چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

به کارگردانی مریم مومن زاده؛

قصه حاشیه‌نشینی روی آنتن شبکه مستند

شبکه مستند

سینماپرس: مجموعه مستند «در کنار متن» به کارگردانی مریم مؤمن زاده در خصوص حاشیه‌نشینی در استان‌های کشور در 13 قسمت 50 دقیقه‌ای تولید شبکه مستند روی آنتن این شبکه رفته است.

به گزارش سینماپرس، مریم مؤمن‌زاده کارگردان «در کنار متن» درباره انتخاب نام این مجموعه مستند به فارس گفت: علت انتخاب «در کنار متن» این بود که موضوع ما بیشتر با حاشیه‌نشینی ارتباط مستقیم دارد.

مؤمن زاده در خصوص علت پرداختن به موضوع حاشیه‌نشینی توضیح داد: این‌یکی از چهار موضوع اصلی است که جامعه با آن روبه‌روست و حاشیه شهرهای بزرگ خاستگاه انواع آسیب‌های اجتماعی است. برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی ابتدا باید ریشه‌یابی کنیم که چطور به وجود می‌آید. یکی از ریشه‌ها مهاجرت و آمدن به شهرهای بزرگ برای پیدا کردن کار است.

مؤمن زاده ادامه داد: به دلیل اینکه این قشر وسعشان نمی‌رسد، به مناطقی از شهر می‌روند که زمین‌ها ارزشی ندارند و معمولاً کسانی حاشیه‌نشین می‌شوند که ازلحاظ اقتصادی افراد فقیری هستند و به‌تبع آن فقر فرهنگی هم ایجاد می‌شود و از بقیه مردم دورند و با افراد معمولی جامعه رفت‌وآمد ندارند.

این مستندساز یادآوری کرد: این افراد در میان جمعیت جدید به دلیل مشکلات اقتصادی پذیرفته نمی‌شوند و کار و حرفه‌ای ندارند و کشاورز یا دامدار هستند. جامعه معمولاً این افراد را نمی‌پذیرد، چون به این حرف و مشاغل احتیاجی ندارد و به‌تدریج به سمت خلاف‌های کوچک و بزرگ سوق پیدا می‌کنند.

وی در خصوص مراحل تحقیق این مستند نیز بیان کرد: سال ۹۵ این کار تصویب و دی‌ماه ۹۶ تحقیق و پژوهش را تمام کردیم و حدود یک سال و نه ماه زمان برد. فیلم‌برداری از دی ۹۶ شروع شد و خردادماه ۹۸ به پایان رسید.

مؤمن زاده در رابطه با استان‌هایی که برای حاشیه‌نشینی سراغ آن‌ها رفته است گفت: باید به سراغ ۱۳ استان می‌رفتیم و ممکن بود در رابطه با استان‌هایی کارکنیم که رتبه زیادی در خصوص حاشیه‌نشینی ندارند، اما سوژه‌های خوبی می‌توانستیم پیدا کنیم. ما به شهرهای بزرگی سفر کردیم و دو قسمت در قم، یک قسمت در خرم‌آباد، دو قسمت در مشهد، دو قسمت در تهران، کرج، اصفهان، گرگان، زاهدان و... داشتیم.

این مستندساز اضافه کرد: در بخشی از هر قسمت، کمبودها و چالش‌هایی را که به‌واسطه حاشیه‌نشینی ایجاد می‌شود، بررسی کردیم و در بخش دیگر، مستند بازنمایی داریم. مستندهای بازنمایی، با نمایش یک واقعه یا الگو، تلاش می‌کنند که برای مخاطبان خود الگوسازی کرده و یک مدل از زندگی را به تصویر بکشد. بر همین اساس، در هر قسمت سراغ یک‌نهاد یا فرد غیردولتی رفتیم که برای مبارزه با آسیب‌های حاشیه‌نشینی اقدام کرده است. این نهادها، ثروت زیادی ندارند، اما با اتکا به توانایی‌های خود مشکلات مردم حاشیه‌نشین را حل می‌کنند.

این مجموعه مستند چهارشنبه ها ساعت ۲۱  از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان مریم‌السادات مومن‌زاده، تصویربرداران مهدی کریمی و احسان طاهری، صدابردار امیر شیرزائی، تدوین امیررضا شریفی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.