشد و یا حضور موثر و مدیریت ویژه روح الله حسینی که عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی اساتید زبان و ادبیات فرانسه بوده و به عنوان فارغ‌التحصیل دکترای ادبیات فرانسه از علایق ویژه ی فرهنگی برخودار است و در مجموع می تواند به خوبی ماهیت کاملا فرانسوی مدرسه ملی سینمای ایران روشن  سازد و ...؛ اما حضور شخصیتی همچون لیلا حاتمی در ترکیب هیات مدیره ابهامات بسیاری را ایجاد نمود و ماهیت حضور این بازیگر سینما که در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی، نشان لژیون دونور (Legion of Honour) یا همان نشان ادب و هنر درجه شوالیه را توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه دریافت نموده بود و ... در ترکیب مدیریت این مدرسه سوال برانگیز گردید.




عجله ویژه دولت یازدهم در ثبت یک اقدام خبرساز در حوزه سینما و فراهم نمودن خوراک تبلیغاتی و ایجاد شرایط مانور رسانه ای و ... اسباب ثبت سریع این مجموعه ظاهرا علمی را فراهم آورد و این در حالی بود که حضور پُررنگ جریان و طیف فرانسوی در عرصه فرهنگی و سینمایی کشور و به تبع آن حقنه ی ساختارهای فرانسوی بر پیکره ی صنعت سینمای ایران سبب شد تا بر ماهیت التقاطی سیستم های فرهنگی افزوده شده و مجموع عملکرد مدبران بنفش، شرایط فرهنگی کشور را به وادی ولنگاری بکشاند؛ ولنگاری شدیدی که بخش قابل توجهی از آن در کارنامه کاری علی جنتی در مقام وزیر وقت ارشاد و حجت الله ایوبی به عنوان ریاست سازمان سینمایی کشور ثبت گردید و عرصه فرهنگی جامعه را در دوران مدیریت ایشان با پدیده های مختلف و بعضا جدیدی روبرو ساخت.


به این ترتیب علی جنتی، حجت الله ایوبی و مجید مجیدی (محمدرضا طالش مجیدی) موسسین این مدرسه بوده و روح الله حسینی به سمت مدیر اجرائی و عضو هیئت مدیره، لیلا حاتمی به سمت عضو هیئت مدیره و سعید پوراسماعیلی نجف آبادی به سمت عضو هیئت مدیره و به مدت ۳ سال انتخاب شدند. همچنین مجید شیخ انصاری به سمت بازرس اصلی و یونس شکرخواه نیز به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل انتخاب گردیدند. البته طبق مطالب منتشر شده در رسانه های آن زمان و پیرامون تشکیل اولین جلسه این مجموعه و همچنین صحبت های حسن نوش آبادی، معاون وقت پارلمانی وزارت ارشاد در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، ناصر تقوایی نیز عضو هیئت مدیره این موسسه می باشد، اما نام وی در آگهی درج شده در روزنامه رسمی کشور به چشم نمی خورد.




همین تعجیل متولیان سینمایی وقت کشور در راه اندازی سریع مدرسه ملی سینمای ایران موجب شد تا در روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ هجری شمسی، این مدرسه رسما آغاز به‌کار نموده و پس از خبرسازی ویژه در زمینه این شروع فعالیت؛ رییس وقت سازمان سینمایی به فکر هیات علمی این مجموعه بیافتد و طی احکام جداگانه ای، تازه اعضای شورای علمی و مدیر اجرایی مدرسه ملی سینمای ایران را منصوب نماید.


در ۳۰ فروردین  سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، حجت الله ایوبی طی احکام جداگانه ای، منصور ابراهیمی، یونس شکرخواه، رضا میرکریمی، سعید پوراسماعیلی، مجتبی راعی، روح‌الله حسینی و مجید شیخ انصاری را به‌عنوان اعضای شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران منصوب و روح‌الله حسینی را که هم عضو هیات امنا و هم عضو هیات مدیره این مدرسه بود را به‌عنوان مدیر اجرایی و دبیر شورای علمی مدرسه انتخاب نمود و این گونه بود که مدرسه ملی سینمای ایران با حمایت ویژه ی ریاست وقت سازمان سینمایی کشور، در ید قدرت این استاد علاقمند به هنر و ادبیات فرانسه قرار گرفت.




البته افقی که مدرسه ملی سینمای ایران برای خود ترسیم کرده بود را می توان در پنج سطح و محور مختلف مورد ارزیابی قرار داد که نخستین از آن دستیابی به استانداردهای سینمای جهان و پیشنهاد این استانداردها به عوامل سینمای ایران در حِرف و حوزه‌های مختلف بود که این مورد در کنار ماموریت دیگر این مجموعه از برای فراهم ساختن بستری مناسب برای تجمیع تجارب اساتید سینمای ایران و انتقال این تجارب به نسل‌ جوان و همچنین فراهم ساختن بستری مناسب برای انتقال دانش سینمای جهان به ایران در نهایت مقصود از تشکیل مدرسه را به پرورش نیروهای حرفه‌ای در حوزه‌هایی که نهادهای دیگر آموزشی کمتر به آنها توجه دارند و پرورش سینماگرانی خلاقی که ضمن حفظ نگاه شخصی خود به جهان، آثاری ملی و ایرانی را پدید آورند منتج ساخته و وجاهتی ویژه به این مجموعه در بدو تاسیس آن بخشیده و ذهنیتی خلاق و مترقی از متولیان امر در اذهان جامعه فرهنگی و سینمایی کشور ایجاد ایجاد می نماید؛ ذهنیتی که متاسفانه هیچ گاه محقق نگردید و در نهایت طیف امیدواران دولت تدبیر و امید را با انحلال این مجموعه کاملا ناموفق در خردادماه سال ۱۳۹۸ هجری شمسی مواجه ساخت.


ادامه دارد...

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.